Logbog for 2024

Her kan du se vores logbog, vi forsøger at holde den opdateret men det er klart at der kan være perioder hvor det ikke er muligt for os at skrive i den.

Faaborg - Kolding (fredag) d. 14. juni 2024
Vi stod op til en lidt kedelig morgen, overskyet og smudsregn, men noget lunere end vi har haft de sidste dage. Jens Peter fra værftet kom med rundstykker og ønskede os god tur hjem. Vi forlod Faaborg ved halv ottetiden, og så snart vi kom ud ad Faaborg Fjord, satte vi sejl, og så gik det mod Kolding. Vi havde en plat læns på det meste af turen, så det var med at holde tungen lige i munden. Vi fik god hjælp af en kraftig (2-3 knob) nordgående strøm i Lillebælt. Som sædvanligt stod der en del sø rundt om Horne Næs og forbi Helnæs Fyr. Det holdt næsten tørt på turen hjem. Vi ankom til Kolding kl. halv fire efter godt 44 sm. Det var ikke meget vi fik prøvet den nye motor i dag. En sejlerhilsen fra Inge Lise og Martin.

Faaborg - Prøvesejlads (torsdag) d. 13. juni 2024
Så fik vi de sidste småting ordnet på motoren, og vi fik foretaget en prøvesejlads sammen med Jens Peter fra Faaborg Bådebyggeri og Maskinværksted. Alt forløb planmæssigt. Det er en helt anden fornemmelse at sejle med den nye motor. I morgen går turen hjemad. Det er stadig hundekoldt, men i morgen skulle vinden dreje til SØ, og det skulle blive lunere. Alt vel ombord. En hilsen fra en glad besætning på Nausikaa.

Faaborg (onsdag) d. 12. juni 2024
Nu er vi næsten sejlklar. Vi har fået den nye motor installeret. Alt gik efter planen, flot arbejde. Det bliver spændende at komme ud og sejle med den nye motor. Efter det vi har prøvet indtil nu, så kører motoren helt anderledes ’blødt’. Det er stadig hundekoldt. Polarluft strømmer ned over Danmark, og vi nåede ikke meget over 10 grader i dag. De arbejdede over og fik installeret oliefyret, inden de gik hjem. Det var skønt igen at få varme på båden. Det holdt heller ikke tørt i dag, dog kun enkelte byger. Vi bliver i Faaborg i morgen for at få det sidste ordnet, og på fredag skulle det blive lunere og vinden dreje i syd, fint vejr til hjemturen. En meget kold hilsen fra en glad besætning på Nausikaa.

Faaborg (tirsdag) d. 11. juni 2024
Så fik vi den ’gamle’ motor ud af båden og venter nu på den nye motor. De havde meldt, at de nok kunne skifte motoren på en dag, men da de først kom kl. 11, kunne det ikke lade sig gøre. Ham, der skulle skifte motoren mente, at det ville tage 2-3 dage. Det bliver spændende at se, hvornår vi er sejlklar. De tog den ’gamle’ motor med op på værftet for at flytte gear m.m. over på den nye. Det er hundekoldt, ca. 10 grader, og da oliefyret er afmonteret for at motoren kan komme ud, har vi ingen varme ombord. Har lånt en elvarmeblæser, men elstanderen oppe på kajen, hvor vi ligger, kan ikke tage imod havnekortet, så vi har ingen strøm ombord og kan derfor ikke bruge elvarmeblæseren. Det går ikke helt efter planen på denne tur. Håber, resultatet bliver godt. Trods genvordighederne er alt vel ombord. En kold hilsen fra Faaborg.

Faaborg (mandag) d. 10. juni 2024
Da vi planlagde turen til Faaborg i fredags, så det ikke ud til, at det ville blive sejlvejr i dag mandag. Vi har en aftale om at skifte motor i morgen, så vi skulle være der. Det viste sig imidlertid, at det i dag blev det bedste vejr til turen. Vi har haft et ok vejr i dag med sol og meget lidt regn samt rolige vindforhold, men fortsat køligt. Vi har haft fat i værftet, og de er klar til at skifte motor i morgen. Håber, det løser vore problemer med rystelser. En hilsen fra Faaborg.

Faaborg (søndag) d. 9. juni 2024
Det blev en forholdsvis rolig nat, men hen på morgenstunden kom vinden og regnbygerne. Det har blæst med hård vind til kuling det meste af dagen, og der har ikke været langt mellem regnbygerne, der til tider var ret kraftige, og samtidig var det hundekoldt. Der er ingen, der har forladt havnen i dag, og der kom heller ikke nye både. Der er nogle, der har ligget her i havnen i en uge på grund af vejret. Vi trængte til at blive rørt lidt sidst på dagen og gik en tur op i byen. Byen var helt øde, der var kun dem, der absolut skulle ud. Det så lidt truende ud, så vi blev i nærheden af havnen. Det blev en kort tur, og vi nåede kun lige tilbage til båden, inden den næste byge ramte os. Et rigtig trist vejr, håber, det snart bliver lidt mere sommerligt. Trods det elendige vejr er alt vel ombord. En kold og blæsende hilsen fra Inge Lise og Martin.

Årøsund - Faaborg (lørdag) d. 8. juni 2024
Så nåede vi Faaborg efter en lidt frisk, våd og kold tur. Ifølge vejrmeldingen skulle vinden tiltage godt middag, og der skulle komme en del kraftige byger, så vi besluttede at stå tidligt op og se, om vi ikke kunne være i Faaborg inden den kraftige vind. Vi forlod Årøsund kl. 6:40. Der var næsten stille inde i Årøsund Marina, men så snart vi kom uden for havnen, mødte vi en frisk til hård vind, og vi slap heller ikke for regnbyger. Vinden var meget spids og søen høj, så vi besluttede at fortsætte for motor, så vi kunne få det hurtigt overstået. Vi ankom til Faaborg kl. 11 efter ca. 26 sm. Der var ikke mange gæster i havnen, det var kun tyske sejlere, der havde trodset vejret. Nu skal vi have et par dage til at gå her i Faaborg, håber det bliver vejr til at trave nogle ture. Det har det ikke været i dag. Alt vel ombord. En blæsende sejlerhilsen fra besætningen på Nausikaa.

Kolding - Årøsund (fredag) d. 7. juni 2024
Så kom vi ud at sejle igen, ikke fordi vi havde lyst til det. Det har været et rigtig kedeligt vejr det meste af dagen, med blæst, regnbyger og kulde, men vinden lagde sig en smule hen under aften, og ved 18-tiden sejlede vi og nåede Årøsund ved 22-tiden efter en tur på godt 20 sm., for sejl det meste af tiden. Årsagen til turen er en aftale, vi har i Faaborg tirsdag morgen, hvor vi skal have skiftet motoren. I morgen eftermiddag kommer der hård vind og regn, på søndag kommer der regn og kuling, og det ser ikke meget bedre ud på mandag, så derfor tog vi en aftentur til Årøsund og håber på at kunne fortsætte til Faaborg i morgen tidlig. Alt vel ombord. En sejlerhilsen fra en lidt ”vejrtræt” besætning.

Bogense - Kolding (2. Pinsedag) d. 20. maj 2024
Efter morgenmad i cockpittet tog vi afsked med Inger Lise og Ole fra Samsø, gjorde båden sejlklar og forlod Bogense godt 10. Vinden var til at begynde med svag NØ-lig, lige nok til, at vi kunne holde gang i båden. Det gik stille og roligt mod Kolding. Vi havde svag medstrøm i Lillebælt, så det lykkedes at gennemføre hele turen fra Bogense til Kolding for sejl. Først da vi nærmede os Kolding, kom der lidt mere vind, og vi havde en jævn vind fra øst, da vi skulle fortøje. En rigtig fin tur i et flot vejr, dog er vinden stadig kølig. Det har været en rigtig fin Pinsetur. En sejlerhilsen fra Inge Lise og Martin.

Bogense (Pinsedag) d. 19. maj 2024
Endnu en flot morgen i Bogense. Det har indtil nu været et rigtig flot pinsevejr. Dagen startede kl. 10:00 med generalforsamling, som blev afholdt i god ro og orden. Vi fik en grundig gennemgang af sidste års aktiviteter og planerne for det kommende år. Der blev tid til en pinsefrokost og en travetur, før vi mødtes med de andre sejlere i Sejlklubbens lokaler til fælles grillaften. En rigtig hyggelig afslutning på pinsetræffet. Vejret for alt for godt til ”bare” at gå i seng efter maden, så vi nød den flaske cremant, som Inger Lise havde købt til os, i cockpittet med den smukkeste solnedgang. Det tegner til at blive en meget rolig nat her i Bogense. Vinden har lagt sig, og det er lunt. En hilsen fra besætningen på Nausikaa.

Bogense (Pinselørdag) d. 18. maj 2024
Vi stod op til en rigtig flot morgen i Bogense med sol fra en skyfri himmel, dog lidt kølig. Vi er til FTLF’s Pinsetræf i Bogense, og besætningen de næste par dage er Inger Lise og Ole fra Samsø og skipperinden og skipper. Der var velkomst kl.10:30 ved Støberiet, hvor FTLF var vært for ”en lille en”. Så fulgte er serie mini-oplæg om forskellige emner. Efter en frokost ombord var der udlevering af armbånd og drinkbiletter til festen om aftenen. Om eftermiddagen var der forskellige workshops, der var bl.a. demo af redningsflåde. Kl. 18:00 var der festmiddag med efterfølgende dans i Støberiet. Det har været en rigtig fin dag, hvor vi fik talt med mange og hygget os. En hilsen fra FTLF’s Pinsetræf i Bogense.

Kolding - Bogense (fredag) d. 17. maj 2024
Det har blæst meget de sidste par dage, i går havde vi en kuling fra øst. Vi har meldt os til FTLF’s Pinsetræf i Bogense, der starter i dag. Det er normalt stille om natten og først på dagen, så vi kørte på havnen i går aftes og har sovet i båden i nat. Ved femtiden vågnede jeg, solen var ved at stå op, og det var helt stille. Vi kom hurtig i tøjet og var ude af havnen kl. 5:15. Det gik for motor ud gennem fjorden i det skønneste vejr (dog lidt køligt). I Lillebælt fik vi en kraftig medstrøm, vi sejlede 8,0-8,8 over grunden, så det tog ikke lang tid at komme op til Strib Fyr. Vinden var i øst, så vi havde den næsten lige imod på turen til Bogense. Ved ottetiden kom der lidt vind (7-8 m/sek.). Vi ankom til Bogense kl. 9:03 efter ca. 23 sm. Fandt en fin plads i nærheden af de andre sejlere fra FTLF. Det var godt, vi tog tidligt afsted, i løbet af eftermiddagen havde vi 12-14 m/sek. fra SØ. Vi havde inviteret Ole og Inger Lise til at bo hos os til Pinsetræffet. De dukkede op i løbet af eftermiddagen. Om aftenen var der tændt op i grillen oppe ved Bogense Sejlklubs lokaler, og vi havde en rigtig hyggelig aften sammen med de andre fremmødte. Vinden lagde sig igen i løbet af aftenen, så det tegner til at blive en stille nat i Bogense Marina. En sejlerhilsen fra hele besætningen på Nausikaa.

Årø - Kolding (mandag) d. 13. maj 2024
Vi stod op til en flot morgen på Årø. Sol fra en skyfri himmel og let til jævn vind fra SØ-lig retning, en perfekt vind til turen hjem. Vi kom afsted lidt i 10 og rullede genuaen ud, vinden var for det meste meget plat læns, så vi nøjeds med genuaen, det gik også fint. Vi nåede til Kolding kl. 13:45 efter ca. 21 sm. En rigtig fin tur. Da vi nærmede os Kolding, øgede vinden, og da vi havde fået fortøjet, fik vi frisk til hård vind, lidt heldigt. Det blev årets første sejltur og næsten alt fungerede, vi har lidt problemer med vandpumpen. Næste tur går til FTLF’s træf i Bogense i Pinsen. En sejlerhilsen fra besætningen på Nausikaa.

Hadrslev - Årø (søndag) d. 12. maj 2024
De havde lovet sol fra en skyfri himmel i dag, men vi stod op til overskyet; det var dis/tåge, der lå over området. Det varede dog ikke længe, inden solen havde fået magt over det, og resten af dagen havde vi et rigtig flot vejr. Vi havde ikke så travlt med at komme hjem i det flotte vejr, så vi besluttede at gøre stop på Årø på turen hjemad. Vi kom afsted fra Haderslev Sejlklub kl. 10:20, og det blev for motor hele turen ud gennem den flotte fjord. Vinden var i øst/sydøst, altså lige imod. Vi kom til en næsten tom havn på Årø ved godt 12 tiden, efter ca. 10 sm. Vejret indbød til en travetur rundt på Årø. Vi har normalt gået ud til fyret og fulgt stranden syd på til campingpladsen. I dag gik vi øst på ud til fugleudsigtstårnet og på tilbagevejen ville vi besøge Årøstenen, men den kunne vi ikke finde. Fin travetur på godt 4½ km. Fin aften på Årø med en flot solnedgang. Det tegner til at blive en stille, men kølig nat. Alt vel ombord. En sejlerhilsen fra Inge Lise og Martin.

Kolding - Haderslev (lørdag) d. 11. maj 2024
Så blev vi klar til årets første sejltur. De lover flot vejr, sol fra en skyfri himmel og let vind de kommende dage. Vi fik pakket tøj og mad, der er altid meget, der skal med på de første ture, og var klar til afgang lidt i halv tolv. Der var en meget svag vind (1-2 m/sek.) fra Ø, da vi startede, og det holdt på hele turen, så det blev en tur for motor. Vi har fået en ny skrue. Den fik vi så prøvet, og den passer meget bedre end den tidligere, der var lidt for stor. Turen gik til Haderslev, en rigtig flot tur ind ad Haderslev Fjord med de lysegrønne træer og de gule rapsmarker. Vi var lige inde i Årøsund for at tanke. Normalt fylder vi tanken om efteråret for at undgå kondens i tanken om vinteren. Det kunne vi ikke sidste efterår, da tankanlægget var ude af drift i Kolding på grund af stormfloden. Vi ankom til Haderslev lidt i halv fem. Det blev til en travetur rundt i Haderslev, med en ølpause oppe på torvet, i det skønneste forårsvejr, inden aftensmaden i cockpittet uden cockpittelt. I morgen planlægger vi at sejle til Årø. En solskinshilsen fra besætningen på Nausikaa.

Kolding Syd - Nord (fredag) d. 3. maj 2024
Vi fik rigget masten til og var heldige at finde et par mand, der havde tid og lyst til at hjælpe os med at få masten på. Vi var heldige at komme til mastekranen uden ventetid og fik masten på uden de store problemer. Vi sejlede tilbage til Nordhavnen og fik riggen strammet op, inden vi kørte hjem. Det har været et rigtig flot vejr de sidste par dage, men det ser desværre ud til, at det er slut for en periode. En solskinshilsen fra en glad besætning.

Kolding Nord - Syd (torsdag) d. 2. maj 2024
Vi har fået den nye skrue og fik en tid til at få båden på land i Marina Syd her til eftermiddag. Fik skiftet skruen, så nu sejler båden fremad, når den skal sejle fremad; det andet var lidt besværligt. Det gik nemt og smertefrit. Vi lod båden ligge i Marina Syd, da masten ligger der, og vi håber at få masten på en af de kommende dage. En sejlerhilsen fra besætningen på Nausikaa.

Kolding - søsætning (tirsdag) d. 9. april 2024
Efter en lidt hektisk klargøring, hvor der blev poleret og malet de dage, hvor det ikke regnede, blev vi klar til søsætning i går. Dog manglede vi vores skrue. Den var sendt til Korsør og ikke kommet retur inden søsætningen. Jeg valgte at montere den gamle skrue og blive søsat, så må vi skifte den på et senere tidspunkt, når den kommer retur. Der er dog et problem: Den nye motor kører den modsatte vej af den gamle! Det opdagede vi, da vi skulle sejle på plads. Motoren skal i bakgear for at sejle fremad - det er lidt bøvlet. Selve søsætningen gik uden problemer, og nu er der igen god plads på vejen ind til havnen. Vi havde fået en vinterplads ude på vejen på grund af det kaos, der var i forbindelse med stormfloden i oktober sidste år. Vi var lidt heldige, for vi var knapt kommet hjem, før det begyndte at regne og blæse. Nu skal vi have klargjort masten, så vi kan blive sejlklar. En kølig sejlerhilsen fra en glad besætning.

Vælg fra hvilket år du vil se logbogen: »2024«  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001