Logbog for 2022

Her kan du se vores logbog, vi forsøger at holde den opdateret men det er klart at der kan være perioder hvor det ikke er muligt for os at skrive i den.

Bogense - Mårup (onsdag) d. 29. juni 2022
De havde meldt sydlig vind, der i løbet af formiddagen ville dreje til SØ og yderligere mod øst sidst på dagen. Vi planlagde at sejle til Mårup på Samsø. Vi havde lagt ruten øst om Endelave. Vinden var ganske rigtig i syd, da vi spiste morgenmad, men inden vi kom ud af havnen, var den allerede drejet i øst til NØ. Vi kunne slet ikke holde Endelave op om bagbord og ændrede vore planer. Vi satte kurs mod Snaptun eller i heldigste fald Hou. Det gik fint på bidevind op til vest for Endelave, men så rummede vinden, og vi kunne holde Søgrunden op. Vinden rummede endnu mere, og det endte med, at vi kunne holde Mårup op. Det gik fint, indtil vi var 6-7 sm. fra Mårup, så lagde vinden sig i godt ½ time for så at friske lidt op fra NØ – lige i mod. Vi startede motoren og sejlede det sidste stykke for motor. Det blev en tur på knap 30 sm. og knap 6 timer. En rigtig fin tur for sejl, selv om vi kom den anden vej rundt om Endelave. Vi kom ind til en halvtom havn i Mårup, vi har endnu ikke mødt ferietrængslerne. Hvis vejrmeldingerne arter sig, så har vi planer om at blive en dag ekstra i Mårup, vi får se. Om aftenen fik vi besøg af Inger Lise og Ole, nogle sejlervenner på Samsø. Alt vel ombord og vi nyder det flotte sommervejr. En sommerhilsen fra besætningen på Nausikaa.

Kolding - Bogense (tirsdag) d. 28. juni 2022
Så fik vi mandagens kraftige regnvejr overstået, og det ser ud til, at der kommer en periode med stabilt sommervejr. Og studenterfest, fødselsdage og andre sammenkomster er bag os. Det vil vi benytte os af til en lille sejltur. Vi havde ikke lagt de store planer – kun, at vi ville nordpå. Vi gled stille og roligt ud gennem fjorden for en agten for tværs. Vi holdt gang i båden, indtil vi havde passeret den Gamle Lillebæltsbro, så måtte vi overgive os og starte motoren, indtil vi havde passeret Strib Fyr. Der var meget svag vind, og strømmen var i mod, så vi kom ingen vegne. Fra Strib Fyr fortsatte vi mod Bogense for sejl. Vi syntes, det var lidt for tidligt at stoppe i Strib/Fredericia. Det gik langsomt mod Bogense, men indtil vi var 5-6 sm. fra Bogense, holdt vi gang i båden på en læns. Så lagde vinden sig yderligere, navigatoren meldte en ankomsttid om 5-6 timer, og vi måtte atter have gang i motoren. Det blev en tur på ca. 23 sm. og 7 timer. Vi var spændt på, hvor fyldt marinaen var, men der var masser af ledige pladser. Vi fik travet en lille tur over til den gamle kanalhavn. Her var rigtig hyggeligt, og der var fællessang i et lille telt. Det så ud til, at det var om tirsdagen mellem 17 og 19. Vi slog os ned og nød stemningen. Det blev en rigtig flot aften i Bogense. Vinden lagde sig helt, og vandet var spejlblankt, det er blevet sommer. Håber, den varer ved en tid. Alt vel ombord. En sejlerhilsen fra Inge Lise og Martin.

Årø - Kolding (søndag) d. 12. juni 2022
Det har blæst det meste af natten, og her til morgen fik vi lidt regn. De havde meldt tiltagende vind i løbet af eftermiddagen, så vi besluttede at sejle tidligt fra Årø og kom afsted ved 9 tiden. Vi havde igen en rigtig fin tur for sejl op til Kolding Fjord, hvor vi fik vinden, der var øget en hel del, lige imod. Så vi startede motoren og tog det sidste stykke med den ind til Kolding havn. Vi var i havn ved 13 tiden, og efter en frokost ombord og en middagslur kørte vi hjem, og skipper gik på hovedet i seng. Han havde det endnu værre end i går. En sejlerhilsen fra Inge Lise og Martin.

Kolding - Årø (lørdag) d. 11. juni 2022
Det har været koldt og vådt den seneste tid, men endelig lovede de lidt varmere vejr og samtidig lidt vind, så vi besluttede at sejle en tur. Det bliver kun til en weekendtur, da vi skal være hjemme igen mandag morgen. Vi kom afsted ved 11 tiden og satte kurs mod Årø. De havde lovet lidt vind, og jeg skal love for, at vi fik vind - op til frisk vind, men fra en ok retning. Vi kunne holde Årø op på en bidevind. Vi nåede Årø ved 15 tiden og kom til en halvtom havn. Selv om de have lovet lunere vejr, var det langtfra varmt. Årø ligner sig selv, der er ikke sket de store ting. Vi fik travet en tur, skipper havde det ikke bedre en godt, så det blev kun til en lille tur. Det var dejligt at få luftet sejlene, vi sejlede hele turen for sejl. Turen til Årø er på ca. 20 sm. Alt vel ombord, bortset fra skipper, der hænger lidt med hovedet. En sejlerhilsen fra besætningen på Nausikaa.

Juelsminde - Kolding (2. pinsedag) d. 6. juni 2022
Det har blæst hele natten, og tidligt i morges begyndte det at regne. Og det har regnet kraftigt det meste af formiddagen, ikke lige det, vi havde forventet. Sidst på formiddagen holdt regnen op, og vi besluttede at sejle hjem. Vi havde oprindeligt planlagt med at være lidt længere på vandet, men med den vejrmelding vi har set, så er det ustadigt det meste af den kommende uge, så derfor sejler vi hjem. Det blev igen en tur for motor. De havde meldt SØ-lig vind drejende til syd midt på dagen, og det passede lige med, at vi fik modvind det meste af vejen hjem. Vi havde lidt problemer med at komme gennem Lillebælt. Selv når vi sejlede tæt på kysten, og hvor der normalt er idevand, havde vi 3-4 knob MOD strøm. Det tog sin tid at komme igennem. Der er normalt godt 27 sm. til Juelsminde, vi loggede i dag 32,42 sm., og det tog godt 5½ time. Da vi kom til Kolding, var vor plads optaget. Vi havde sat et skilt på, at den var ledig til tirsdag kl. 12:00, så det var ok, og vi fandt en anden plads indtil i morgen. Alt vel derhjemme. Nu må vi se, hvornår det bliver vejr til, at vi gider sejle igen. En sejlerhilsen fra Inge Lise og Martin.

Ebeltoft - Juelsminde (Pinsedag) d. 5. juni 2022
FTLF afholdt generalforsamling i teltet kl. 10, men da var flere både allerede på vej ud af havnen. Vejrmeldingen for de kommende dage ser ikke alt for lovende ud, så folk ville hjemad, og vi valgte også at sætte kurs syd over efter generalforsamlingen. Kl. 12:00 forlod vi Ebeltoft på fladt vand og svag vind, som lagde sig helt, så det blev en tur for motor. En fin og meget behagelig tur i sol, men vi kunne godt have tænkt os at sejle for sejl - det blev så ikke i dag. Vi valgte at gå ind til Juelsminde efter ca. 40 sm. 6½ time. Vi har planer om at sejle hjem i morgen. En dag før planlagt, men de melder regn de næste dage, så hjem! Alt vel ombord. En sejlerhilsen fra besætningen på Nausikaa.

Ebeltoft (lørdag) d. 4. juni 2022
FTLF’s pinsetræf 2022 i Ebeltoft startede med en lille sammenkomst/skippermøde oppe på kajen, hvor vi fik gennemgået pinsens program og fik en lille en til halsen. Om formiddagen var der stumpemarked, og man kunne prøve en redningsflåde i havnen, hvis man havde lyst. Ved middagstid var der udlevering af armbånd til festen i aften, efterfulgt af et foredrag. Det var besætningen fra Artic Challenger, der fortalte om deres 3 måneders tur til Grønland sidste år. Et spændende foredrag med fine billeder/film. Sidst på eftermiddagen var der ”Tur de langtursbåd”, hvor man kunne besøge forskellige langtursbåde. Om aftenen var der inviteret til fest i det rejste telt på havnen, hvor vi fik dejlig mad og vin. Aftenen sluttede med dans. Midt på dagen kom Pax med Jakob, Maiken, Julie og Kasper ind til Ebeltoft. De var også på pinsetur, så dem fik vi hilst på, rigtig hyggeligt. Alt vel ombord. En hilsen fra FTLF’s pinsetræf.

Tunø - Ebeltoft (fredag) d. 3. juni 2022
Så nåede vi til Ebeltoft efter en fin sejltur. Vi havde en frisk halvvind, så det blev en hurtig tur fra Tunø til Ebeltoft. Turen var på godt 18 sm. og tog 3 timer. Det var overskyet og koldt - vi mangler solen. Der var allerede ankommet mange både til FTLF’s pinsetræf, så vi fik en plads i 5. række. Lidt af et hækkeløb, når vi skal i land. Der er ikke meget liv på kajen, folk holder sig nede om læ. Håber, det bliver lidt varmere i morgen. Det blev til en travetur rundt i Ebeltoft, inden der var fællesspisning i det rejste telt oppe på kajen og med den store grill tændt. Vi mødte flere kendte mennesker og havde en rigtig hyggelig aften. Håber på lidt bedre vejr i morgen, vejrmeldingen lover det. Lad os håbe, at de får ret. En sejlerhilsen fra Inge Lise og Martin.

Tunø (torsdag) d. 2. juni 2022
Det har været et rigtig kedeligt vejr i dag. Det har blæst, været overskyet med smudsregn og hunde koldt. Vi skal først være i Ebeltoft i løbet af fredag, så vi valgte at blive på Tunø i dag og hygge os ombord. Det blev dog til en lang travetur rundt på Tunø. Vi gik ud langs nordkysten, i læ for vinden, og valgte at gå tilbage inde midt på øen, hvor der også var læ, så det blev ikke til Tunø rundt langs vandet. Der er kommet et par både i løbet af dagen, som også er på vej til FTLF’s pinsetræf i Ebeltoft. Det skulle blive lidt bedre vejr i morgen, hvor vi har planer om at sejle til Ebeltoft. Håber, vejrmeldingen holder for pinsen, hvor de lover sol og varmere. En kold hilsen fra Tunø.

Kolding - Tunø (onsdag) d. 1. juni 2022
Så kom vi endelig afsted på årets første sejltur. Der er flere årsager til, at vi først kom afsted nu. For det første har det været et elendigt vejr i maj måned, og for det andet har vi haft mange andre ting at se til, men nu er vi på vej til FTLF’s Pinsetræf i Ebeltoft. Vi startede i flot vejr, sol, stille og lunt, men det holdt desværre ikke hele dagen. Ud på eftermiddagen blev det overskyet og begyndte at lufte lidt, og så blev det køligt, men vi nåede Tunø i tørvejr. Det var en lidt anderledes Tunø havn, vi kom ind til. Der var ikke mange både i havnen, og flydebroen havde de fjernet - nok kun midlertidigt. Vi fik en plads langskibs ved broen midt i havnen. Der var ikke meget liv i havnen eller på land, folk holdt sig nede om læ. Vi ved ikke rigtigt, om vi bliver her i morgen, eller om vi fortsætter til Ebeltoft - det må vejret afgøre. Turen i dag var på ca. 45 sm og godt 7 timer - vi havde kraftig medstrøm i Lillebælt. Alt vel ombord. En sejlerhilsen fra besætningen på Nausikaa.

Kolding nord-syd-nord (mast på) (tirsdag) d. 26. april 2022
Så fik vi rigget masten til og gjort den klar til at blive sat på. Masten har ligget i mastestativet på Marina Syd, så vi skulle ud på en lille sejltur. Det var et fint vejr til påsætning af mast, næsten helt stille fra morgenstunden, men koldt. Jeg havde aftalt med Ole Knudgaard og Jacob Bülow, at vi skulle mødes på havnen kl. 10. Da vi kom over til mastekranen, lå der allerede en båd, hvor man var ved at sætte mast på. Det viste sig, at han siden kl. 7 havde blokeret mastekranen. Han havde rigget masten til nede ved mastekranen. Han var ene mand og kunne ikke selv sætte masten på, så vi måtte hjælpe ham. Selv om vi lå klar til at sætte masten på, kom der et andet hold med en mast, som de anbragte ved mastekranen, inden de hentede deres båd, så vi måtte også vente på dem, inden vi kunne komme til. Så det blev næsten middag, inden vi fik masten på. Det har vi ikke prøvet før, at vi skulle vente i flere timer. Men nu er den på, og jeg fik den spændt op og trimmet i løbet af eftermiddagen, så nu er vi snart sejlklar. En hilsen fra hele besætningen.

Kolding - søsætning (onsdag) d. 20. april 2022
Vi havde et rigtig flot vejr til søsætningen. Sol fra en skyfri himmel og havblik, alt gik efter planen. Vi havde lidt travlt op til søsætningen. Vejret har drillet lidt, men de sidste dage har været fine, så det lykkedes at blive helt færdig. Nu skal vi så finde en dag, hvor vi kan få sat masten på. Det er fortsat meget koldt om natten, så det haster ikke med at komme ud at sejle. En hilsen fra en glad besætning.

Vælg fra hvilket år du vil se logbogen: »2022«  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001