Logbog for 2022

Her kan du se vores logbog, vi forsøger at holde den opdateret men det er klart at der kan være perioder hvor det ikke er muligt for os at skrive i den.

Kolding (båden på land) (onsdag) d. 26. oktober 2022
Det blev tid til at få båden på land. Jeg havde bestilt optagning til kl. 12:30, men de var lidt forsinket, det kan nemt ske, men kl. 13:30 stod vi i vort stativ. Jeg fik højtryktrenset bunden i løbet af eftermiddagen. Nu skal den blot vinterklargøres og dækkes til, så kan vi glemme den indtil næste forår. Vi er i fuld gang med renovering af huset, så der er nok at give sig til. Det blev et lidt mærkeligt år, rent sejlmæssigt. Det var meget koldt om foråret og vi havde en del blæst i løbet af sommeren, så det blev kun til nogle korte sejlture. Da det fine vejr endelig kom i august, stod båden på land i Faaborg. Vi havde bestilt en ny motor. Det tog fra d. 2. til d. 23. august. Selv om vi ikke synes vi har sejlet så meget, vi kom ikke langt omkring, så blev det alligevel til 1041 sm. Næste år håber vi at komme en tur til Lofoten. En hilsen fra besætningen på Nausikaa.

Kolding nord-syd-nord (masten af) (tirsdag) d. 25. oktober 2022
Så var det tid til at få masten af. Jeg har bestilt optagning til i morgen. Ole Knudgaard og Jacob von Bülow havde tilbudt at hjælpe mig. Jeg har, siden vi kom hjem fra Middelhavet, haft masten liggende i Marina Syd, så vi skulle ud på en lille sejltur. Alt gik efter planen, mastekranen var ledig, så vi var hurtig tilbage på vor plads i Kolding Nordhavn. Stor tak til Jacob og Ole. En hilsen fra besætningen på Nausikaa.

Årøsund - Kolding (lørdag) d. 22. oktober 2022
De havde lovet mulighed for tåge i morgen- og formiddagstimerne, og det holdt stik. Vi stod op til tæt tåge i Årøsund. Ifølge vejrmeldingen skulle tågen lette ved 10 tiden i Årøsund, og det så også ud til at lette. Så vi gjorde os klar til afgang ved ti tiden, og vi kunne skimte solen i gennem tågen i et kort øjeblik og tog afsted i håb om, at tågen lettede. Vi fik gang i radaren, listede ud af havnen og satte kurs mod Kolding. Tågen lettede ikke, tværtimod blev det tættere, og der var kun ca. 50 m sigt. Vi holdt konstant udkik, hvis vi skulle møde noget, radaren ikke fangede. Vi kunne intet se, så hverken Årø eller Brandsø, som vi sejlede tæt forbi. Der kom lidt trafik, da vi nærmede os Stenderup Hage, og et kort øjeblik kunne vi skimte en mast på en båd, vi passerede. Det var alt, vi så på turen. Vi sejlede gennem Lillebælt uden at se land. Først, da vi kom ind i Kolding Fjord, kunne vi ane land, og vi kunne skimte Hotel Kolding Fjord svagt. Det blev en meget speciel tur, og en anstrengende tur, hvor vi udelukkende sejlede efter instrumenterne. Turen var på ca. 20 sm. og tog 3 timer og 15 min. Der var spejlblankt vand på hele turen. Kort efter vi var kommet i havn, lettede tågen, og det blev det skønneste vejr, som vi benyttede til at få taget sejlene ned og pakke dem væk for denne sæson. Vi skal på land på onsdag, så det blev årets sidste længere tur. En sejlerhilsen fra Inge Lise og Martin.

Faaborg - Årøsund (fredag) d. 21. oktober 2022
Det har regnet og blæst en hel del i nat, men da vi stod op, var det stille, tørvejr og overskyet. Vi gjorde klar til at sejle hjemad og forlod Faaborg kl. godt 9. Det var som sagt stille og for lidt vind til sejl, så det blev for motor. Havde håbet på lidt mere vind i løbet af dagen, men det kom først, da vi næsten var i havn. Vi planlagde at gøre stop i Årøsund/Årø på vejen hjem. En overgang klarede det lidt op, og vi tænkte på at sejle helt hjem, men det skyede hurtigt til igen, blev koldt og så meget truende ud med tunge regnskyer, så det droppede vi. Vi havde knap fået fortøjet i Årøsund, før det begyndte at regne. Når det både er koldt og regner, er der bedst nede om læ. Vi var i havn kl. godt 13 efter ca. 24 sm. Vi fik en god frokost, da vi havde fået klaret op, og skipper fik en morfar. Det blev ikke de store aktiviteter resten af dagen, vi hyggede os ombord. En kold sejlerhilsen fra Nausikaa.

Faaborg (torsdag) d. 20. oktober 2022
Vi stod op til en flot morgen i Faaborg, men en kold morgen. Det har været rigtig koldt i nat, godt, vi har varme ombord. Vi var jo sejlet til Faaborg for at få lavet service på den nye motor, og servicemanden dukkede op som aftalt og gik i gang med at montere en flexkobling mellem gearkassen og skrueakslen for at dæmpe vibrationerne fra motoren. Vi synes, at den nye motor larmer og ryster for meget; det skulle flexkoblingen afhjælpe. Det håber vi og er spændt på at komme ud at sejle i morgen. Der blev også lavet 50 timers service, skift af olie og oliefilter. Det er påkrævet, hvis garantien skal bibeholdes, og det skal foretages af et autoriseret værksted, selv om jeg selv har skiftet olie og oliefilter de sidste 47 år. Det har blæst meget i dag og er hunde koldt, så fint, at vi ikke skulle ud og sejle i dag. I morgen går turen hjemad, måske med et stop undervejs. Alt vel ombord. En kold og blæsende hilsen fra Faaborg.

Assens - Faaborg (onsdag) d. 19. oktober 2022
Vi stod op til en fin morgen i Assens med flot solopgang og svag vind fra NØ, men koldt. Vi var klar til at fortsætte vor tur til Faaborg ved 10-tiden og startede for motor på grund af manglende vind. Vi håbede på lidt mere vind i løbet af dagen, men den udeblev. Der er var et par både, der forsøgte sig med en genakker, og i følge AIS’en sejlede de 2-2½ knob. Det havde vi ikke tid til, så ville det blive mørkt, inden vi nåde Faaborg, så vi fortsatte for motor. Det blev en rigtig flot tur i sol fra en skyfri himmel og meget klart i vejret. Vi nåede Faaborg efter godt 4 timer og ca. 25 sm. Lagde os ind til Faaborg Bådeværfts bro og er nu klar til at få lavet garantiservice på motoren i morgen. Sikke en flot eftermiddag vi fik i Faaborg! Hvor der var læ, var der lunt, men i følge vejrmeldingen fortsætter det fine vejr desværre ikke. Alt vel ombord. En sejlerhilsen fra Inge Lise og Martin.

Kolding - Assens (tirsdag) d. 18. november 2022
De lover nogenlunde vejr de kommende dage, så vi besluttede at sejle til Faaborg, hvor vi har bestilt tid til service på vores nye motor. For at opretholde garantien skal et autoriseret Volvo Penta værksted udføre servicen, første gang ved ca. 50 timer. Det har vi ikke kørt, men det var ok, at vi kom lidt før. De har lovet vestlig jævn til frisk vind i dag, fin vind til en tur syd på. Det var køligt, overskyet og svag vind, da vi forlod Kolding ved 11-tiden. Vi satte sejl og sejlede stille og roligt ud af fjorden og ned gennem Lillebælt, indtil vi kom fri af Stenderup Hage, så tog pokker ved vinden. Det friskede op i forbindelse med nogle byger, der heldigvis trak uden om os, og vi måtte rebe sejlene. Noget, vi næsten aldrig gør på en halvvind, men den kølige luft har mere kraft end lun luft. Vi fik en hurtig tur fra Stenderup Hage til Assens, hvor vi anløb kvarter i tre. Den hårde vind var kun en overgang, vinden aftog igen til frisk, og vi fik en fin sejltur, men en kold tur. De har lovet ned i nærheden af frysepunktet i den kommende nat, men nok ikke her ude ved kysten. Alt vel ombord. En kølig sejlerhilsen fra Nausikaa.

Middelfart - Kolding (søndag) d. 25. september 2022
Det blev en meget rolig nat i Middelfart. Vi stod op til tæt tåge og helt stille. Vi kunne ikke se nogle af broerne fra NyHavn-1 (Kulturøen), og tågen lettede først ved 11-tiden, så vi tog det lidt med ro og spiste frokost, inden vi forlod Middelfart. Vi skulle tilbage til Kolding, for i morgen er vi inviteret til frokost hos skippers bror og senere til middag hos nogle venner. De har også meldt massivt regnvejr de kommende dage, så det var helt fint, at vi skulle hjem. Det klarede op om eftermiddagen, og vi fik en fin tur ind til Kolding. Der er ca. 9½ sm. fra Middelfart til Kolding, og det tog ca. 1½ time. Nu må vi se, hvornår vi igen kommer på vandet, men vi skulle helst endnu engang til Faaborg for at få set på den nye motor, inden båden skal på land sidst i oktober. En sejlerhilsen fra Inge Lise og Martin.

Kolding - Middelfart (NyHavn-1) (lørdag) d. 24. september 2022
De har lovet pænt vejr i weekenden, og skipperinden havde ikke været med på turen til Faaborg, så hun ville godt en tur på vandet. Vi fik igen pakket lidt mad og tøj og kørte på havnen. Efter tankning af diesel satte vi kurs mod Middelfart. Det er mange år siden, vi sidst har besøgt Middelfart. Der var havblik på fjorden. Lidt synd for alle bådene, der deltog i en kapsejlads, de flyttede sig næsten ikke. Vi valgte at gå ind til Kulturøen, også kaldet NyHavn 1. Det blev til en travetur rundt i den gamle bydel. Der er ikke meget ved at besøge byer i en weekend uden for turistsæsonen - alt er lukket ned, der er noget dødt og mennesketomt. Det blev til en hyggelig aften ombord, der var meget stille. Havblik, kun lidt støj fra togene, der kørte over den gamle Lillebæltsbro. Alt vel ombord. En sejlerhilsen fra Inge Lise og Martin.

Faaborg - Kolding (fredag) d. 23. september 2022
Efter morgenmaden gjorde skipper klar til afgang. Skipperinden kørte hjem i bilen, hun havde et møde kl. 10 i Kolding. Klokken 8 forlod jeg Faaborg og satte kurs ud ad Faaborg Fjord. Det havde luftet pænt sidst på natten, men vinden havde lagt sig i løbet af morgenen. Det blev for motor til at begynde med. Den smule vind, der var, kom fra syd, lige imod. Storsejlet blev sat, da jeg kom ud ad Faaborg Fjord, men der var ikke nok vind til at holde gang i båden, så jeg fortsatte for motor. Da jeg nåede Helnæs Fyr, kom der lidt vind, genuaen blev rullet ud og motoren stoppet. Det gik fint med ca. 5 knob, men allerede efter en time lagde vinden sig, og jeg måtte atter have gang i motoren. Det var ellers et flot vejr med sol og lunt efter årstiden. Det tog knap 7 timer for de godt 42 sm., der er fra Faaborg til Kolding. Skipperinden stod og tog imod, da jeg kom til Kolding. Det blev en fin tur hjem, men vi fik desværre ikke det ud af det, som vi havde håbet. Der er stadig rystelser i båden fra den nye motor, så vi skal derned igen. De skulle have nogle ting hjem, som skulle løse problemet, håber vi. Ellers alt vel ombord. En sejlerhilsen fra skipper.

Faaborg - prøvesejlads (torsdag) d. 22. september 2022
Det blev en kølig nat i Faaborg. Vi måtte have oliefyret i gang, før vi kunne tage os sammen til at stå op. Vi var klar kl. 08:00 til at modtage motormanden, men han dukkede først op ved 10 tiden, så vi kunne godt have taget den med ro her til morgen. Vi havde klaget over vibrationer/rystelser fra den nye motor. Vi har fået skiftet motor, motorophæng, skrueaksel, skrue og lejer til skrueakslen, så vi havde forventet, at det bare kørte, men det gør det ikke, og Henning, motormanden, måtte give os ret: den ryster for meget. Vi var på en lille prøvetur med samme resultat. De vil nu undersøge, hvad de kan gøre for at fjerne vibrationerne, så vi må til Faaborg endnu en gang i efteråret. Lidt positivt var der i forbindelse med besøget. De havde fået gang i selvstyreren, hydreaulikunitten, så nu har vi igen en selvstyrer, der virker – håber vi. Vi fik tid til at besøge Faaborg Museum sidst på eftermiddagen. Det blev et gensyn med billeder af de fynske malere, vi har været der før. Inge Lise kører hjem i morgen tidlig, har et møde kl. 10:00, og jeg sejler selv båden hjem til Kolding. Alt vel ombord. En hilsen fra besætningen på Nausikaa.

Faaborg (onsdag) d. 21. september 2022
Sidst på eftermiddagen - først på aftenen - var vi tilbage på båden i Faaborg. Vi havde en aftale med Henning, motormanden fra Faaborg Bådeværft, kl. 08:00 i morgen tidlig, og skulle vi være i Faaborg til aftalte tid, skulle vi godt nok tidligt hjemmefra, så vi valgte at køre derover i dag. Det blev en rigtig flot aften i Faaborg gamle havn. Sol fra en næsten skyfri himmel, næsten vindstille og lunt, indtil solen gik ned. Det tegner til at blive en rolig, men kølig nat i Faaborg. En hilsen fra Faaborg.

Kolding - Faaborg (tirsdag) d. 20. september 2022
Der er lidt rystelser fra skruen, efter vi har fået installeret den nye motor. Faaborg Bådeværft har lovet at se på det, så vi skulle have båden sejlet til Faaborg. Ole Knudgaard havde lovet at hjælpe mig med at sejle den derned, min selvstyrer er til reparation, så det ville være rart med en mand ekstra - Inge Lise var optaget af andre gøremål. Ole kunne hjælpe mig i dag; desværre kunne værftet først se på det på torsdag, så vi sejlede til Faaborg, og Inge Lise hentede os sidst på dagen. Så tager jeg derned igen, så jeg er der torsdag morgen. Vi forlod Kolding i det flotteste efterårsvejr, sol fra en skyfri himmel, næsten vindstille og køligt. Det blev en rigtig flot tur. Desværre havde vi næsten vindstille, så det blev en tur for motor, en tur på ca. 43 sm. og godt 6½ time - vi havde en pæn medstrøm ned gennem Lillebælt. Da vi nærmede os Horne Næs, trak det sammen inde over Fyn, og vi fik byger på vej ind til Faaborg. Men vi slap næsten for dem, de trak på begge sider af os. Der var meget god plads i havnen i Faaborg. Der lå 2 både ved den midterste bro, gæstebroen, så vi kunne vælge og vrage. En sejlerhilsen fra Ole og skipper.

Lyø - Kolding (mandag) d. 12. september 2022
Vi stod op til en flot morgen på Lyø, havblik i havnen og sol fra en letskyet himmel, men det blev hurtigt overskyet, og der kom en smule vind fra syd. Vi fik studeret vejrudsigten endnu en gang, og de holder fast i, at det bliver rigtigt efterår fra i morgen. Det skulle blæse resten af ugen, op til 14-15 m/sek. fra V og NV. Der skulle komme regn i nat og byger de efterfølgende dage, og temperaturen skulle falde. Vi besluttede at sejle hjem og udnytte den sydlige vind. Så det blev ikke til den efterårstur, vi havde regnet med, men vi har haft en rigtig dejlig forlænget weekend. Vi startede i svag sydlig vind, ikke nok til, at vi kunne holde en nogenlunde fart, når vi havde små 40 sm foran os, så vi startede for motor. Da vi nåede Bågø, var der kommet tilstrækkeligt med vind, og vi fik en fin tur for sejl resten af vejen hjem. Turen tog godt 7½ time, det gik ikke så stærkt i den forholdsvis svage vind. Vi nåede næsten hjem i tørvejr. Vi fik en lille byge på vej ind gennem fjorden. Så må vi se, om det bliver vejr til endnu et forsøg, inden båden skal på land. En sejlerhilsen fra skipperinden og skipper.

Lyø (søndag) d. 11. september 2022
Det har luftet det meste af natten, men her til morgen lagde vinden sig, og den smule der var kom fra nord. Det blev en rigtig fin morgen på Lyø. Vi havde planer om at sejle mod Smålandsfarvandet, men de melder fortsat, at efteråret kommer på tirsdag, med frisk til hård vind fra V og NV, regn og regnbyger samt køligere, så vi har droppet at sejle længere mod øst. Vi skal være hjemme først i næste uge. I stedet besluttede vi at blive på Lyø i dag og så se vejrmeldingen i morgen tidlig. Hvis de melder lidt bedre vejr i de kommende dage, sejler vi over til Jyllands østkyst – f.eks. Åbenrå og så op langs kysten hjem. Vi fik en rigtig flot dag på Lyø med sol og stille vejr. Vi fik travet et par ture rundt på øen. Det blev igen en flot aften/solnedgang på Lyø. Midt på dagen var havnen næsten tom, men der kom en del tyske sejlere på mandetur i løbet af eftermiddagen, så der var pænt mange både, der ville overnatte. Alt vel ombord. En sejlerhilsen fra Lyø.

Kolding - Lyø (lørdag) d. 10. september 2022
Så forsøger vi igen at tage på en lille sensommertur. Sidst vendte vi hurtig om og sejlede hjem igen på grund af vejret - håber, at denne tur bliver lidt længere. Vi har stadig planer om at sejle til Smålandsfarvandet, men vejrudsigten ser ikke alt for lovende ud. De har meldt rolige vindforhold i dag, men med mulighed for enkelte byger. Vi fik tømt køleskabet og pakket lidt tøj og var klar til afgang ved halv ti-tiden. Der var ikke megen vind, og den der var, kom fra Ø og SØ, så vi fik modvind til turen syd på, så det blev en tur for motor. Det havde skipper ikke noget imod, han ville godt prøve den nye motor på en længere tur. Den fungerede perfekt. Vi syntes, at Bågø/Assens var lidt for kort, så vi fortsatte til Lyø. Da vi var ud for Bågø, trak der en voldsom tordenbyge ind over øen. Vi nåede næsten forbi, inden den ramte Bågø, men vi slap ikke helt for vand. Vi anløb Lyø efter godt 6 timer og knap 39 sm. Der var meget god plads i havnen, de fleste gæstesejlere var tyskere. Vi havde planer om at trave en tur, men inden vi kom afsted, trak det sammen inde over Faaborg. Det var meget mørkt, og det kom nærmere, så vi blev ombord, men det nåede ikke Lyø, inden det gik i opløsning, og vi fik en rigtig flot aften på Lyø. De ændrer vejrmeldingen konstant, så vi må se, hvad den siger i morgen. Vi har planer om at sejle til Strynø, men vi får at se. Alt vel ombord. En sejlerhilsen fra besætningen på Nausikaa.

Assens - Kolding (mandag) d. 5. september 2022
Vi stod op til en fin morgen i Assens med sol og let til jævn SØ-lig vind. Det tegnede godt, men et opslag på DMI ændrede det hele. De meldte hård vind fra SØ i løbet af eftermiddagen (13-14 m/sek.), og i morgen skulle der komme hård vind til kuling (16 m/sek.) fra SØ i det Sydfynske. Onsdag hård vind fra SØ og regn sidst på eftermiddagen og torsdag og fredag hård vind fra SØ, regn i rigelige mængder og mulighed for torden. Var vi kommet længere væk hjemmefra, havde vi nok ’gravet’ os ned, indtil vi fik bedre vejr, men vi er kun 22 sm fra Kolding, så vi besluttede at sejle hjem og vente på bedre vejr. Nu håber vi så ikke, at de snyder os og ændrer vejrmeldingen til fint vejr de næste dage. Vi var klar til afgang godt 9, satte genuaen inde i havnen i Assens og tog den ned i havnebassinet i Kolding. En fin tur for en agten for tværs/læns i jævn til frisk vind indtil 500 m fra havnen i Kolding. Der begyndte det at blæse, og vi kom i havn i hård vind, så vejrmeldingen kom til at holde stik i dag. 4 timer og 20 min. tog det. Vi måtte have cockpitteltet rejst, ellers blæste frokosten af cockpitbordet. Det vejr var ikke lige det, vi havde regnet med, men vi håber, at vi får en chance til i løbet af den kommende weekend. En blæsende hilsen fra besætningen på Nausikaa.

Kolding - Assens (søndag) d. 4. september 2022
Så har vi fået overstået skipperindens 50 års jubilæum og familietræffet, arbejdet i menighedsrådet er ”afsat”, så nu vil vi se, om vi kan komme på en sensommertur. Vi har planer om at sejle en tur syd om Fyn og over til Smålandsfarvandet de kommende 2-3 uger. Vejret er stadig fint med temp. omkring de 20 grader, men der blæser en frisk vind fra SØ. lige den retning vi skal. Det er ikke mere, end vi nemt kan sejle op imod med motor, og så håber vi på vinddrejning i løbet af nogle dage. De melder dog en del regn torsdag og fredag, men det sker, at det ikke bliver så slemt, som de melder. Vi var klar til afgang kl. 10 og satte kurs syd over. Det blev Assens, som blev vort mål. Vi havde en fin tur for motor, vinden var lige i stævnen og for frisk til kryds. Vi ankom til Assens efter ca. 22 sm. og 4 timer. Det var et rigtig flot vejr, hvor der var læ, helt sommerligt. Det blev til en travetur rundt i Assens - der var godt nok dødt sådan en søndag eftermiddag. Vi har endnu ikke bestemt målet for i morgen. De holder ved med det dårlige vejr torsdag og fredag, så vi skal have fundet en god havn at ligge i eller sejle hjem. Vi ser vejrmeldingen i morgen tidlig og bestemmer os. Alt vel ombord, det er dejligt igen at være på vandet. En sejlerhilsen fra Inge Lise og Martin.

Juelsminde - Kolding (søndag) d. 28. august 2022
Vi stod op til en diset/tåget morgen, en rigtig efterårsmorgen, selv om det endnu ikke er efterår. Vi havde inviteret Susanne, Christian, Nanna og Mads til morgenkaffe ombord på Nausikaa. De kom som aftalt, og vi havde en rigtig hyggelig formiddag sammen med dem. Da de forlod os, vidste vi ikke rigtigt, hvad vi skulle. De havde meldt regn/skybrud og torden sidst på eftermiddagen, og i morgen skulle vi få hård vind til kuling fra NØ, så vi skulle nok ikke længere væk. Vi skal være hjemme senest tirsdag. Vi besluttede at sejle til Fredericia eller Middelfart. Det så meget truende ud, da vi var klar til afgang ved halv tolvtiden, men DMI lovede tørvejr indtil ved syttentiden, så vi forlod Julesminde og satte kurs syd over. Vi nåede ikke ud til Bjørnsknude Rev kosten, før Juelsminde forsvandt i regnen, og det fortsatte med at regne de næste timer, men kun inde over land - vi fik intet ude til havs. Da vi nærmede os Fredericia, brød solen igennem, men de holdt ved med regn/skybrud og torden ved 17-tiden, og det skulle blæse i morgen, så vi besluttede at sejle helt hjem. Vi var hjemme lidt før kl. 16 efter ca. 27 sm. Det så meget sort ud mod nord, da vi lagde til i Kolding, og vi skyndte os at pakke mad og tøj sammen og køre hjem. Vi nåede lige hjem, inden det begyndte at regne, meget heldigt, men vi fik ikke skybrud, som det i Fredericia. Det blev en noget kortere tur end planlagt, men hård vind til kuling gider vi ikke sejle i. Vi håber på sejlvejr i september måned. Alt vel ombord. En sejlerhilsen fra besætningen på Nausikaa.

Kolding - Juelsminde (lørdag) d. 27. august 2022
Nu skulle det være slut med hedebølgen, men det gør nu ikke noget, lidt mindre varme kan gøre det. Vi var lidt spændt på vejrudsigten i dag. De lovede en del kraftige regnbyger evt. med torden, men de var lidt usikre på, hvor de skulle komme. Ifølge vejrmeldingen så skulle de komme over de østlige egne, og vi skulle slippe, så vi pakkede mad og tøj og tog afsted. Vi havde ikke på forhånd bestemt, hvor vi skulle hen, men de lover nordlig vind i de kommende dage, så vi besluttede at sejle nord på for motor. Der var ingen vind at sejle på, så fik vi også prøvet den nye motor af, alt ok. Vi havnede i Juelsminde efter en fin tur på ca. 28 cm. og 4½ time. Det har været et rigtig flot vejr i dag, vi er spændte på vejret i morgen, men bliver det ikke godt sejlvejr, bliver vi her. Det blev en flot aften i Juelsminde med middag i cockpittet. Alt vel ombord. En sejlerhilsen fra Inge Lise og Martin.

Kolding Nordhavn - Syd - Nord (fredag) d. 26. august 2022
Vi var tidligt oppe i dag. Vi havde bestilt liften, så vi kunne komme op i masten. Den står i Marina Syd og var optaget fra ved ni tiden, men hvis vi kunne være der kl. 7:30, var det ok. Vi var i Marina Syd kl. 7:30 og blev løftet op i masten for at skifte vindtransduceren. Vi fik ingen informationer ned til netværket. Det hjalp desværre ikke at montere en ny, så det må være kablet i masten, der er problemet. Det må vente, til masten kommer af til efteråret. Det var spildt arbejde, men det kunne vi ikke vide. Vi var tilbage på vor plads i Nordhavnen ved 8-tiden. En morgenhilsen fra besætningen på Nausikaa.

Faaborg - Kolding (onsdag) d. 24. august 2022
Vi stod op til en flot morgen i Faaborg, sol og jævn SØ-lig vind. Jeg var klar til afgang godt 8, skulle selv sejle båden hjem og Inge Lise ville så køre hjem i bilen. Jeg sejlede ud til Bjørnø for motor for lige at prøve den rigtigt af, alt fungerede, som det skulle. Det var et rigtig flot sejlvejr, så motoren blev stoppet, og jeg sejlede for sejl helt op til Løverodde. Det blev en plat læns, lidt irriterende, men det gik. Fra Horne Næs og op til Bågø var der en del sø, og det gav lidt vippeture, men fra Bågø og hjem havde jeg en fin sejlads. Inge Lise stod og tog imod mig i Kolding. Turen var på 43 sm. og tog 8 timer. Jeg sejlede kun med genuaen for at undgå bomning. Nu skal jeg lige have samlet forskellige ting, som jeg afmonterede, inden båden blev afleveret til værftet, men vi skulle snart være sejlklar igen. Desværre ser det ud til, at det flotte sommervejr er slut. Det var et dårligt tidspunkt, vi valgte at få lagt den nye motor i, men det var ikke til at vide. Håber, det bliver vejr til nogle ture, inden båden skal op for vinteren. En sejlerhilsen fra skipper.

Faaborg (søsætning) (tirsdag) d. 23. august 2022
Det tog længere tid, end jeg havde forventet at få installeret en ny motor, men nu er den klar til at blive søsat. Vi havde fået at vide, at der var bestilt søsætning ved middagstid, og at båden var klar til at blive søsat, men at der stadig manglede lidt (bl.a. montering af oliefyret), men hvis der manglede noget, ville de lave det, når båden var søsat. De blev helt klar med båden inden søsætningen, og alt forløb efter planen. Henning, der havde installeret motoren, ville godt med ud på en lille sejltur for at se, hvordan motoren kørte, så vi sejlede lidt rundt, inden vi sejlede ind i den gamle havn og fandt en ledig plads. Det var blevet for sent til at sejle hjem til Kolding. Skipper havde planer om at køre hjem og så køre herned igen i morgen tidlig, men skipperinden syntes, at vi skulle blive ombord, så hun gik ud for at købe ind til aftensmad og morgenmad. Det blev en rigtig fin aften i Faaborg med et rigtig flot vejr. De lover flot sejlvejr til i morgen, SØ-lig vind (medvind hjem), sol og varmt. Det bliver spændende at komme ud og prøve den nye motor i morgen. En hilsen fra det solbeskinnede Faaborg.

Faaborg (på land) (tirsdag) d. 2. august 2022
Jeg var tidligt afsted, der var aftalt optagning af båden kl. 10:00 med Faaborg Havn. Der var en del, der skulle ordnes inden optagningen. F.eks. skal agterstaget afmonteres, for at kranen kan løfte os op. Jeg var klar kl. 10:00, alt forløb stille og roligt, og båden blev kørt ind på pladsen ved Faaborg Bådebyggeri & Motorværksted, hvor den skal stå, mens der bliver installeret en ny motor. Jeg fik fjernet gulvtæpperne, apteringen i kistebænken og mange andre ting, så de kan komme til motor, udstødning, skrueaksel m.m., inden jeg kørte hjem. Jeg er spændt på, hvor lang tid det vil tage at installere den nye motor; jeg har ikke fået en dato. En hilsen fra skipper.

Bågø - Faaborg (mandag) d. 1. august 2022
Vi stod op til en flot morgen på Bågø. Sol fra en næsten skyfri himmel, lunt og en let NV-lig vind, der tiltog til frisk i løbet af formiddagen og var meget frisk, da vi anløb Faaborg. Vi kom afsted godt ni, rullede genuaen ud og vi sejlede hele turen kun for genua og holdt en pæn fart. Vi ankom til Faaborg efter godt 5 timer og 26 sm. Vi ringede til Ole Schou – Faaborg Bådebyggeri & Motorværksted, hvor vi skal have installeret en ny motor. Vi skulle høre, om han havde plads ved broen i deres havn. Der var desværre ikke plads, men han havde aftalt med Faaborg Havn, at vi kunne fortøje under kranen, der skal løfte os op i morgen; vi er de første, der skal op. Vi fik gjort klart skib og kontaktede Jørgen og Gerda, som havde tilbudt at hente os. Tusind tak for liftet. Vi var hjemme ved 17 tiden, klar til at modtage Kasper, der skulle på en lille ferie hos os. Jeg kører til Faaborg i morgen tidlig for at være med til optagningen. En sejlerhilsen fra besætningen på Nausikaa.

Kolding - Bågø (søndag) d. 31. juli 2022
Vi er på vej til Faaborg, hvor vi skal på land på tirsdag for at få installeret en ny motor i båden. Vi valgte at lave en tur ud af det og sejlede til Bågø i dag. Vi har ikke været på Bågø, siden den dag vi kom hjem fra Middelhavet i 2018, så det må være på tide med et besøg. Vejret var ikke rigtigt til sejl i dag. Der var meget svag vind, og den kom fra syd, lige i mod, så det blev en tur for motor. Der er ca. 22 sm., og den tog knap 4 timer, det er ca. halvvejs til Faaborg. Vi havde aftalt, at hvis der ikke var plads på Bågø, ville vi sejle til Assens. Der var 6-7 pælepladser, vi kunne vælge mellem, da vi kom, så ingen problemer. Men 10 min. efter var havnen fyldt op, og den første båd opgav at finde en plads, han ville åbenbart ikke ligge uden på andre. Vi var meget heldige. De havde meldt regnvejr sidst på eftermiddagen. Det kom, og det regnede hele aftenen. Vi nåede lige at trave en tur op til byen og ud til fyret, inden det kom. De melder NV-lig vind i morgen - det skulle passe fint til en tur til Faaborg. Alt vel ombord. En sejlerhilsen fra besætningen på Nausikaa.

Faaborg - Kolding (søndag) d. 24. juli 2022
Så er vi hjemme igen efter en tur rundt om Fyn. Vort hovedmål med turen var Korshavn på Fyns Hoved, og det nåede vi. Vejret har været meget omskifteligt. Vi har haft lige fra vindstille til hård vind, medvind til modvind, Danmarks varmeste dag nogensinde til 15-16 grader om dagen samt sol og byger. I dag startede vi i 15 grader (kl. 7), sol og svag vind, der tiltog i løbet af dagen til frisk vind fra syd. De havde varslet hård V-lig vind og byger sidst på eftermiddagen, så i stedet for at ligge og drive afsted på en læns i let vind valgte vi at lade motoren hjælpe, så vi kunne holde en rimelig fart. Vi nåede badebroen i Strandhuse, før vinden pludselig drejede til vest og tiltog. Vi havde ellers en fin halvvind ind gennem fjorden, det sker sjældent. Vi fik pakket sammen og kom hjem, inden regnbygerne ramte os, lidt heldigt. Turen i dag blev på ca. 44 sm. og med lidt hjælp fra motoren tog det 6½ time. I morgen melder de næsten vindstille og masser af regn. Vi bliver hjemme i en periode, så må vi se, hvordan vejret bliver i august måned. Alt stod vel til derhjemme. En sejlerhilsen fra Inge Lise og Martin.

Svendborg - Faaborg (lørdag) d. 23. juli 2022
Det er fortsat et rigtig kedeligt vejr. Det blæser, er overskyet og køligt. Ikke lige det, vi forbinder med sommer. Vi besluttede at sejle til Faaborg, en lille tur på ca. 16 sm. Ifølge det jeg havde undersøgt, skulle vi have medstrøm ud af Svendborg Sund (vestgående) fra kl. 7:20, og det passede. Vi kom afsted godt 8 og havde en pæn medstrøm, men en kraftig modvind. Det gav nogle bølger og sprøjt på dækket. Hele turen til Faaborg blev for motor. Da vi nærmede os Faaborg, så vi mange, rigtig mange både forlade havnen og regnede med, at vi kunne finde en pæleplads, når vi allerede var der godt 11. Men nej, havnen var fyldt helt op, hvor har alle de både mon ligget? Vi måtte lægge os uden på en anden båd, men var kun anden båd - der kom hurtigt en båd uden på os. Det er næsten lige så slemt som i Svenborg. Det blev til en lille tur rundt på havnen og op i byen, men på grund af blæsten og kulden var vi hurtig tilbage. Der var ellers musik på havnen, men det var for koldt til at sidde oppe og høre det. Vi kunne nu høre det meste ned i båden, for vinden bar lyden over til os. Vinden skulle ændre sig i morgen, så vi vil få behagelig sejlads hjem. Håber, det holder stik. Alt vel ombord. Endnu en blæsende og kold sejlerhilsen fra Nausikaa.

Lundeborg - Svendborg (fredag) d. 22. juli 2022
Vi vågnede til regnens trommen på ruffet, men det var kortvarigt. Da det så ud til, at regnen var ovre, besluttede vi at sejle til Svendborg. Det var helt stille, da vi forlod Lundeborg ved halv ti tiden, men det varede ikke ret længe, før vi fik vind, modvind. Inden vi nåede Thurø Rev, havde vi en hård vestlig vind. Vi var heldige med strømmen, vi havde en pæn medstrøm gennem Svendborg Sund. Vi havde talt om at fortsætte mod Faaborg, men det var vinden for kraftig til. Det var ikke indbydende, så vi valgte at gå ind til Svendborg Havn. Nu var vi for alvor kommet til det sydfynske. Der lå både overalt og i flere lag, selv om vi ankom allerede ved 12 tiden. Vi fandt en plads uden på 3 andre både, mange steder lå de flere uden på hinanden. Sikke et cirkus! Vi var en tur oppe i byen, men vendte hurtig tilbage til havnen. Det blæste, og der var sus i gaderne, og så var der ingen varme ved det. På havnen besøgte vi Danmarks Museum for Lystsejlads, der er flyttet fra Valdemar Slot til en af hallerne fra skibsværftet. Der var mange spændende ting, et besøg værd. Det blev til hygge ombord resten af dagen. Hvis vejret tillader, vil vi sejle videre i morgen. Forventer at være hjemme søndag eftermiddag. En kold og blæsende sejlerhilsen fra Nausikaa.

Korshavn - Lundeborg (torsdag) d. 21. juli 2022
Vejrmeldingen lovede først NV-lig vind, som hurtigt ville dreje vest og tiltage til jævn til frisk vind om formiddagen. Sidst på eftermiddagen ville der komme hård vind fra vest. Der var bare lige det, at vejret havde glemt at læse vejrmeldingen. Vi startede ganske rigtig i svag NV-lig vind, og den drejede mod vest, men lagde sig helt. Vi forsøgte at sejle for sejl, men det blev til for lidt, så vi måtte have gang i motoren. Lige efter Storebæltsbroen lagde vinden sig helt, og den smule der var, kom fra S. Ca. 6 sm. før Lundeborg kom der vind, og det med fuld styrke. Ikke fra vest, men fra SV, og der blev den resten af dagen. Der var perioder med meget kraftige vindstød, men da lå vi fortøjet i Lundeborg. Vi startede fra Korshavn lidt i syv for at undgå den kraftige vind og ankom til Lundeborg kl. 13:20 efter godt 37 sm. Selv om vi allerede kom i havn godt middag, var havnen fyldt godt op. Vi måtte lægge os uden på en anden båd og fik en båd uden på os. Vi er for alvor stødt ind i sommermylderet i det Sydfynske. Vi må se at komme hjem, så kan vi tage herned efter sommerferien. Alt vel ombord. En sejlerhilsen fra Inge Lise og Martin.

Korshavn/Fyns Hoved (onsdag) d. 20. juli 2022
Vi tog som planlagt en overliggerdag her i Korshavn på Fyns Hoved. Det har blæst kraftigt fra SØ det meste af dagen, og da vi har planer om at sejle ned gennem Storebælt, det er mod SØ, ville vi skulle kæmpe os mod vinden, og det gad vi ikke. Så fik vi også besked om, at Jakob med familien ville komme til Korshavn i Pax, og så var der ingen diskussion, dem skulle vi da hilse på. Om formiddagen travede vi en tur rundt om Fyns Hoved, et rigtig flot naturområde. Det blev en varm tur, der blev sat varmerekord i dag. Vi har haft danmarkshistoriens varmeste julidag – 35,9 grader, så der var ikke noget at sige til, at traveturen føltes varm. Heldigvis var der en del vind, og det kølede. Pax ankom ved middagstid og fik en plads ved broen i Korshavn, der blev fyldt godt op i løbet af eftermiddagen. Vi havde en rigtig hyggelig eftermiddag og aften sammen med Jakob, Maiken, Julie og Kasper. Vi holdt sammenskudsgilde ombord på Nausikaa. De sejler til Tunø i morgen, og vi planlægger at sejle til Nyborg eller Lundeborg i morgen, hvis vejret vil. Alt vel trods varmen. En meget varm hilsen fra besætningen på Nausikaa.

Bogense - Korshavn/Fyns Hoved (tirsdag) d. 19. juli 2022
Vi stod op til en flot morgen i Bogense. Det var helt stille og sol fra en skyfri himmel, men meget diset. Vi forlod Bogense ved godt 8-tiden og satte kurs mod Korshavn på Fyns Hoved. På en stor del af turen havde vi havblik, lidt af en kontrast til i går eftermiddag. Vi nåede Korshavn efter godt 3½ time og 22 sm. for motor. Vi var spændt på, om der var plads ved broen i Korshavn, vi ville godt ind og trave en tur på Fyns Hoved. Da vi kom ved middagstid, var der mange ledige pladser, så vi kunne vælge og vrage, fik en fin plads. Det så lidt anderledes ud sidst på dagen. Her var alle pladser optaget, og bugten var fyldt op med ankerliggere. Det har været et rigtig dejligt vejr i dag. Disen lettede, og vi har haft 25-26 grader, men det føles ikke varmt, da vinden står ind ude fra bugten. Vi ville have været en tur ud til Fyns Hoved i dag, men det har vi udsat til i morgen. Vi bliver nemlig i Korshavn i morgen. Vi har planer om at sejle Fyn rundt, og i morgen melder de frisk SØ-lig vind, og vi skal mod SØ for at komme ned gennem Storebælt, så vi tager en overliggerdag. På torsdag skulle vinden gå i vest, og så sejler vi videre. Alt vel ombord. En solskinshilsen fra besætningen på Nausikaa.

Fredericia - Bogense (mandag) d. 18. juli 2022
Vi vågnede til overskyet og let regn på skylightet, så det kneb med at komme ud af køjen. Det holdt op med at regne ved 10 tiden, og vi gjorde klar til at sejle videre. Vi havde oprindeligt planer om at sejle til Korshavn på Fyns Hoved, men da vi først kom afsted midt på formiddagen, og de meldte frisk til hård vind om eftermiddagen, besluttede vi os for at sejle til Bogense, en tur på ca. 13 sm. Inden vi forlod Fredericia, skulle vi lige have fyldt lidt diesel på tanken, det var meget let her i Fredericia. Da vi kom fri af Strib Fyr, satte vi sejl og havde en fin tur for en halvvind. Vinden tiltog i løbet af formiddagen, som de havde lovet, og inden vi kom i havn og havde fået fortøjet, havde vi en hård SV-lig vind. Vi var spændt på, om der var plads, men der var masser af grønne pladser. De sejlere, der har ferie, er åbenbart sejlet ud på øerne. Vi havde en rigtig fin eftermiddag og aften i Bogense, fik provianteret og er klar til at sejle til Korshavn i morgen tidlig. En frisk sejlerhilsen fra Nausikaa.

Kolding - Fredericia (søndag) d. 17. juli 2022
Kl. 15:00 var vi atter sejlklar, havde været hjemme efter en anden genua og fået skiftet den og forlod Kolding med kurs mod Bogense. Vinden havde aftaget en smule, men det blæste stadig kraftigt i pustene. Vi havde pæn MEDstrøm i formiddags, da vi sejlede op gennem Lillebælt. Strømmen var imidlertid drejet, og da vi sejlede her til eftermiddag, havde vi MODstrøm, så det gik lidt langsomt. Da vi nærmede os Strib, blev vi enige om, at det ville blive for sent, hvis vi fortsatte til Bogense, så vi valgte at gå ind i Fredericia Lystbådehavn for natten. De har lavet en gæstehavn inde midt i Fredericia, har vi lige erfaret - den må vi prøve næste gang. Vi var i havn kl. godt fem efter godt 11 sm. I morgen har vi planer om at sejle til Fyns Hoved/Korshavn, hvis alt går efter planen. Hvorfor skulle det ikke? Det plejer det at gøre. En sejlerhilsen fra Fredericia.

Kolding - Lillebælt - Kolding (søndag) d. 17. juli 2022
Det har blæst meget de sidste dage. Så meget, at vi ikke havde lyst til at sejle ud i det, men de havde lovet aftagende vind i dag, så vi besluttede at tage en tur rundt om Fyn. Det med aftagende vind kom nu ikke til at holde stik. Vi har haft hård vind hele dagen, men heldigvis med. Vi havde sat Bogense som dagens mål, havde oprindeligt planer om at sejle til Fyns Hoved, med det kom vi for sent afsted til, at vi kunne nå. Det gik fint ud gennem Kolding Fjord, og vi havde en pæn medstrøm op gennem Lillebælt. Som sagt blæste det en del og meget i pust. I et kraftigt pust, da vi lige havde passeret den Nye Lillebæltsbro, sprang stroppen, der holder genuaen nede, og vi måtte rulle sejlene ind og sejle tilbage til Kolding. Vi startede fra Kolding kl. 09:30 og var retur kl. 13:00. Vi fik afmonteret genuaen og kørte hjem efter en anden. Alt vel ombord trods uheldet. En sejlerhilsen fra Nausikaa.

Sønderborg - Kolding (onsdag) d. 13. juli 2022
De havde meldt jævn vind fra vest indtil middag, derefter opfriskende op til hård vind, som sidst på eftermiddagen ville dreje til NV. Vi ville godt tidligt afsted, så vi kunne nå langt op, inden vinden friskede og drejede til NV, så vi planlagde at sejle igennem Chr. X’s Bro ved åbningen kl. 7:38. Der havde skipper ikke gjort sin planlægning godt nok. Det viste sig, at broen ikke åbner kl. 7:38 på hverdage på grund af myldretrafikken, men til gengæld åbner den første gang kl. 6:38. Det blev til en times ventetid, før vi kunne komme igennem kl. 8:38. Vi havde svag modvind op til vest spidsen af Als, så det blev for motor, men så gik det for sejl mod Årøsund. I perioder meget langsomt, men da vi nærmede os Årøsund, fik vi hård vind. Meget hård, så vi måtte rebe, men vinden holdt sig i vest, indtil vi nåede Stenderup Hage - det skal den have tak for! Resten af turen var for motor i meget hård vind fra NV. Vi var i havn ca. 16:30 efter 45½ sm. En frisk, men fin tur. Det havde været bedre, hvis vi var kommet under broen et par timer før, men det gjorde vi ikke. De melder køligere og meget blæsende de kommende dage, så vi bliver hjemme, indtil vi får sommervejr og ikke så blæsende. En frisk sejlerhilsen fra Inge Lise og Martin.

Dyvig - Sønderborg (tirsdag) d. 12. juli 2022
Et stort tillykke med fødselsdagen, Jakob! Vi var inviteret til middag på en restaurant i Sønderborg om aftenen, så vi sejlede tilbage til Sønderborg og forlod Dyvig ved halv ti tiden og var i Sønderborg Lystbådehavn lidt i et. Vi fik en hel del ventetid for at komme igennem broen i Sønderborg. Vi forsøgte at sejle for sejl, men måtte opgive på grund af manglende vind. Der blev tid til en travetur rundt i Sønderborg, inden vi var inviteret til en drink ombord på Pax, før vi gik til restauranten, hvor vi fik en udsøgt middag og dejlige vine. Tusind tak, Jakob, for en dejlig aften som vi sent vil glemme. Alt vel ombord. En sejlerhilsen fra Sønderborg.

Sønderborg - Dyvig (mandag) d. 11. juli 2022
Vi stod op til en rigtig flot morgen i Sønderborg. Det er blevet varmt, som de havde meldt og med svag vind fra NV. Vi fulgte efter s/y Pax til Dyvig. Det blev en tur for motor på grund af modvind og svag vind. Turen var på ca. 12 sm. og knap 2½ time. Lidt ventetid for at komme igennem Chr. X’s bro i Sønderborg. Vi havde en rigtig fin dag i Dyvig, hvor der blev sejlet i gummibåd og på padle-board. Dagen sluttede med grillparty, hvor vi fik lidt godt at spise, og snakken gik. Dejlig dag i Dyvig. En sommerhilsen fra besætningen på Nausikaa.

Kolding - Sønderborg (søndag) d. 10. juli 2022
Vi er inviteret til fødselsdag på tirsdag i Sønderborg af Jakob, der er på sejlerferie i deres sejlbåd. Det har blæst, været koldt og trukket med kraftige byger de sidste dage. Men i dag skulle det holde tørvejr. Det blæser stadig godt, heldigvis fra NV, så det giver en agten for tværs; så gør det ikke noget, at det blæser lidt. I morgen skulle vinden lægge sig, og vi kunne risikere at skulle sejle for motor hele vejen, så vi besluttede at sejle direkte til Sønderborg i dag. Vi kom afsted ved 9 tiden og fortøjede i Sønderborg Lystbådehavn kl. 16:20 efter en rigtig fin tur på godt 43 sm. for sejl. S/y Pax, Jakob og Maikens båd, lå allerede i Sønderborg, og de havde Maikens forældre på besøg - de bliver til på onsdag. Vi blev inviteret på aftensmad ombord på Pax og havde en rigtig hyggelig aften. I morgen sejler vi til Dyvig, hvor Jakob og Co. har planlagt et grillparty. Det har som sagt blæst i dag, men solen har skinnet, og det har været et rigtig flot sejlvejr. Alt vel ombord. En sejlerhilsen fra Sønderborg.

Hou - Kolding (lørdag) d. 2. juli 2022
Vi stod op til en fin morgen i Hou med sol fra en letskyet himmel og jævn vind fra SV. Trods den SV-lige vind besluttede vi os for at sejle mod Lillebælt. Det ville give modvind på turen, så vi startede motoren. Der er ca. 30 sm. fra Hou til Strib Fyr, så det var til at overse. Det gik fint ned til Søgrunden, men så friskede vinden op, og vi fik en lidt våd tur ned til Bjørnsknude Rev (ved Juelsminde). Til vor store overraskelse lagde søen sig. Vi havde forventet, at den ville rejse sig yderligere over Vejle Fjord, men på resten af turen havde vi en behagelig sejlads. Vi nåede allerede Strib Fyr kl. 13:45 og besluttede at sejle helt til Kolding. På turen ind til Kolding fik vi for alvor modvind. Vi var i havn godt halv fire efter godt 40 sm. Vejrudsigten for de kommende dage ser ikke for stabil ud. De melder byger, blæst og køligere, så derfor har vi besluttet at holde en pause på vor sommersejlads. Vi vender snart tilbage. En sejlerhilsen fra besætningen på Nausikaa.

Hou (fredag) 1. juli 2022
Vi tog en overliggerdag i Hou. Ikke fordi der var en masse at opleve, men vejrmeldingen for i dag så ikke tiltalende ud. De meldte regn og tordenbyger, og det har set meget truende ud hele dagen, men det meste trak uden om os. Sidst på dagen fik vi lidt regn. Vinden har varieret meget; først på dagen fra øst og om eftermiddagen fra SV. Vi rejste bomteltet, fandt bøger, Sudoku og krydsord frem og hyggede os ombord. I morgen går turen syd på, hvis vejret vil. Ferien for de arbejdsramte starter for alvor i dag. Det bliver spændende, om vi kan mærke det på vandet. Alt vel ombord. En regnvejrshilsen fra Hou.

Mårup - Hou (torsdag) d. 30. juni 2022
Vi stod op til et rigtig flot sommervejr, sol fra en skyfri himmel, stille og varmt, men det skulle desværre ændre sig fra i morgen, hvor de melder regn, torden og frisk vind. På grund af vejrmeldingen besluttede vi at sejle til Jyllands østkyst i dag, og det blev til Hou. Vi forsøgte at sejle for sejl, der var kun ca. 10 sm., så vi havde tid nok, men da vi efter 2 timer kun havde tilbagelagt godt 2 sm., og vinden lagde sig helt, måtte vi have gang i motoren. Vi ligger nu i Hou og følger vejrmeldingen for de kommende dage. Vi har planer om at vende tilbage til Kolding i løbet af weekenden. Alt vel ombord. En sejlerhilsen fra Inge Lise og Martin.

Bogense - Mårup (onsdag) d. 29. juni 2022
De havde meldt sydlig vind, der i løbet af formiddagen ville dreje til SØ og yderligere mod øst sidst på dagen. Vi planlagde at sejle til Mårup på Samsø. Vi havde lagt ruten øst om Endelave. Vinden var ganske rigtig i syd, da vi spiste morgenmad, men inden vi kom ud af havnen, var den allerede drejet i øst til NØ. Vi kunne slet ikke holde Endelave op om bagbord og ændrede vore planer. Vi satte kurs mod Snaptun eller i heldigste fald Hou. Det gik fint på bidevind op til vest for Endelave, men så rummede vinden, og vi kunne holde Søgrunden op. Vinden rummede endnu mere, og det endte med, at vi kunne holde Mårup op. Det gik fint, indtil vi var 6-7 sm. fra Mårup, så lagde vinden sig i godt ½ time for så at friske lidt op fra NØ – lige i mod. Vi startede motoren og sejlede det sidste stykke for motor. Det blev en tur på knap 30 sm. og knap 6 timer. En rigtig fin tur for sejl, selv om vi kom den anden vej rundt om Endelave. Vi kom ind til en halvtom havn i Mårup, vi har endnu ikke mødt ferietrængslerne. Hvis vejrmeldingerne arter sig, så har vi planer om at blive en dag ekstra i Mårup, vi får se. Om aftenen fik vi besøg af Inger Lise og Ole, nogle sejlervenner på Samsø. Alt vel ombord og vi nyder det flotte sommervejr. En sommerhilsen fra besætningen på Nausikaa.

Kolding - Bogense (tirsdag) d. 28. juni 2022
Så fik vi mandagens kraftige regnvejr overstået, og det ser ud til, at der kommer en periode med stabilt sommervejr. Og studenterfest, fødselsdage og andre sammenkomster er bag os. Det vil vi benytte os af til en lille sejltur. Vi havde ikke lagt de store planer – kun, at vi ville nordpå. Vi gled stille og roligt ud gennem fjorden for en agten for tværs. Vi holdt gang i båden, indtil vi havde passeret den Gamle Lillebæltsbro, så måtte vi overgive os og starte motoren, indtil vi havde passeret Strib Fyr. Der var meget svag vind, og strømmen var i mod, så vi kom ingen vegne. Fra Strib Fyr fortsatte vi mod Bogense for sejl. Vi syntes, det var lidt for tidligt at stoppe i Strib/Fredericia. Det gik langsomt mod Bogense, men indtil vi var 5-6 sm. fra Bogense, holdt vi gang i båden på en læns. Så lagde vinden sig yderligere, navigatoren meldte en ankomsttid om 5-6 timer, og vi måtte atter have gang i motoren. Det blev en tur på ca. 23 sm. og 7 timer. Vi var spændt på, hvor fyldt marinaen var, men der var masser af ledige pladser. Vi fik travet en lille tur over til den gamle kanalhavn. Her var rigtig hyggeligt, og der var fællessang i et lille telt. Det så ud til, at det var om tirsdagen mellem 17 og 19. Vi slog os ned og nød stemningen. Det blev en rigtig flot aften i Bogense. Vinden lagde sig helt, og vandet var spejlblankt, det er blevet sommer. Håber, den varer ved en tid. Alt vel ombord. En sejlerhilsen fra Inge Lise og Martin.

Årø - Kolding (søndag) d. 12. juni 2022
Det har blæst det meste af natten, og her til morgen fik vi lidt regn. De havde meldt tiltagende vind i løbet af eftermiddagen, så vi besluttede at sejle tidligt fra Årø og kom afsted ved 9 tiden. Vi havde igen en rigtig fin tur for sejl op til Kolding Fjord, hvor vi fik vinden, der var øget en hel del, lige imod. Så vi startede motoren og tog det sidste stykke med den ind til Kolding havn. Vi var i havn ved 13 tiden, og efter en frokost ombord og en middagslur kørte vi hjem, og skipper gik på hovedet i seng. Han havde det endnu værre end i går. En sejlerhilsen fra Inge Lise og Martin.

Kolding - Årø (lørdag) d. 11. juni 2022
Det har været koldt og vådt den seneste tid, men endelig lovede de lidt varmere vejr og samtidig lidt vind, så vi besluttede at sejle en tur. Det bliver kun til en weekendtur, da vi skal være hjemme igen mandag morgen. Vi kom afsted ved 11 tiden og satte kurs mod Årø. De havde lovet lidt vind, og jeg skal love for, at vi fik vind - op til frisk vind, men fra en ok retning. Vi kunne holde Årø op på en bidevind. Vi nåede Årø ved 15 tiden og kom til en halvtom havn. Selv om de have lovet lunere vejr, var det langtfra varmt. Årø ligner sig selv, der er ikke sket de store ting. Vi fik travet en tur, skipper havde det ikke bedre en godt, så det blev kun til en lille tur. Det var dejligt at få luftet sejlene, vi sejlede hele turen for sejl. Turen til Årø er på ca. 20 sm. Alt vel ombord, bortset fra skipper, der hænger lidt med hovedet. En sejlerhilsen fra besætningen på Nausikaa.

Juelsminde - Kolding (2. pinsedag) d. 6. juni 2022
Det har blæst hele natten, og tidligt i morges begyndte det at regne. Og det har regnet kraftigt det meste af formiddagen, ikke lige det, vi havde forventet. Sidst på formiddagen holdt regnen op, og vi besluttede at sejle hjem. Vi havde oprindeligt planlagt med at være lidt længere på vandet, men med den vejrmelding vi har set, så er det ustadigt det meste af den kommende uge, så derfor sejler vi hjem. Det blev igen en tur for motor. De havde meldt SØ-lig vind drejende til syd midt på dagen, og det passede lige med, at vi fik modvind det meste af vejen hjem. Vi havde lidt problemer med at komme gennem Lillebælt. Selv når vi sejlede tæt på kysten, og hvor der normalt er idevand, havde vi 3-4 knob MOD strøm. Det tog sin tid at komme igennem. Der er normalt godt 27 sm. til Juelsminde, vi loggede i dag 32,42 sm., og det tog godt 5½ time. Da vi kom til Kolding, var vor plads optaget. Vi havde sat et skilt på, at den var ledig til tirsdag kl. 12:00, så det var ok, og vi fandt en anden plads indtil i morgen. Alt vel derhjemme. Nu må vi se, hvornår det bliver vejr til, at vi gider sejle igen. En sejlerhilsen fra Inge Lise og Martin.

Ebeltoft - Juelsminde (Pinsedag) d. 5. juni 2022
FTLF afholdt generalforsamling i teltet kl. 10, men da var flere både allerede på vej ud af havnen. Vejrmeldingen for de kommende dage ser ikke alt for lovende ud, så folk ville hjemad, og vi valgte også at sætte kurs syd over efter generalforsamlingen. Kl. 12:00 forlod vi Ebeltoft på fladt vand og svag vind, som lagde sig helt, så det blev en tur for motor. En fin og meget behagelig tur i sol, men vi kunne godt have tænkt os at sejle for sejl - det blev så ikke i dag. Vi valgte at gå ind til Juelsminde efter ca. 40 sm. 6½ time. Vi har planer om at sejle hjem i morgen. En dag før planlagt, men de melder regn de næste dage, så hjem! Alt vel ombord. En sejlerhilsen fra besætningen på Nausikaa.

Ebeltoft (lørdag) d. 4. juni 2022
FTLF’s pinsetræf 2022 i Ebeltoft startede med en lille sammenkomst/skippermøde oppe på kajen, hvor vi fik gennemgået pinsens program og fik en lille en til halsen. Om formiddagen var der stumpemarked, og man kunne prøve en redningsflåde i havnen, hvis man havde lyst. Ved middagstid var der udlevering af armbånd til festen i aften, efterfulgt af et foredrag. Det var besætningen fra Artic Challenger, der fortalte om deres 3 måneders tur til Grønland sidste år. Et spændende foredrag med fine billeder/film. Sidst på eftermiddagen var der ”Tur de langtursbåd”, hvor man kunne besøge forskellige langtursbåde. Om aftenen var der inviteret til fest i det rejste telt på havnen, hvor vi fik dejlig mad og vin. Aftenen sluttede med dans. Midt på dagen kom Pax med Jakob, Maiken, Julie og Kasper ind til Ebeltoft. De var også på pinsetur, så dem fik vi hilst på, rigtig hyggeligt. Alt vel ombord. En hilsen fra FTLF’s pinsetræf.

Tunø - Ebeltoft (fredag) d. 3. juni 2022
Så nåede vi til Ebeltoft efter en fin sejltur. Vi havde en frisk halvvind, så det blev en hurtig tur fra Tunø til Ebeltoft. Turen var på godt 18 sm. og tog 3 timer. Det var overskyet og koldt - vi mangler solen. Der var allerede ankommet mange både til FTLF’s pinsetræf, så vi fik en plads i 5. række. Lidt af et hækkeløb, når vi skal i land. Der er ikke meget liv på kajen, folk holder sig nede om læ. Håber, det bliver lidt varmere i morgen. Det blev til en travetur rundt i Ebeltoft, inden der var fællesspisning i det rejste telt oppe på kajen og med den store grill tændt. Vi mødte flere kendte mennesker og havde en rigtig hyggelig aften. Håber på lidt bedre vejr i morgen, vejrmeldingen lover det. Lad os håbe, at de får ret. En sejlerhilsen fra Inge Lise og Martin.

Tunø (torsdag) d. 2. juni 2022
Det har været et rigtig kedeligt vejr i dag. Det har blæst, været overskyet med smudsregn og hunde koldt. Vi skal først være i Ebeltoft i løbet af fredag, så vi valgte at blive på Tunø i dag og hygge os ombord. Det blev dog til en lang travetur rundt på Tunø. Vi gik ud langs nordkysten, i læ for vinden, og valgte at gå tilbage inde midt på øen, hvor der også var læ, så det blev ikke til Tunø rundt langs vandet. Der er kommet et par både i løbet af dagen, som også er på vej til FTLF’s pinsetræf i Ebeltoft. Det skulle blive lidt bedre vejr i morgen, hvor vi har planer om at sejle til Ebeltoft. Håber, vejrmeldingen holder for pinsen, hvor de lover sol og varmere. En kold hilsen fra Tunø.

Kolding - Tunø (onsdag) d. 1. juni 2022
Så kom vi endelig afsted på årets første sejltur. Der er flere årsager til, at vi først kom afsted nu. For det første har det været et elendigt vejr i maj måned, og for det andet har vi haft mange andre ting at se til, men nu er vi på vej til FTLF’s Pinsetræf i Ebeltoft. Vi startede i flot vejr, sol, stille og lunt, men det holdt desværre ikke hele dagen. Ud på eftermiddagen blev det overskyet og begyndte at lufte lidt, og så blev det køligt, men vi nåede Tunø i tørvejr. Det var en lidt anderledes Tunø havn, vi kom ind til. Der var ikke mange både i havnen, og flydebroen havde de fjernet - nok kun midlertidigt. Vi fik en plads langskibs ved broen midt i havnen. Der var ikke meget liv i havnen eller på land, folk holdt sig nede om læ. Vi ved ikke rigtigt, om vi bliver her i morgen, eller om vi fortsætter til Ebeltoft - det må vejret afgøre. Turen i dag var på ca. 45 sm og godt 7 timer - vi havde kraftig medstrøm i Lillebælt. Alt vel ombord. En sejlerhilsen fra besætningen på Nausikaa.

Kolding nord-syd-nord (mast på) (tirsdag) d. 26. april 2022
Så fik vi rigget masten til og gjort den klar til at blive sat på. Masten har ligget i mastestativet på Marina Syd, så vi skulle ud på en lille sejltur. Det var et fint vejr til påsætning af mast, næsten helt stille fra morgenstunden, men koldt. Jeg havde aftalt med Ole Knudgaard og Jacob Bülow, at vi skulle mødes på havnen kl. 10. Da vi kom over til mastekranen, lå der allerede en båd, hvor man var ved at sætte mast på. Det viste sig, at han siden kl. 7 havde blokeret mastekranen. Han havde rigget masten til nede ved mastekranen. Han var ene mand og kunne ikke selv sætte masten på, så vi måtte hjælpe ham. Selv om vi lå klar til at sætte masten på, kom der et andet hold med en mast, som de anbragte ved mastekranen, inden de hentede deres båd, så vi måtte også vente på dem, inden vi kunne komme til. Så det blev næsten middag, inden vi fik masten på. Det har vi ikke prøvet før, at vi skulle vente i flere timer. Men nu er den på, og jeg fik den spændt op og trimmet i løbet af eftermiddagen, så nu er vi snart sejlklar. En hilsen fra hele besætningen.

Kolding - søsætning (onsdag) d. 20. april 2022
Vi havde et rigtig flot vejr til søsætningen. Sol fra en skyfri himmel og havblik, alt gik efter planen. Vi havde lidt travlt op til søsætningen. Vejret har drillet lidt, men de sidste dage har været fine, så det lykkedes at blive helt færdig. Nu skal vi så finde en dag, hvor vi kan få sat masten på. Det er fortsat meget koldt om natten, så det haster ikke med at komme ud at sejle. En hilsen fra en glad besætning.

Vælg fra hvilket år du vil se logbogen: 2024  2023  »2022«  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001