Logbog for 2024

Her kan du se vores logbog, vi forsøger at holde den opdateret men det er klart at der kan være perioder hvor det ikke er muligt for os at skrive i den.

Kolobrzeg (torsdag) d. 25. juli 2024
Det har blæst godt i nat og i formiddag, men vinden har lagt sig i løbet af dagen, og det blev en rigtig flot dag med sol fra en letskyet himmel og 23-24 grader. Vi har slappet af i dag og sovet længe. Der er blevet travet og løbet ture, og vi har fået provianteret til de næste dage. Skipperinden har skrevet et rejsebrev for første del af turen, som kan findes under punktet rejsebreve. Vi har holdt skippermøde på Pax. Der er et blæsevejr på vej på søndag og mandag, så da skulle helst ligge et godt sted, men hvis vejrmeldingen holder, sejler vi til Swinoujscie i morgen, og så må vi tage den derfra. Vi har aftalt at sejle kl.7 i morgen, så tidligt til køjs. Alt vel ombord. En hilsen fra turisterne i Kolobrzeg.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Darlowo - Kolobrzeg (onsdag) d. 24. juli 2024
Vi vågnede ved lyden af regn mod ruffet og stod tidligt op for at se vejrudsigten endnu engang. Der var ikke de store ændringer, de havde udskudt den hårde vind en smule. Vi havde aftalt at sejle igennem broen kl. 7. I en af de første havne vi anløb i Polen, talte jeg med en lokal, som spurgte, hvad der bragte os til Polen. Jeg fortalte, at vi havde været der for 25 år siden og godt ville gense Polen. Det første han sagde var, at nu skulle man ikke længere kontakte Port Control, når vi sejlede ind og ud af havnene, det skulle vi for 25 år siden. Vi har indtil nu ikke haft kontakt til Port Control, men her i Darlowo blev vi bedt om at kontakte Port Control på VHF 12, inden vi sejlede. Det gjorde vi, og han skulle have navnet på båden, hvor mange vi var ombord, og hvor vi skulle hen. Han stod og vinkede til os fra sit kontor, da vi sejlede ud af havnen. Vi havde sat Kolobrzeg som dagens mål, en tur på godt 34 sm. Det blev igen en tur for motor med vinden lige i mod. Pax forsøgte at krydse, men måtte opgive, det tog for lang tid, og vi havde den friske vind, der ville komme senere på dagen at tage hensyn til. Det var holdt op med at regne, da vi forlod Darlowo, men vi fik nogle byger undervejs. Det var igen tørvejr, da vi anløb Kolobrzeg efter 6 timer. Det var en fyldt havn, vi kom ind til, men vi fandt et par pladser. Den friske vind kom i løbet af eftermiddagen, og den skulle fortsætte i morgen, så vi bliver nok i Kolobrzeg i morgen. Det var ikke de store aktiviteter, der blev udfoldet resten af dagen; skipper må indrømme, at han var træt, Lidt sent i seng i aftes efter en del vin og meget tidligt oppe. Der blev tidligt ro på Nausikaa. En sejlerhilsen fra en træt besætning.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Darlowo (tirsdag) d. 23. juli 2024
Der var meldt lidt frisk vind fra vest, lige den retning vi skal, så vi tog en overliggerdag i Darlowo. Det er heller ikke det værste sted; de har en fin marina med alle faciliteter. Vejret fejlede heller ikke noget, bortset fra lidt kraftig vind, sol fra en skyfri himmel og 23 grader. Vi fik travet en tur ud, hvor det sker, og det er ved indsejlingen til havnen og tæt på stranden. Der var de sædvanlige boder med souvenirer i alle afskygninger. Det er det samme i alle havnebyerne i Polen. Og så var der et utal af ishuse og restauranter, vi fandt også et helt alm. supermarked og fik provianteret. Om aftenen havde skipperinden inviteret besætningen på Pax på aftensmad, det blev igen en rigtig hyggelig aften i det skønneste sommervejr. I morgen har vi talt om at sejle til Kolobrzeg, hvis vejrmeldingen holder. De melder frisk vestlig vind i løbet af eftermiddagen, så hvis vi starter lidt tidligt, skulle vi kunne være i Kolobrzeg, inden det kommer. Alt vel ombord. En sommerhilsen fra Darlowo.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Leba - Darlowo (mandag) d. 22. juli 2024
Vi har haft rigtig mange dage med sol, varme og let vind, men nu er der et omslag på vej. De melder regn og hård vind fra vest sidst på dagen, men indtil kl. 16-17 skulle vi få roligt vejr. Vi ville godt et stykke vest på, og da vi har været i Ustka på turen øst på, valgte vi at sejle til Darlowo, en tur på ca. 50 sm. Det skulle vi nemt kunne nå, inden den hårde vind ramte os, hvis vi startede tidligt. Vi kom afsted kl. 7 fra Leba. På vej ud ad renden, der fører ind til Leba, fik vi endnu en advarsel på SMS: Alert RCB: Warning! Storms, strong wind, heavy rainfal and hail expected today (22.07). During the storm, seek shelter. Det gjorde ikke skipperinden mere tryg. Vi kom ud på en meget, meget rolig Østersø, nok den mest rolige vi har sejlet på. På store dele af turen var vandet spejlblankt. Der var dog nogle lange meget bløde dønninger fra NØ, ikke noget, der generede os. På turen skulle vi passere et skydeområde. Ifølge de polske efterretninger for søfarende, er S-6c det eneste skydeområde, der har været aktivt i sommer. Der har været skydning på næsten alle hverdage på forskellige tidspunkter. I dag var der skydning fra kl. 8 til kl. 14. Det er et meget lille område, det er ca. 3½ sm. bredt og strækker sig 3-4 sm. fra land. Når man kommer fra Leba og skal til Darlowo, er det ca. 1 sm. længere, hvis man sejler nord om området. Det valgte vi, så skulle vi ikke tage højde for tidpunktet. Da vi nærmede os Darlowo, mødte vi et kraftigt regnvejr, men uden vind, stadig fladt vand. Vi var heldige, det klarede op, før vi nåede Darlowo. Vi fik lidt ventetid ved broen i Darlowo. Ifølge havnelodsen skulle den åbne hver halve time, men det passer ikke, den åbner kun hver time kl. hel, så det gav en halv times venten, før vi kunne komme ind i marinaen. Vi var i havn godt 15. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor stort område de advarsler, de udsender på SMS, dækker. Vi fik ikke storm eller heavy rain. Der kom lidt frisk vind og lidt regn i løbet af aftenen, men ikke noget særligt. Om aftenen spiste vi take away pizza og pandekager ombord på Nausikaa sammen med besætningen fra PAX, pandekagerne bagt af Kasper. En rigtig hyggelig aften. Vi bliver i Darlowo i morgen, hvor de melder V-lig vind. En sejlerhilsen fra Inge Lise og Martin.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Hel - Leba (søndag) d. 21. juli 2024
Endnu en flot sommerdag med sol fra en skyfri himmel, 23 grader og lidt mere vind end de sidste dage. Vi startede fra Hel i næsten vindstille, rundede tangen og satte kurs mod Wladyslawowo, som vi sejlede forbi og fortsatte til Leba. Da vi var kommet forbi Wladyslawowo, kom der vind fra øst. Det gav en plat læns, og den fulgte kysten helt til Leba. Vi sejlede butterfly, som man kalder det, når storsejlet er til den ene side og forsejlet til den anden. Vinden tiltog til frisk vind; det gik fint, indtil vi skulle rundt og have sejlene ned uden for molerne ind til havnen i Leba, Da kunne vi godt mærke, at der var kommet vind og sø. På vej indtil marinaen i Leba begyndte båden at ryste, og det var ikke motorens skyld! Der var rejst en scene oppe på molen i marinaen, og de var ved at lave lydprøve. Det var meget højt, men heldigvis kun for en kort bemærkning, der skulle være koncert på marinaen om aftenen. Turen i dag var på godt 53 sm og tog 8½ time. Vi startede lidt tidligt (kl. 7:15) fra Hel, så vi var i havn midt på eftermiddagen. Der var koncert på marinaen kl. 20, og det var en rockkoncert, meget højt og larmende. Vi travede en tur ind til centrum af Leba og gik imod strømmen af mennesker, der var en folkevandring ud mod marinaen. Der var næsten lige så megen larm inde i centrum. Høj musik og et mylder af mennesker - det er en rigtig ferieby, som de andre kystbyer. Koncerten i marinaen sluttede kl, 23, hvor vi så kunne begynde at tale sammen. I morgen fortsætter vi nok vest over. Alt vel trods et inferno af støj. En sejlerhilsen fra de tvungne koncertdeltagere.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Gdansk - Hel (lørdag) d. 20. juli 2024
Endnu en rigtig flot sommerdag med sol fra en skyfri himmel, 23 grader og rolige vindforhold, lidt for rolige. Der er en gangbro, lige når man forlader Marina Gdansk, den er åben for sejlads fra kl. hel til kl. halv. Resten af tiden er den lukket, så fodgængerne kan passere. Vi kom under broen kl. godt 9 og ville godt have fyldt dieseltanken helt op, der er en fin tankstation lige efter broen. Men det skulle vise sig at tage lang, lang tid. Der lå en stor motorbåd, der skulle have 1200 liter, og det løb ikke ret stærkt, så det tog sin tid, inden vi kom til, så klokken blev over 10, inden vi kunne forlade tanken. Heldigvis var der ikke så langt til dagens mål, der var havnen Hel. Det blev for motor, da vi kun havde 2-3 m/sek. Turen var på godt 17 sm, og med tankning tog den 3½ time. Vi fik en fin plads i havnen, inden aften blev havnen fyldt op. Det er en meget anderledes havn, vi kom ind til, end da vi var her for 25 år siden. Det er blevet et meget populært feriested, og det vrimlede med turister. Der er også en fin badestrand. Vi har planer om at springe Wladyslawowo over i morgen og sejle til Leba, så vi starter nok lidt tidligt. Alt vel ombord. En sommerhilsen fra feriebyen Hel.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Gdansk (fredag) d. 19. juli 2024
Endnu en fin dag i Gdansk. Sol fra en letskyet himmel, svag vind og 25 grader. Vi fik igen travet en tur rundt i den flotte by. Der er godt nok sket meget, siden vi var her for 25 år siden. De er i gang med revoveringen mange steder, og det bliver flot. Vi var en tur ude for at se det imponerende European Solidarity Cnter, der beskriver arbejdernes opstand rundt i Europa og kommunismens fald. Et rigtig flot museum, der også var et besøg værd. Vi nåede over 20.000 skridt i dag. Om aftenen var vi ude for at hilse af med Gdansk. Vi spiste sammen med besætningen fra Pax, en rigtig hyggelig aften. I morgen sætter vi kurs vest over, og første stop bliver nok Hel, hvor vi har en del minder fra, da vi var her i 1999. Alt vel ombord. En solskinshilsen fra Gdansk.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Gdansk (torsdag) d. 18. juli 2024
Det har været et rigtig flot sommervejr i dag, sol fra en letskyet himmel og ca. 23 grader. Vi har travet en del rundt i den gamle bydel af Gdansk. Den er rigtig flot restaureret, og de er i fuld gang nede langs kanalen, hvor Marina Gdansk ligger. Vi er ikke de eneste turister i byen, der er godt nok mange mennesker. Om eftermiddagen var vi på Museum of the Second World War. Et imponerende bygningsværk og en storslået udstilling. Absolut et besøg værd. I morgen går turen til Solidarity Center. Alt vel ombord. En hilsen fra turisterne i Gdansk.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Wladyslawowo - Gdansk (onsdag) d. 17. juli 2024
Vi har nu nået målet for denne ferie – Gdansk. Vi startede fra Wladyslawowo i det flotteste sejlvejr, sol fra en letskyet himmel og let til jævn vind fra SV. Det blev til en fin tur for sejl langs den lange sandtange fra Wladyslawowo til Hel. Det gik ikke stærkt, men vi holdt gang i båden. Da vi rundede pynten ved Hel, stod der lidt sø og vind, og vi fik vinden næsten imod på turen ind til Gdansk, så vi valgte at starte motoren. Det viste sig lidt senere, at søen lagde sig, så vi kunne godt have fortsat for sejl, men nu var de rullet ind, så vi fortsatte for motor. Det er lidt af en industrihavn, man skal igennem for at komme ind til centrum af Gdansk og ind til Marina Gdansk. Det tog næsten en time. Vi kom for engang skyld til en fyldt havn, men fandt en ok plads. Et par timer efter ankom Jakob og Co., og det blev fejret med champagne ombord i Pax, at vi har nået Gdansk. Vi har planer om at blive her nogle dage. En sejlerhilsen fra Gdansk.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Leba - Wladyslawowo (tirsdag) d. 16. juli 2024
Vi stod op ved 6-tiden for at se, om de havde ændret på vejrudsigten. Der var varslet en frontpassage med hårdt vejr, den skulle nå området, vi sejler i, ved 14-tiden, og det holdt de fast i. Vi havde 32 sm. til Wladyslawowo, så hvis vi sejlede med det samme, kunne vi være i havn i god tid, inden uvejret ville nå os. Vi forlod Leba kl. 6:20 i stille og roligt vejr. Fladt vand, næsten ingen vind og varmt, de havde meldt 28-30 grader før fronten. Det gik for motor mod Wladyslawowo. Kl. 09:45 modtog vi en SMS med advarsel om hårdt vejr, det er 3. SMS af den slags, vi har modtaget, mens vi har været i Polen. ”Alert RCB: Warning! Storms and strong winds expected today (16/07). Risk of power outages. During the storm, seek shelter.” Da vi var nået godt halvejs, kom der lidt vind, så vi godt kunne sejle for sejl, men ikke så hurtigt som for motor, så for en sikkerheds skyld fortsatte vi for motor og nåede i havn lidt i 12. Det var en halvtom havn, vi kom ind til, og flere sejlede afsted, selv med den advarsel der var sendt ud. Det var også helt stille, og så ikke ud til uvejr. Først halv fem nåede fronten os, og den kom med fuldt tryk. Sikke et uvejr med regn, vind og torden! De havde meldt vindpust på 20 m/sek. Vi målte 19,8 m/sek., og det tordnede, og regnen væltede ned i næsten 2 timer. Det var ikke uden grund, at der var udsendt advarsel. I morgen ser det mere roligt ud, og vi har talt om at sejle videre til Gdansk. Alt vel ombord. En våd og blæsende hilsen fra Nausikaa.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Ustka - Leba (mandag) d. 15. juli 2024
Vi stod op til et rigtig flot vejr, næsten helt stille og sol fra en skyfri himmel, og så var det varmt. I Ustka har de bygget en ny fodgængerbro over havneindløbet. Den står normalt åben for sejlads, men klokken hel til 20 min. over hel lukker broen for sejlads, så fodgængerne kan passere. Det skal lige times, når man sejler. En svensk sejlbåd kom ud til broen klokken hel og måtte vente 20 min., før han kunne komme igennem. Vi sejlede kl. 8:23 og sejlede lige igennem. Det blev igen en tur for motor på næsten spejlblankt vand. Vinden varierede meget, hvad retningen angik, men var mest agten for tværs, men kun 2-3 m/sek. Der er lavet et stort naturreservat langs kysten mellem Ustka og Leba, hvor det er forbudt at sejle. Det betyder ikke ret meget at sejle uden om og slet ikke i så flot vejr. Vi anløb Leba efter 4 timer og 45 min. Turen var på 30 sm. Leba har en rigtig fin marina. Der er dog det problem, at den ligger på vestsiden af floden, og byen på østsiden, men i dag var det badestranden, der lokkede, og til det lå marinaen rigtig fint. Vi havde en rigtig hyggelig aften ombord på Nausikaa, hvor skipperinden havde lavet mad til os alle seks. Det var den flotteste sommeraften, man kunne tænke sig, stille og 22-23 grader. Vi har fået tanket diesel og er klar til at fortsætte øst på i morgen, hvis vejret tillader det. Der er en frontpassage i morgen eftermiddag, vi lige skal have styr på. Det ser vi til i morgen tidlig. En varm sommerhilsen fra Leba.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Kolobrzeg - Utska (søndag) d. 14. juli 2024
Der er lavet en ny gæstehavn inde i bunden af Kolobrzegs havn, og den ligger meget beskyttet, fandt vi ud af, da vi kom uden for molerne i Kolobrzeg. Der var varslet hård vind i går i forbindelse med uvejret, men det mærkede vi ikke noget til. Det havde blæst, der stod nogle ’gamle' dønninger uden for havnen fra blæsevejret i går. Nogle af dem var temmelige store, og da der ikke var særlig megen vind (ca. 3 m/sek.), og den kom agten ind, læns, fik vi nogle gevaldige vippeture. Vi satte storsejlet for at stabilisere, men efter 3 timer faldt det ned! Det var en splejsning/syning på faldet, der var gået op. Det var lidt af et job at få bjærget storsejlet i de dønninger, men det lykkedes at få det bundet fast til bommen. Vi kom til Ustka efter godt 8 timers sejlads for motor på grund af for lidt vind. Turen var på godt 53 sm. Vi sejlede forbi Darlowo denne gang, der er et stort skydefelt mellem Darlowo og Ustka, og der er varslet skydning fra i morgen og 5 dage frem. Det ville vi godt forbi, inden skydningen starter. Vi gik ind til marinaen i Ustka, en lille marina med morringlines, el, vand og bad for 90 Zt (ca. 170,- kr.). Det var samme pris som i Kolobrzeg, men der skulle man så betale for el, vand og bad. OK - standarden på faciliteterne var også noget højere Kolobrzeg. Det så meget mørkt ud mod SV, da vi kom i havn. Vi nåede lige at få lagt storsejlet sammen og rejst bomteltet, inden et uvejr brød løs. Det var med lyn, torden, regn og hagl i rigelige mængder, men ingen vind. Da uvejret var passeret, hjalp Jakob med at hejse skipper i masten, så vi kunne få storfaldet monteret igen. Det var blevet splejset og syet, mens uvejret rasede. Det lykkedes, og storsejlet blev atter hejst, så vi er klar til den videre tur i morgen, hvor turen går til Leba, hvis vejret arter sig som varslet. Det har for øvrigt været et dejligt vejr i dag med sol og som sagt let vind, indtil fronten med regn og torden nåede os. Alt vel ombord. En sejlerhilsen fra Polen.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Kolobrzeg (lørdag) d. 13. juli 2024
De havde varslet regn, torden, hagl og storm for sidste nat og i dag, det blev nu ikke så slemt. Det eneste, vi mærkede noget til, var regnen. Det begyndte i nat kl. ca. 3, og så har det ellers regnet uafbrudt i næsten 12 timer, så det blev til hygge inde. Vi var på ’kontoret’, fik læst og hygget. Kasper inviterede bl.a. på regnvejrspandekager. Der blev købt lidt ind sidst på dagen, og vi er klar til at fortsætte østover. Vi har planer om at sejle til Ustka i morgen. Alt vel ombord. En regnvejrshilsen fra Kolobrzeg.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Kolobrzeg (fredag) d. 12. juli 2024
Jakob har fødselsdag i dag, stort Tillykke! Det har været et rigtig fint vejr i dag. Det startede med sol, men ud på eftermiddagen kom der lidt skyer. Det er blevet en smule køligere, men mere behageligt, vi har stadig 22-23 grader. Vi har fået set lidt på Kolobrzeg i dag, var ude ved stranden, hvor det sker. Der var knapt så mange badegæster som i går, da vi sejlede ind. Vinden var gået mere i nord, det gav pålandsvind og køligere vind. Der var ikke sket så meget, siden vi var her for 25 år siden. De sejler stadig turister en tur uden for molerne i skibe, der ligner vikingeskibe, Colombus’ Santa Maria og andre mærkelige både. Der var dog en ændring: Man skulle betale for at gå en tur på molen, det skulle man ikke for 25 år siden. Der er også kommet mange flere restauranter og souvenirforretninger. Om aftenen havde Jakob inviteret os ud at spise, tusind tak for en dejlig middag og aften! Vi har igen fået en SMS med advarsel om farligt vejr for i nat og i morgen. De varsler mulighed for torden, kraftig regn, hagl og storm, men det er vist det samme i Danmark. Vi planlægger at blive her i Kolobrzeg i morgen, hvor de lover lidt frisk vind i Østersøen. Alt vel ombord. En stor hilsen til fødselaren fra mor og far.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Kamien Pomorski - Kolobrzeg (torsdag) d. 11. juli 2024
Det har regnet det meste af natten, men da vi stod op ved 6-tiden, klarede det op. Det var lidt tidligt at stå op, men skulle vi igennem broen i Dziwnow kl. 8, skulle vi sejle lidt i 7 for at være sikker på at være der til tiden, næste broåbning var kl. 10. Vi nåede det i god tid, fik lidt ventetid. Da vi kom ud gennem molerne i Dziwnow, vinkede vi farvel til Leo og Myrna i s/y Laguna. De skulle mod vest, og vi skulle mod øst til Kolobrzeg. Det var en meget flad Østersø vi kom ud på og ingen eller næsten ingen vind fra syd. Det blev en tur for motor til Kolobrzeg, en tur på ca. 38 sm. og 6½ time (inkl. ventetid på broåbning). På vej til Kolobrzeg fik vi en SMS fra Jakob. De forventede at være i Kolobrzeg ved 14-15 tiden, de var på vej fra Dragør. Da vi nærmede os Kolobrzeg, begyndte det at buldre mod vest, en front med regn og torden nærmede sig. Vi nåede i havn og fik cockpitteltet rejst, inden fronten nåede os, men Jakob & Co. nåede det ikke. De fik torden og regn, meget regn, fra molehovedet og ind til gæstehavnen, de blev meget våde. Det blev vi også bare for at hjælpe dem med at fortøje. Det blev til et glædeligt gensyn. De havde gjort turen fra Dragør til Kolobrzeg på ca. 21 timer, godt gået! Vi har planer om at blive i Kolobrzeg et par dage. Alt vel ombord trods regn og torden. En våd sejlerhilsen fra Kolobrzeg.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Kamien Pomorski (onsdag) d. 10. juli 2024
Vi stod op til en meget varm dag, der var næsten 30 grader. Det har vi haft ofte i Middelhavet, uden det har generet os, men det var meget, meget fugtigt, så det var næsten ikke til at holde ud. De havde varslet uvejr om formiddagen, men det blev forsinket, så vi nåede op og handle, inden det kom. Det blev blandt andet varslet på telefonen, hvor de opfordrede folk om at søge dækning. Det var meget voldsomt, da det kom. Det var med skybrudagtig regn, hagl, torden og kraftig vind. Vi målte ca. 25 m/sek., det er storm. Det var kortvarigt, og efter frontpassagen klarede det op, og vi fik mere normale temp. Det er noget af det voldsomste, vi har oplevet. Igen en hyggelig aften sammen med Leo og Myrna, hvor vi spiste ”afskedsmiddag” i Nausikaa i det skønneste vejr og sluttede med fodbold i s/y Laguna. Vores søn Jakob og familie i s/y Pax er sejlet fra Dragør ved 16:30 tiden og har inviteret til fødselsdag på fredag i Kolobrzeg. De vil sejle non stop fra Dragør til Kolobrzeg, lidt af en tur. Glæder os til at se dem. Alt vel ombord. En hilsen fra Inge Lise og Martin.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Kamien Pomorski (tirsdag) d. 9. juli 2024
Det blev en varm, en meget varm dag i Kamien Pomorski. Temperaturen nærmede sig de 30 grader og med en svag Ø-lig vind til at kølne lidt. Vi var en tur rundt i Kamien Pomorski, en gammel kurby med mange flotte parkanlæg, en meget grøn by. Det var en varm tur, med stop i skyggen i diverse parker. Det blev også til et kik ind i den flotte domkirke. Vi havde oprindelig planer om at fortsætte øst på i morgen, men der er et uvejr med regn, torden og hård vind på vej mod os, som skal passere i løbet af i morgen, så vi bliver her i Kamien Pomorski indtil torsdag. Aftenen sluttede med EM semifinale i fodbold (Spanien-Frankrig) ombord på s/y Laguna, tak for en hyggelig aften! En meget varm hilsen fra besætningen på Nausikaa.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Greifswald (Wieck) - Kamien Pomorski (mandag) d. 8. juli 2024
Vejret inde i Ryck floden var, som de havde meldt, svag SV-lig vind og lunt. Vi håbede, at det var det samme, når vi kom ud på åbent hav. Det var det. Vinden var lidt mere i syd, men meget svag, 2-3 m/sek. 30 grader foran for tværs. Det kunne vi ikke bruge til noget, så det blev en tur for motor. De sidste timer inden vi nåede Dziwnow, havde vi havblik. Vi havde aftalt at mødes med Leo og Myrna i s/y Laguna fra Middelfart i Kamien Pomorski, en marina der ligger inde bag Dziwnow i et lavvandet søområde. For at komme derind skulle vi igennem en bro i Dziwnow. Vi havde læst, at den åbnede hver hele time, og man kunne kalde broen på kanal 10. Vi var der kl. 14:28, i god tid til åbningen kl. 15. Vi kaldte brovagten på VHF 10, men ingen svar. Der stod et telefonnummer på broen, som vi så ringede til. Vedkommende, vi fik i røret, meddelte at næste broåbning var kl. 16, altså 1½ times venten. Vi kom under broen kl. 16 og ankom til Kamien Pomorski ca. 17 efter 10½ times sejlads. Vi var startet kl. 6:30. Turen var på knap 60 sm. Det var et dejligt gensyn med Leo og Myrna, der er på vej til Tyskland. De kom fra Kolobrzeg og har været i Polen i længere tid og havde en masse at fortælle. Vi bliver i Kamien Pomorski i morgen. Alt vel ombord. En sejlerhilsen fra en træt besætning på Nausikaa.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Greifswald (Wieck) (søndag) d. 7. juli 2024
Det blev en stille og rolig søndag i Greifswald. De havde meldt frisk til hård vind i farvandet over til Polen. Vi lå i læ i Rysk floden i Wieck lige uden for Grefiswald og mærkede ikke til nogen frisk vind, men vi var nødt til at stole på vejrmeldingerne, så vi blev liggende. Her er rigtig fint, hyggelige omgivelser og et udflugtsmål for feriegæster, der var en livlig trafik oppe på kajen. Vi var en tur ovre for at se klosterruinen i Eldena, hvor der havde været jazzfestival de sidste par dage. Det meste var fjernet fra festivallen. Et rigtig fint sted. Vi planlægger at sejle til Polen i morgen og har sat Dziwnow som ankomsthavn. Alt vel ombord. En hilsen fra turisterne i Wieck.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Greifswald (Wieck) (lørdag) d. 6. juli 2024
Så kom varmen, en meget fugtig varme, ikke særlig behagelig. Vi blev snydt i dag! Ikke, at det gør noget, slet ikke. De havde meldt regn, torden og hård vind til kuling sidst på dagen. Vi hørte lidt bulder i det fjerne, fik 4-5 store regndråber og ingen vind af betydning. Der var jazzfestival på klosterruinen i Eldena, det er lige ovre på den anden side af floden Ryck, i gåafstand fra båden, men det skulle starte kl. 19, lige der, hvor uvejret skulle ramme os, så det droppede vi. Godt for festivallen, at de slap for regn og torden. Vi har set lidt på Wieck, været ude og se spærreværket (højvandssikringen) og set, hvordan den gamle træbro over floden Ryck virker. Den er stadig håndbetjent af 2 mand. Lige bred nok til, at en bil kan køre over den. Den åbner hver hele time fra kl. 08 til kl. 21, og der er altid både, der ønsker at komme igennem. Der er en livlig trafik ud og ind af floden. De skal nok ikke ud på åbent hav, for selv om vi ikke blev ramt af uvejret, så har det blæst godt. Det var forhjulslejet på min cykel, der kørte meget trægt rundt. Har smurt det og håber, det holder, til vi kommer hjem. Ellers alt vel ombord. De melder frisk vind igen i morgen, og vi skal ud på et åbent stykke for at komme til Polen, så vi bliver her til på mandag. En varm og blæsende hilsen fra Greifswald/Wieck.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Greifswald (Wieck) (fredag) d. 5. juli 2024
De havde meldt vindstød med hård vind i farvandet mellem Greifswald og Dziwnow (Polen) for i dag, så vi besluttede at blive endnu en dag i Greifswald. Det kan blive til flere dage. Vejrmeldingen for de næste dage ser ikke for god ud, men derom senere. Vi fik cyklerne rigget til og cyklede en tur ind til den gamle bydel af Greifswald, en tur på godt 5 km. Jeg syntes, at det var en hård tur, men slog det hen med, at det skyldes modvinden, men der var andre årsager. Vi travede rundt i den gamle bydel og besøgte et par kirker, domkirken var lukket. Det så ud, som om der var translokation for studerende i kirken. Senere så vi dem udenfor til fælles foto og med efterfølgende bobler uden for kirken. Vi fandt en restaurant på Markt pladsen, hvor vi spiste frokost. Satte os ude på fortovet selv om det luftede godt, men når solen var fremme, var der rigtig dejligt. Men pludselig kom der en meget mørk sky, og det begyndte at dryppe med store regndråber, så vi skyndte os indendørs. Turen tilbage på cykel var lige så anstrengende som turen ind til byen, selv om vi havde medvind, og cykelstien er anlagt på den gamle pramdrager sti, altså helt flad, ingen stigninger overhovedet. Det viste sig, at mit forhjul gik meget stramt. Det var næsten ikke til at dreje rundt, det må jeg have set på ved lejlighed. Skipper havde en rigtig dårlig aften med kvalme og hovedpine, så det var tidligt i seng. Håber, det er ovre i morgen. En hilsen fra cyklisterne i Greifswald.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Greifswald (Wieck) (torsdag) d. 4. juli 2024
De havde meldt regn i dag, og den kom. Det har regnet hele formiddagen og klarede først op i løbet eftermiddagen, hvor det så fortsatte med byger. Skipper syntes, at pumpen til tømning af holdingtanken lød anderledes, end den plejer, der er ellers lige skiftet ventiler. Det er ikke det hyggeligste arbejde, men vejret var ikke til andet, så pumpen blev skilt ad, alt så normalt ud. Nå, det er nok skippers hørelse, der er noget i vejen med. Håber, den virker, når vi kommer til havs. Pump Out faciliteterne her i marinaen er ude af drift; det ser ud til, at det har de været længe. Vi bliver i Greifswald – Wieck i morgen, hvor vi har planer om at cykle til Greifswalds gamle bydel, der ligger lidt oppe ad floden. Man kan godt sejle derop, hvis man vil. Alt vel ombord trods det elendige vejr. Håber, det snart vender. En våd hilsen fra Nordtyskland.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Stralsund - Greifswald (Wieck) (onsdag) d. 3. juli 2024
Vi stod op til en stille og rolig morgen i Stralsund, og vejrudsigten lovede svag til jævn vind, så vi besluttede at fortsætte mod øst til Greifswald, en tur på ca. 22 sm. Men først skulle vi lige have fyldt dieseltanken op, det er vist ikke så let at tanke diesel i Polen. Det hele skulle afpasses efter broåbningen i Stralsund. Vi havde valgt at sejle igennem kl. 8:20, og da tanken åbner kl. 7:30, kunne vi nå at tanke før broåbningen. Det blev en meget stille og rolig tur igennem smalle løb, der snoede sig gennem landskabet. Vinden varierede fra bidevind til plat læns, så vi valgte at sejle for genuaen alene. Det gik ikke så stærkt, men var til gengæld meget behageligt. Turen tog 6 timer. Vi valgte at lægge os i lystbådehavnen før broen i Wieck. Vi undgik regnbygerne, der trak på begge sider af os. De lover meget blæsende i de kommende dage, så vi bliver liggende her, indtil vejret arter sig. Vi har glemt at få vore euro med hjemme fra. Her kan man kun betale kontant, så vi har været på jagt efter en pengeautomat og fandt en ude i den anden ende af byen. En sejlerhilsen fra Nausikaa.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Stralsund (tirsdag) d. 2. juli 2024
Det har blæst og trukket med byger det meste af dagen, så vi blev i Stralsund. Vi gik en tur om formiddagen; det blev en våd tur, og vi måtte krybe i læ flere gange. Det gik lidt bedre om eftermiddagen, hvor vi gik en lang tur rundt i den gamle bydel. Vi nåede lige akkurat tilbage til båden, før næste byge indfandt sig. Det er godt nok et elendigt sommervejr, vi har. Hvis vejret tillader det, vil vi sejle til Greifswald i morgen, men det tager vi stilling til i morgen tidlig. En blæsende og våd hilsen fra Stralsund.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Vordingborg - Stralsund (mandag) d. 1. juli 2024
Vi er nu nået til Stralsund efter en fin, men lidt kedelig tur fra Vordingborg. Vi havde mellem 1,5 og 2,5 m/sek. fra NV på hele turen. Det gav en plat læns, og det er for lidt for os, hvis vi vil sejle for sejl, når vi havde godt 60 sm. foran os. Så vi fik brændt lidt diesel af i dag, men som sagt en fin tur. Der var perioder, hvor vi havde næsten havblik. Vi havde sol til at begynde med, men det blev mere og mere overskyet, jo nærmere vi kom Tyskland, og vi undgik da heller ikke en let byge. Vi startede fra Vordingborg kl. 6 og ankom Stralsund kl. 16 efter 64 sm. Det var en fyldt havn, vi kom ind til, og vi gik ind på en plads, der var reserveret Dockspot.com, dvs. den kunne være reserveret online, men havnemesteren sagde ok for, at vi kunne ligge der til i morgen. Udsigten for de kommende dage ser ikke opløftende ud: regnbyger og køligt. Vi planlægger at blive i Stralsund i morgen. En sejlerhilsen fra Inge Lise og Martin.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Vordingborg (søndag) d. 30. juni 2024
De havde varslet regnvejr det meste af dagen, så vi havde besluttet at tage endnu en overliggerdag og havde inviteret Janne og Niels, nogle sejlervenner vi mødte i Barcelona, og som bor på Bogø, til frokost. Det blev regnvejr, som de havde varslet. Det regnede det meste af tiden fra kl. 6 til ud på eftermiddagen. Skipper ville montere stævnstigen til gæsterne i en lille pause på regnvejret og opdagede, at det grønne skilt på pladsen, hvor vi lå, var vendt til rødt, så vi måtte flytte plads. Inden vi havde fået fortøjet på en anden plads, regnede det igen, og skipper blev meget våd. Vi havde en rigtig hyggelig eftermiddag sammen med Janne og Niels. Vi nåede en aftentur i Vordingborg i tørvejr. Det var en meget mennesketom og øde by sådan en søndag aften og med store regnpytter. De lover pænt vejr i morgen, så vi planlægger at sejle til Stralsund i Tyskland. Alt vel ombord. En regnvejrshilsen fra Vordingborg.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Lohals - Vordingborg (lørdag) d. 29. juni 2024
Så nåede vi Vordingborg. Vi stod op til et ok vejr. Det var overskyet, lunt og med let SV-lig vind. Vi kom afsted lidt i 9 og satte sejl uden for havnen i Lohals. Det gik meget langsomt for læns op langs Langeland, men da vi rundede nordspidsen og kom om på en halvvind, fik vi fart i båden, selv om der kun var 4-5 m/sek. vind. Det gik fint ned syd om Omø og videre ind mod Storstrømmen, men nord for Vejrø drejede vinden om i NV og aftog til omkring 1 m/sek. Det var for lidt til os, så vi måtte have gang i motoren. Vi passerede byggeriet af den nye Storstrømsbro. Jeg ledte forgæves efter en brohøjde. Det viste sig, at der endnu ikke var lagt brofag på, hvor vi skulle sejle igennem, så der var uendelig højde. Vi ankom til Vordingborg på spejlblankt vand og fandt os en fin plads. Der er meget lavvandet i fjorden ind til Vordingborg, kun godt 2 m., men vi havde ingen problemer. De melder uvejr i morgen med mulighed for skybrud og torden, så vi bliver i Vordingborg i morgen. Har inviteret nogle sejlervenner vi mødte i Barcelona i 2009-2010 til frokost i morgen. Turen i dag var på ca. 44 sm. og tog 8½ time. Det klarede op i løbet af dagen, og her til aften havde vi sol og varmt. Alt vel ombord. En sejlerhilsen fra besætningen på Nausikaa.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Lohals (fredag) d. 28. juni 2024
Vi havde planer om at sejle over til Smålandsfarvandet i dag. Vejret var til det, da vi stod op. Det var stille, diset og varmt, men ude over Storebælt så det meget mørkt ud. Et opslag på DMI viste, at der var varsel om skybrud og torden over Storebælt og Smålandsfarvandet fra kl.10 til kl. 14, og så skulle der komme frisk til hård vind resten af dagen. Radaren på DMI viste, at kraftig regn og torden var på vej op over Storebælt, så vi besluttede at tage en overligger dag i Lohals. Vi lå rigtig godt i marinaen i læ for søen og væk for al trafik. Vi slap for regn og torden, men vinden mærkede vi. Vi havde en fin dag i Lohals, fik lavet lidt forskelligt på båden, og om aftenen var der musik oppe på havnepladsen med 5 gråhårede herrer – Beauty Coons, der spillede 60-er rock-pop. Det havde de prøvet før, de var virkelig dygtige. Desværre stod vinden ind ude fra vandet, og det blæste og var koldt. Det ødelagde lidt af stemningen, men ellers en god oplevelse. I morgen håber vi på at komme videre og regner med at sejle til Vordingborg, hvor vi planlægger en overliggerdag på grund af regn og blæst på søndag. En feriehilsen fra Lohals.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Lyø - Lohals (torsdag) d. 27. juni 2024
Vi stod op til en flot morgen på Lyø, varmt, let til jævn vind fra øst og letskyet. Vi havde sat Omø som dagens mål og kom afsted kl. 9. Vi startede for motor, vinden var lige imod, og krydse mellem øerne og ind gennem Svendborgsund havde vi ikke lyst til, selv om det var flot sejlvejr med 5-6 m/sek. Til gengæld havde vi medstrøm, i Svendborgsund havde vi 2–2½ knobs medstrøm, så det gik hurtigt med at komme igennem. Fra Thurø Rev og op til nordspidsen af Langeland håbede vi på at kunne sejle for sejl, men vinden har det med at følge land, så vi havde den næsten lige imod, og da den øgede i styrke, (vi havde 7-8 m/sek., da vi nåede til Lohals), havde vi fået nok af modvind og gik ind til Lohals. De havde også meldt mulighed for skybrud og torden i løbet af aftenen. Det mærkede vi nu ikke noget til, det trak uden om os. Den gamle havn i Lohals var fyldt godt op, så vi måtte om i marinaen med ca. 2 meter vand, men det gik fint, selv om det var lavvande. Vi ankom til Lohals allerede kl. 14 efter ca. 33 sm ifølge navigatoren, men kun godt 29 sm efter loggen (medstrømmen). Vi fik set lidt af Lohals, var en tur i Brugsen (ca. 1,2 km hver vej). Den gamle havn er bevaret og hyggelig, mens marinaen er lidt kedelig, men fine, nye faciliteter. Det har været meget varmt og lummert i dag, men som sagt slap vi for regn og torden. I morgen fortsætter vi over til Smålandsfarvandet, hvis vejret vil. Alt vel ombord. En varm hilsen fra Inge Lise og Martin.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Kolding - Lyø (onsdag) d. 26. juni 2024
Så fik vi styr på huset, haven og båden, sådan nogenlunde. Så meget, at vi var klar til at tage på årets sommertogt, der i år er planlagt til at gå til Polen. Vejret var rigtig flot, dog vinden i den forkerte retning, men så fik vi prøvet vor ny motor. Vi kom afsted kl. halv elleve, efter at have tanket diesel. Vinden var som sagt i den forkerte retning til vor første tur, der gik til Lyø. Vi havde svag østlig vind ud ad fjorden, vindstille og havblik fra Stenderuphage ned til Helnæs fyr og derfra SØ-lig vind på det sidste stykke. Solen skinnede fra en skyfri himmel, og temp. over de 20 grader. En flot start på ferien. Vi var meget spændte på, om der var plads på Lyø, når vi kom ind ved femtiden - der plejer at være godt fyldt op. Der var 3 ledige pladser, som hurtigt blev optaget, så vi var meget heldige. Der var en håndfuld danske både, resten var tyske både og enkelte hollandske. Selv om vi havde vinden ind agter, var det så varmt, at vi kunne sidde i cockpittet og nyde aftensmaden. Det var en træt besætning, der tørnede tidligt ind efter nogle travle dage derhjemme. I morgen fortsætter vi over mod Smålandsfarvandet. Alt vel ombord. En sejlerhilsen fra besætningen på Nausikaa.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Faaborg - Kolding (fredag) d. 14. juni 2024
Vi stod op til en lidt kedelig morgen, overskyet og smudsregn, men noget lunere end vi har haft de sidste dage. Jens Peter fra værftet kom med rundstykker og ønskede os god tur hjem. Vi forlod Faaborg ved halv ottetiden, og så snart vi kom ud ad Faaborg Fjord, satte vi sejl, og så gik det mod Kolding. Vi havde en plat læns på det meste af turen, så det var med at holde tungen lige i munden. Vi fik god hjælp af en kraftig (2-3 knob) nordgående strøm i Lillebælt. Som sædvanligt stod der en del sø rundt om Horne Næs og forbi Helnæs Fyr. Det holdt næsten tørt på turen hjem. Vi ankom til Kolding kl. halv fire efter godt 44 sm. Det var ikke meget vi fik prøvet den nye motor i dag. En sejlerhilsen fra Inge Lise og Martin.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Faaborg - Prøvesejlads (torsdag) d. 13. juni 2024
Så fik vi de sidste småting ordnet på motoren, og vi fik foretaget en prøvesejlads sammen med Jens Peter fra Faaborg Bådebyggeri og Maskinværksted. Alt forløb planmæssigt. Det er en helt anden fornemmelse at sejle med den nye motor. I morgen går turen hjemad. Det er stadig hundekoldt, men i morgen skulle vinden dreje til SØ, og det skulle blive lunere. Alt vel ombord. En hilsen fra en glad besætning på Nausikaa.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Faaborg (onsdag) d. 12. juni 2024
Nu er vi næsten sejlklar. Vi har fået den nye motor installeret. Alt gik efter planen, flot arbejde. Det bliver spændende at komme ud og sejle med den nye motor. Efter det vi har prøvet indtil nu, så kører motoren helt anderledes ’blødt’. Det er stadig hundekoldt. Polarluft strømmer ned over Danmark, og vi nåede ikke meget over 10 grader i dag. De arbejdede over og fik installeret oliefyret, inden de gik hjem. Det var skønt igen at få varme på båden. Det holdt heller ikke tørt i dag, dog kun enkelte byger. Vi bliver i Faaborg i morgen for at få det sidste ordnet, og på fredag skulle det blive lunere og vinden dreje i syd, fint vejr til hjemturen. En meget kold hilsen fra en glad besætning på Nausikaa.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Faaborg (tirsdag) d. 11. juni 2024
Så fik vi den ’gamle’ motor ud af båden og venter nu på den nye motor. De havde meldt, at de nok kunne skifte motoren på en dag, men da de først kom kl. 11, kunne det ikke lade sig gøre. Ham, der skulle skifte motoren mente, at det ville tage 2-3 dage. Det bliver spændende at se, hvornår vi er sejlklar. De tog den ’gamle’ motor med op på værftet for at flytte gear m.m. over på den nye. Det er hundekoldt, ca. 10 grader, og da oliefyret er afmonteret for at motoren kan komme ud, har vi ingen varme ombord. Har lånt en elvarmeblæser, men elstanderen oppe på kajen, hvor vi ligger, kan ikke tage imod havnekortet, så vi har ingen strøm ombord og kan derfor ikke bruge elvarmeblæseren. Det går ikke helt efter planen på denne tur. Håber, resultatet bliver godt. Trods genvordighederne er alt vel ombord. En kold hilsen fra Faaborg.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Faaborg (mandag) d. 10. juni 2024
Da vi planlagde turen til Faaborg i fredags, så det ikke ud til, at det ville blive sejlvejr i dag mandag. Vi har en aftale om at skifte motor i morgen, så vi skulle være der. Det viste sig imidlertid, at det i dag blev det bedste vejr til turen. Vi har haft et ok vejr i dag med sol og meget lidt regn samt rolige vindforhold, men fortsat køligt. Vi har haft fat i værftet, og de er klar til at skifte motor i morgen. Håber, det løser vore problemer med rystelser. En hilsen fra Faaborg.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Faaborg (søndag) d. 9. juni 2024
Det blev en forholdsvis rolig nat, men hen på morgenstunden kom vinden og regnbygerne. Det har blæst med hård vind til kuling det meste af dagen, og der har ikke været langt mellem regnbygerne, der til tider var ret kraftige, og samtidig var det hundekoldt. Der er ingen, der har forladt havnen i dag, og der kom heller ikke nye både. Der er nogle, der har ligget her i havnen i en uge på grund af vejret. Vi trængte til at blive rørt lidt sidst på dagen og gik en tur op i byen. Byen var helt øde, der var kun dem, der absolut skulle ud. Det så lidt truende ud, så vi blev i nærheden af havnen. Det blev en kort tur, og vi nåede kun lige tilbage til båden, inden den næste byge ramte os. Et rigtig trist vejr, håber, det snart bliver lidt mere sommerligt. Trods det elendige vejr er alt vel ombord. En kold og blæsende hilsen fra Inge Lise og Martin.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Årøsund - Faaborg (lørdag) d. 8. juni 2024
Så nåede vi Faaborg efter en lidt frisk, våd og kold tur. Ifølge vejrmeldingen skulle vinden tiltage godt middag, og der skulle komme en del kraftige byger, så vi besluttede at stå tidligt op og se, om vi ikke kunne være i Faaborg inden den kraftige vind. Vi forlod Årøsund kl. 6:40. Der var næsten stille inde i Årøsund Marina, men så snart vi kom uden for havnen, mødte vi en frisk til hård vind, og vi slap heller ikke for regnbyger. Vinden var meget spids og søen høj, så vi besluttede at fortsætte for motor, så vi kunne få det hurtigt overstået. Vi ankom til Faaborg kl. 11 efter ca. 26 sm. Der var ikke mange gæster i havnen, det var kun tyske sejlere, der havde trodset vejret. Nu skal vi have et par dage til at gå her i Faaborg, håber det bliver vejr til at trave nogle ture. Det har det ikke været i dag. Alt vel ombord. En blæsende sejlerhilsen fra besætningen på Nausikaa.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Kolding - Årøsund (fredag) d. 7. juni 2024
Så kom vi ud at sejle igen, ikke fordi vi havde lyst til det. Det har været et rigtig kedeligt vejr det meste af dagen, med blæst, regnbyger og kulde, men vinden lagde sig en smule hen under aften, og ved 18-tiden sejlede vi og nåede Årøsund ved 22-tiden efter en tur på godt 20 sm., for sejl det meste af tiden. Årsagen til turen er en aftale, vi har i Faaborg tirsdag morgen, hvor vi skal have skiftet motoren. I morgen eftermiddag kommer der hård vind og regn, på søndag kommer der regn og kuling, og det ser ikke meget bedre ud på mandag, så derfor tog vi en aftentur til Årøsund og håber på at kunne fortsætte til Faaborg i morgen tidlig. Alt vel ombord. En sejlerhilsen fra en lidt ”vejrtræt” besætning.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Bogense - Kolding (2. Pinsedag) d. 20. maj 2024
Efter morgenmad i cockpittet tog vi afsked med Inger Lise og Ole fra Samsø, gjorde båden sejlklar og forlod Bogense godt 10. Vinden var til at begynde med svag NØ-lig, lige nok til, at vi kunne holde gang i båden. Det gik stille og roligt mod Kolding. Vi havde svag medstrøm i Lillebælt, så det lykkedes at gennemføre hele turen fra Bogense til Kolding for sejl. Først da vi nærmede os Kolding, kom der lidt mere vind, og vi havde en jævn vind fra øst, da vi skulle fortøje. En rigtig fin tur i et flot vejr, dog er vinden stadig kølig. Det har været en rigtig fin Pinsetur. En sejlerhilsen fra Inge Lise og Martin.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Bogense (Pinsedag) d. 19. maj 2024
Endnu en flot morgen i Bogense. Det har indtil nu været et rigtig flot pinsevejr. Dagen startede kl. 10:00 med generalforsamling, som blev afholdt i god ro og orden. Vi fik en grundig gennemgang af sidste års aktiviteter og planerne for det kommende år. Der blev tid til en pinsefrokost og en travetur, før vi mødtes med de andre sejlere i Sejlklubbens lokaler til fælles grillaften. En rigtig hyggelig afslutning på pinsetræffet. Vejret for alt for godt til ”bare” at gå i seng efter maden, så vi nød den flaske cremant, som Inger Lise havde købt til os, i cockpittet med den smukkeste solnedgang. Det tegner til at blive en meget rolig nat her i Bogense. Vinden har lagt sig, og det er lunt. En hilsen fra besætningen på Nausikaa.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Bogense (Pinselørdag) d. 18. maj 2024
Vi stod op til en rigtig flot morgen i Bogense med sol fra en skyfri himmel, dog lidt kølig. Vi er til FTLF’s Pinsetræf i Bogense, og besætningen de næste par dage er Inger Lise og Ole fra Samsø og skipperinden og skipper. Der var velkomst kl.10:30 ved Støberiet, hvor FTLF var vært for ”en lille en”. Så fulgte er serie mini-oplæg om forskellige emner. Efter en frokost ombord var der udlevering af armbånd og drinkbiletter til festen om aftenen. Om eftermiddagen var der forskellige workshops, der var bl.a. demo af redningsflåde. Kl. 18:00 var der festmiddag med efterfølgende dans i Støberiet. Det har været en rigtig fin dag, hvor vi fik talt med mange og hygget os. En hilsen fra FTLF’s Pinsetræf i Bogense.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Kolding - Bogense (fredag) d. 17. maj 2024
Det har blæst meget de sidste par dage, i går havde vi en kuling fra øst. Vi har meldt os til FTLF’s Pinsetræf i Bogense, der starter i dag. Det er normalt stille om natten og først på dagen, så vi kørte på havnen i går aftes og har sovet i båden i nat. Ved femtiden vågnede jeg, solen var ved at stå op, og det var helt stille. Vi kom hurtig i tøjet og var ude af havnen kl. 5:15. Det gik for motor ud gennem fjorden i det skønneste vejr (dog lidt køligt). I Lillebælt fik vi en kraftig medstrøm, vi sejlede 8,0-8,8 over grunden, så det tog ikke lang tid at komme op til Strib Fyr. Vinden var i øst, så vi havde den næsten lige imod på turen til Bogense. Ved ottetiden kom der lidt vind (7-8 m/sek.). Vi ankom til Bogense kl. 9:03 efter ca. 23 sm. Fandt en fin plads i nærheden af de andre sejlere fra FTLF. Det var godt, vi tog tidligt afsted, i løbet af eftermiddagen havde vi 12-14 m/sek. fra SØ. Vi havde inviteret Ole og Inger Lise til at bo hos os til Pinsetræffet. De dukkede op i løbet af eftermiddagen. Om aftenen var der tændt op i grillen oppe ved Bogense Sejlklubs lokaler, og vi havde en rigtig hyggelig aften sammen med de andre fremmødte. Vinden lagde sig igen i løbet af aftenen, så det tegner til at blive en stille nat i Bogense Marina. En sejlerhilsen fra hele besætningen på Nausikaa.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Årø - Kolding (mandag) d. 13. maj 2024
Vi stod op til en flot morgen på Årø. Sol fra en skyfri himmel og let til jævn vind fra SØ-lig retning, en perfekt vind til turen hjem. Vi kom afsted lidt i 10 og rullede genuaen ud, vinden var for det meste meget plat læns, så vi nøjeds med genuaen, det gik også fint. Vi nåede til Kolding kl. 13:45 efter ca. 21 sm. En rigtig fin tur. Da vi nærmede os Kolding, øgede vinden, og da vi havde fået fortøjet, fik vi frisk til hård vind, lidt heldigt. Det blev årets første sejltur og næsten alt fungerede, vi har lidt problemer med vandpumpen. Næste tur går til FTLF’s træf i Bogense i Pinsen. En sejlerhilsen fra besætningen på Nausikaa.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Hadrslev - Årø (søndag) d. 12. maj 2024
De havde lovet sol fra en skyfri himmel i dag, men vi stod op til overskyet; det var dis/tåge, der lå over området. Det varede dog ikke længe, inden solen havde fået magt over det, og resten af dagen havde vi et rigtig flot vejr. Vi havde ikke så travlt med at komme hjem i det flotte vejr, så vi besluttede at gøre stop på Årø på turen hjemad. Vi kom afsted fra Haderslev Sejlklub kl. 10:20, og det blev for motor hele turen ud gennem den flotte fjord. Vinden var i øst/sydøst, altså lige imod. Vi kom til en næsten tom havn på Årø ved godt 12 tiden, efter ca. 10 sm. Vejret indbød til en travetur rundt på Årø. Vi har normalt gået ud til fyret og fulgt stranden syd på til campingpladsen. I dag gik vi øst på ud til fugleudsigtstårnet og på tilbagevejen ville vi besøge Årøstenen, men den kunne vi ikke finde. Fin travetur på godt 4½ km. Fin aften på Årø med en flot solnedgang. Det tegner til at blive en stille, men kølig nat. Alt vel ombord. En sejlerhilsen fra Inge Lise og Martin.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Kolding - Haderslev (lørdag) d. 11. maj 2024
Så blev vi klar til årets første sejltur. De lover flot vejr, sol fra en skyfri himmel og let vind de kommende dage. Vi fik pakket tøj og mad, der er altid meget, der skal med på de første ture, og var klar til afgang lidt i halv tolv. Der var en meget svag vind (1-2 m/sek.) fra Ø, da vi startede, og det holdt på hele turen, så det blev en tur for motor. Vi har fået en ny skrue. Den fik vi så prøvet, og den passer meget bedre end den tidligere, der var lidt for stor. Turen gik til Haderslev, en rigtig flot tur ind ad Haderslev Fjord med de lysegrønne træer og de gule rapsmarker. Vi var lige inde i Årøsund for at tanke. Normalt fylder vi tanken om efteråret for at undgå kondens i tanken om vinteren. Det kunne vi ikke sidste efterår, da tankanlægget var ude af drift i Kolding på grund af stormfloden. Vi ankom til Haderslev lidt i halv fem. Det blev til en travetur rundt i Haderslev, med en ølpause oppe på torvet, i det skønneste forårsvejr, inden aftensmaden i cockpittet uden cockpittelt. I morgen planlægger vi at sejle til Årø. En solskinshilsen fra besætningen på Nausikaa.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Kolding Syd - Nord (fredag) d. 3. maj 2024
Vi fik rigget masten til og var heldige at finde et par mand, der havde tid og lyst til at hjælpe os med at få masten på. Vi var heldige at komme til mastekranen uden ventetid og fik masten på uden de store problemer. Vi sejlede tilbage til Nordhavnen og fik riggen strammet op, inden vi kørte hjem. Det har været et rigtig flot vejr de sidste par dage, men det ser desværre ud til, at det er slut for en periode. En solskinshilsen fra en glad besætning.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Kolding Nord - Syd (torsdag) d. 2. maj 2024
Vi har fået den nye skrue og fik en tid til at få båden på land i Marina Syd her til eftermiddag. Fik skiftet skruen, så nu sejler båden fremad, når den skal sejle fremad; det andet var lidt besværligt. Det gik nemt og smertefrit. Vi lod båden ligge i Marina Syd, da masten ligger der, og vi håber at få masten på en af de kommende dage. En sejlerhilsen fra besætningen på Nausikaa.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Kolding - søsætning (tirsdag) d. 9. april 2024
Efter en lidt hektisk klargøring, hvor der blev poleret og malet de dage, hvor det ikke regnede, blev vi klar til søsætning i går. Dog manglede vi vores skrue. Den var sendt til Korsør og ikke kommet retur inden søsætningen. Jeg valgte at montere den gamle skrue og blive søsat, så må vi skifte den på et senere tidspunkt, når den kommer retur. Der er dog et problem: Den nye motor kører den modsatte vej af den gamle! Det opdagede vi, da vi skulle sejle på plads. Motoren skal i bakgear for at sejle fremad - det er lidt bøvlet. Selve søsætningen gik uden problemer, og nu er der igen god plads på vejen ind til havnen. Vi havde fået en vinterplads ude på vejen på grund af det kaos, der var i forbindelse med stormfloden i oktober sidste år. Vi var lidt heldige, for vi var knapt kommet hjem, før det begyndte at regne og blæse. Nu skal vi have klargjort masten, så vi kan blive sejlklar. En kølig sejlerhilsen fra en glad besætning.

skrevet af Martin Leo Hansen 

Vælg fra hvilket år du vil se logbogen: »2024«  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001