Logbog for 2004

Her kan du se vores logbog, vi forsøger at holde den opdateret men det er klart at der kan være perioder hvor det ikke er muligt for os at skrive i den.

Båden på land lørdag d. 16. oktober 2004
Båden kom på land uden problemer, i et perfekt vejr til en sådan operation - stille, tørvejr og forholdsvis mildt. Den står nu trygt og godt i sit vinterstativ og venter kun på at det atter bliver forår. Sejlsæsonen 2004 har været en blandet fornøjelse, men vi var heldige med sommerferien og holdt ferie i de få uger vi havde rigtig sommervejr i Danmark, så vi skal ikke klage. Loggen viser 2085 sm mere end da vi satte båden i vandet i foråret, så lidt har vi da fået sejlet.

Faaborg - Kolding mandag d. 11. oktober 2004
Efterårsferie - De melder fortsat godt vejr for i morgen, men det skulle begynde at blæse (op til hård vind) godt nok fra SØ, så vi får den med, men når det samtidig er koldt, så er det ikke rart længere, så vi valgte at sejle helt hjem i dag og fik en flot tur for sejl hele vejen fra Faaborg og til Agtrupvig. En tur på godt 43 sm. Vi havde 5-7 m/sek fra Ø hele dagen. Vi tog sejlene ned inden vi gik på plads og fik dem pakket ned, så er den sæson ved at være slut. Det er planen at tømme båden i morgen.

Lyø - Faaborg søndag d. 10. oktober 2004
Efterårsferie - Vi tog en meget kort tur i dag, nemlig fra Lyø til Faaborg ca. 5 sm. Det var det skønneste vejr med sol fra en skyfri himmel og det var så lunt, hvor der var læ, at vi kunne sidde oppe i cockpittet og spise frokost uden cockpittelt. Det blev til traveture i Faaborg og et besøg på Faaborg Museum. Det tegner til at blive helt klart, stille og koldt i nat, det er rart med et godt oliefyr. Der er ikke trængsel i Faaborg havn, der er 5 gæstebåde her til aften.

Kolding - Lyø lørdag d. 9. oktober 2004
Efterårsferie - De har lovet et rigtig flot vejr i de første dage af efterårsferien, så vi besluttede at tage afsted på en lille ekstra ferie. Vi kom forholdsvis tidlige afsted og valgte at sejle til Lyø, en tur på ca. 40 sm. Det var høj sol, køligt og næsten vindstille, så det blev en tur for motor. Vi kom til en næsten tom havn på Lyø, det sker ikke om sommeren, da er der problemer med overhovedet at komme ind i havnen. Vi pakkede cyklerne ud og cyklede øen rundt i det skønneste efterårsvejr med høj himmel og meget klar luft. Der var rim på dækket, da vi sejlede fra Kolding i morges og det tegner til at blive lige så koldt i den kommende nat. Sikke en solnedgang vi havde på Lyø.

Årøsund - Kolding søndag d. 3. oktober 2004
Tysklandsturen 2004 - Det blev en fin tur hjem fra Årøsund i medstrøm og en let til jævn SV-lig vind, et pragtfuldt efterårsvejr. Det har været en vellykket mandetur i år. Vi havde vejret med os selv om det var først i oktober. Alt i alt blev det en tur på ca. 130 sm.

Flensburg - Årøsund lørdag d. 2. oktober 2004
Tysklandsturen 2004 - Efter den sædvanlige morgenmad (æg og bacon m.m.) gjorde vi klar til afgang, det blev til et besøg på transitlageret på vej ud ad fjorden. Det blev en blandet tur for motor og sejl, vinden svingede meget i styrke. Vi havde talt om at sejle til Kalvø, men da vi nærmede os Als Fjord var der en livlig diskussion om hvor vi skulle overnatte og resultatet blev, at vi sejlede til Årøsund, en sejltur på ca. 45 sm. Jakob og Morten havde købt ind til ølsmagning så vi kom ikke til at tørste den aften. Vi havde det rigtig hyggeligt.

Sønderborg - Flensburg fredag d. 1. oktober 2004
Tysklandsturen 2004 - Det blev lidt sent i aftes, så vi sov lidt længe. Vinden var gået i øst, så vi satte sejl uden for Sønderborg og havde en fin tur til Flensburg for sejl. Det blev en agten for tværs det meste af vejen. Der blev indklareret hos tolderne inden vi sejlede ind i lystbådehavnen inderst i Flensburg Havn. En sejltur på ca. 20 sm. Sikke et pragtfuldt vejr vi havde. Efter en middagslur travede vi en tur rundt i Flensburg inden vi gik ud for at finde en restaurant, hvor vi kunne spise aftensmad. Det blev en stille aften i Flensburg, alle var lidt kvæstet oven på besøget i Sønderborg i aftes.

Tysklandsturen 2004 Kolding - Sønderborg torsdag d. 30. september 2004
Så kunne vi endelig komme afsted på årets 'Tysklandstur', der har været så meget i september, at vi har måtte udskyde det til nu. Besætningen i år er Jens Holm Nielsen, Jakob, Morten Pedersen og skipper. Jakob og Morten var desværre forhindret i at tage med fra starten og sødte til i Sønderborg om aftenen. Jens og undertegnede havde en fin tur fra Kolding til Sønderborg - for motor. Vi forsøgte at sejle for sejl, men det blev til for lidt. Det var et pragtfuldt vejr, stille (havblik), sol og forholdsvis lunt. Det blev en tur på ca. 50 sm. Vi lagde os langs kajen lige nden for slottet, så var der ikke så langt op til byen. Det blev en våd tur i Sønderborg om aftenen.

Årøsund - Kolding søndag d. 12. september 2004
Vi stod op til et rimeligt vejr i Årøsund. Det luftede lidt, men langt fra kuling, det kom senere. Vi valgte at sejle tidligt hjem (igen på grund af vejrmeldingen) og det var en god beslutning. Vi startede i jævn SV-lig vind, som hurtigt tiltog til hård vind og inden vi nåede Brandsø havde vi kuling og kraftige regnbyger. Det blev en hurtig tur for genua alene, det tog ca. 3 timer at komme hjem fra Årøsund. Som sagt var det en god beslutning at sejle tidligt for i løbet af eftermiddagen kom der for alvor vind og regn, men da lå vi trygt fortøjet på vor plads i Kolding og sad og spiste frokost i ly af cockpitteltet. Trods vejret har det været en fin weekend.

Middelfart - Årøsund lørdag d. 11. september 2004
Vi stod op til et flot vejr, overskyet, let SV-lig vind og lunt. Efter morgenmaden kastede vi los fra Middelfart Marina og satte kurs syd på. Vejrmeldingen lød på regn i løbet af eftermiddagen og de meldte fortsat hård kuling fra vest for i morgen. Vi havde talt om at sejle til Dyvig, men på grund af vejrmledingen, regn i eftermiddag og hård kuling i morgen valgte vi at stoppe i Årøsund. Vi fik en flot sejltur for sejl (et enkelt kryds syd for Brandsø) til Årøsund og havde en hyggelig eftermiddag og aften sammen med Jakob og Maiken.

Kolding - Middelfart Marina fredag d. 10. september 2004
Weekend tur med Jakob og Maiken. Vejrudsigten lovede rigtig dårligt vejr med kuling op til 20 m/sek. på søndag og regn en stor del af tiden, men da det var Jakob og Maikens første og måske eneste sejltur i år, så havde vi besluttet at tage afsted uanset vejret. Vi kom afsted i et flot vejr med sol og let vind fra SØ. Vi kom lidt sent afsted (kl. 19) så vinden lagde sig desværre inden vi var kommet ud ad fjorden, så det blev en del for motor. Vi havde planlagt at sejle til Fænøsund og fortøje ved en af KS's bøjer, men de var alle optaget, så vi gik ind til Middelfart Marina i stedet.

Haderslev - Kolding søndag d. 5. september 2004
Vi var til jazzfestival i Haderslev og havde besluttet at tage det hele med og så komme lidt sent hjem til Kolding. Dagen startede med The Spirit of New Orleans, de blev afløst af Neanders Jazzband, der kom igang med nogen forsinkelse på grund af problemer med et pinano (de måtte have fat i et andet og det tog lidt tid). Det bevirkede at vi måtte forlade jammsession da det var på sit højeste, men den plads vi havde lånt var kun ledig til kl. 16:00. Vi nåede Kolding inden det blev helt mørkt, hjemturen blev også for motor i et pragtfuldt vejr, stille og lunt. Det var alletiders tur med masser af god musik.

Jazzfestival i Haderslev lørdag d. 4. september 2004
Vi var til jazzfestival i Haderslev i et pragtfuldt vejr, det var lige før det var for varmt til at sidde inde i teltet og hører på musikken. Dagens program bød på følgende: The Old Jazzmen, Tuxedo Streetparaders, Riverside City Band, Jolly Jazzfools og aftenen sluttede med Ricardo's Jazzmen, da havde vi fået musik nok for den dag.

Kolding - Haderslev fredag d. 3. september 2004
Vi havde planlagt at sejle til Haderslev i denne weekend for at deltage i jazzfestivalen og havde inviteret vore venner, Launy og Anne Lis med på turen, det var første gang de deltog. Det var et pragtfuldt vejr, sol, varmt og helt stille, ikke lige sejlvejr, men så er det godt vi har en god motor, som hurtig bragte os de ca. 30 sm. til Haderslev, så vi kunne deltage i festivallen allerede fredag aften. Det er traditionel jazz, der er på programmet og fredag aften var det Dansk-Svensk Jazzforsyning der startede. De blev afløst af Phil Mason New Orleans All Stars med Christine Tyrell, en stor oplevelse og en kanon aften.

Årø-Kolding søndag d. 29. august 2004
Vi havde Marie-Louise (3 ½ år) alene med på weekendtur til Årø. Hun vågnede tidligt og var meget frisk, der skulle ske noget, så da vi havde fået morgenmad satte vi kurs mod Kolding. Det var fint sejlvejr, det holdt tørvejr hele dagen og vi havde en svag til jævn SV-lig vind, så det blev for sejl hele turen. Vi valgte at gøre stop i Paredisbugten for at spise frokost og var tilbage i Kolding sidst på eftermiddagen efter en par dejlige dage sammen med Marie-Louise, jeg ved ikke hvem der var mest trætte, men hun havde problemer med at holde sig vågen i bilen hjem.

Weekendtur Kolding-Årø lørdag d. 28. august 2004
Marie-Louise (barnebarn) havde i længere tid gået og spurgt "hvornår skal vi ud og sejle farfar?" og hvis det skulle være inden det blev for koldt, så skulle det snart være. Vejrudsigten var ikke for god, men heller ikke det værste vi havde set, så vi besluttede at tage hende med en tur til Årø. Det var et lidt kedeligt vejr, der var ikke langt mellem regnbygerne, men trods det nød hun turen og især når vi mødte en af de motorbåde der gav store bølger (det er dem vi bander over). Der var desværre ikke andre børn på Årø, men vi fik travet en tur og nød hendes selskab og havde en fin dag.

Weekend Kolding d. 20.-22. august 2004
Det var et rigtig kedeligt vejr, der var ikke langt mellem bygerne og de var kraftige, så vi besluttede at blive i Kolding i denne weekend. Vi var blevet anvist en plads i inderhavnen på grund af den flydende bådudstilling og da der var kulturdage i Kolding fredag og lørdag holdt vi weekend i båden i Kolding inderhavn og gik til kulturdage fredag aften og lørdag. Det var lidt anderledes at ligge inde i inderhavnen med telte på kajen og musik m.m. Vi spiste og sov ombord og var ellers rundt i Kolding, en lidt anderledes weekend.

Kalvø-Kolding søndag d. 15. august 2004
Vi stod op til en flot morgen i Kalvø. De havde lovet frisk til hård vind fra vest i dag, det mærkede vi ikke meget til fra morgenstunden, men det kom hurtigt, vi var lige blevet færdig med morgenmaden, da det begyndte at blæse. Inden vi kom ud ad Gennerbugt havde vi frisk til hård vind. Det var varmt og solen skinnede det meste af tiden, et flot sejlvejr. Det nøjes ikke med at blive hård vind, inden vi nåede Kolding var vindstyrken oppe at runde de 15 m/sek., men vi havde en halvvind så det gik stærkt (7,5 - 8 knob). Det blev en hurtig tur på ca. 35 sm. Vi er blevet forvist fra vor normale plads på grund af bådudstillingen i den kommende weekend og ligger inde i inderhavnen.

Årøsund-Kalvø lørdag d. 14. august 2004
Vi havde talt om at sejle til Åbenrå eller Kalvø og valget faldt på Kalvø. Det blev en sløv tur. Vi startede for sejl og det lykkedes at komme ned mellem Halk Hoved og Barsø inden vinden lagde sig helt og vi blev overfaldet af diverse insekter. Motoren blev startet for at slippe for insekter og for at nå Kalvø. En sejltur på 15 sm. Det var en halvtom havn vi kom ind til, men inden aften var det godt pakket. Vi havde en pragtfuld eftermiddag og aften i Kalvø og nød det flotte sommervejr. 25 grader i kahytten.

Weekendtur Kolding-Årøsund fredag d. 13. august 2004
Så blev det weekend og vejrudsigten for lørdag og søndag ser fin ud, så vi besluttede at tage afsted på en weekendtur. Vi ville holde os over i nærherden af Jylland og vi ville syd på (søndag frisk vest og SV-lig vind). Vi valgte Årøsund som mål for turen i dag. Det blev en våd tur, vi løb ind i en kraftig regnbyge på vej mod Brandsø. I Årøsund traf vi Bodil og Herluf fra Middelfart i Manana og fik udvekslet oplevelser fra sommerferien 2004. Det blev en rigtig hyggelig aften.

Sønderborg-Kolding søndag d. 8. august 2004
Så er Nausikaa atter fortøjet på sin plads i Kolding efter 4 ugers sommertogt til Holland, Belgien, De Frisiske øer, Helgoland og Eideren. Det blev til i alt ca. 1100 sm. og det blev en fin tur med blandet vejr i begyndelsen, men de sidste 2 uger har været super. Vi har set meget og oplevet mange spændende ting, alt i alt en fin sommertur. Vi havde en flot afslutning på turen i dag. Vinden var jævn til frisk fra SØ, så det blev en flot tur for sejl fra Sønderborg til Kolding i høj sol og varme.

Rendsburg-Sønderborg lørdag d. 7. august 2004
Så har vi 2 dages transportsejlads foran os. I dag valgte vi at sejle til Sønderborg, godt halvvejen til Kolding. Det blev endelig vejr til at få luftet sejlene. Vi havde en fin SØ-lig vind fra Kiel til Sønderborg i høj solskin og varme, fin tur. Det var en helt fyldt lystbådehavn vi kom til i Sønderborg så vi sejlede ind i den gamle havn, men også her var der mange både, så det endte med at vi sejlede under broen og fortøjede langs bolværket nord for broen. Dagens tur var på ca. 60 sm, hvoraf de ca. 20 sm var på Kielerkanalen. Hilsen fra alle ombord, vi fryser ikke.

Friedrichstadt-Rendsburg fredag d. 6. august 2004
Vi forlod Friedrichstadt otte tiden, hvor slusen begyndte at sluse og sejlede de ca. 3 sm ind til Nordfeld, hvor vi atter blev sluset og var nu inde på den del af Eideren, der har konstant vandstand. Det blev en fin tur ad Eideren med åkander langs bredden. Turen ad Eideren er noget længere end turen ad Kielerkanalen på grund af alle snoningrne, men den er meget pænere og så er der ingen trafik, vi var glade for at vi havde valgt at prøve Eideren. Vi valgte at gøre stop for natten i Rendsburg, der for engang skyld ikke var overfyldt. Turen i dag blev på ca. 50 sm. Alt vel ombord i det skønne sommervejr, det behøver ikke at blive varmere.

Tønning-Friedrichstadt torsdag d. 5. august 2004
Vi stod tidlig op medens der endnu var vand i havnen så vi kunne komme ud og sejlede de ca. 10 sm til Friedrichstadt, hvor havnen ligge inde bag en sluse, så vi er ude af tidevandet for en periode. Vi var allerede i Friedrichstadt ved 10 tiden og fik næsten en hel dag i den skønne gamle by. Det er blevet meget varmt og der er helt læ i havnen, 31 grader i kahytten i dag og det bliver en varm nat.

Helgoland-Tønning onsdag d. 4. august 2004
Vi havde regnet lidt på turen ad Eideren og vi skulle ankomme til Tønning ved højvande kl. 18, så vi havde god tid og havde regnet med afgang ved 10-11 tiden, men ham der lå uden på os ville sejle kl. 9, så for at skabe unødig uro i havnen sejlede vi også. Vi skulle først lige have fyldt tanken med billig disel inden vi satte kurs mod anduvningen til Eideren. Det blev igen en tur for motor, vi forsøgte for sejl, da vi havde rigtig god tid, vi måtte ikke komme for tidligt for så er der ikke vand nok, men det gik ikke, Nordsøen var atter blank. Vi ankom til Tønning kl. 17 og blev modtaget af havnemesteren, der anviste os en fin plads. Der var ikke mange gæster i havnen.

Helgoland tirsdag d. 3. august 2004
Vi havde valgt at tage en overligger dag på Helgoland efter de lange dage vi har haft de sidste dage. Vi skulle en tur rundt på toppen af øen (inden alle turisterne kommer, der var 4833 turister registreret i dag kl. 16:00). Om eftermiddagen skulle der købes ind af toldfrie vare, når vi nu var her og der skulle provianteres lidt så vi var klar til turen i morgen. Vi havde regnet lidt på om det kunne lade sig gøre at sejle ad Eideren hjem og det skulle passe fint med tidevandet m.m. så det vil vi forsøge. Pragtfuld dag på Helgoland og sommervejret fortsætter.

Norderney-Helgoland mandag d. 2. august 2004
Det var som sagt en overfyldt havn vi var kommet til i aftes og det endte da også med, at vi skulle til at flytte kl. 05:30 fordi nogle inden for skulle afsted, vi lå uden på 5 andre både. Efter et bad og lidt vand på tanken forlod vi atter Norderney uden pigerne havde været i land. De nægtede at gå i land fra en stor motorbåd der lå inderst. Dagens mål var Helgoland, som er et af målene for sommerferien 2004, hvis det kunne passe og det kunne det. Det blev atter en tur for motor på spejlblankt vand og sol fra en skyfri himmel. Det kniber med at overholde tiderne for vejrmeldingen, det er det samme de siger hver dag, højtryk der ligger stille over Nordsøen og svag vind fra forskellige retninger. Det er et helt fantastisk sommervejr. Efter ca. 48 sm nåede vi Helgoland og blev meget overrasket. Der var næsten ingen både i havnen, de andre gange vi har været her, har vi ligget ude midt i havnen, nu lå vi som båd nr 5.

Terschelling-Norderney søndag d. 1. august 2004
Vi havde planlagt at sejle til Norderney i dag med Borkum som alternativ havn, hvis det viste sig at strømmen drillede igen. Dem der lå inden for os ville afsted kl. 07:00, så vi sejlede sammen med dem, da vi havde min. 75 sm. foran os. Det blev en lidt længere tur end planlagt. Den dybe rende der er lige syd for Terschelling - Boomkensdiep - havde jeg planlagt at sejle ud af, det undrede mig lidt at der slet ingen bøjer var, men det var nok fordi løbet var så dybt at det ikke var nødvendigt. Det viste sig at det var sandet helt til, der var under 3 m, hvor der skulle havde været 12 m dybt så vi måtte vende om og tage det afmærkede løb, en omvej på ca. 15 sm. Det blev en tur for motor, igen ingen vind og den smule der var var lige imod (NØ). Vi ankom til en overfyldt havn på Norderney kl. 23 i det flotteste måneskin og efter godt 100 sm. en rigtig transporttur.

Oudeschild-Terschelling lørdag d. 31. juli 2004
Vi havde aftalt at starte forholdsvis tidligt og så se om vi kunne nå Borkum i dag, men det gik slet ikke. Vi havde kraftig modstrøm lige fra starten og noget kraftigere end normalt (efter bøgerne), men det skyldes fuldmånen, der giver noget højere vandstand og dermed også en kraftigere strøm. Vi havde modstrøm på over 2 knob det meste af tiden. Vi valgte at gå ind til W-Terschelling, da vi kunne se at det ville blive MEGET sent inden vi kunne være i Borkum. Vi havde sejlet 62 sm i følge loggen og der var i følge navigatoren 43 sm, så lidt modstrøm har vi haft. Det har været et pragtfuldt sommervejr også i dag. Højtrykket over Nordsøen ligger stille og giver rolige vindforhold, varme og sol. Vi havde ingen vind at sejle på i dag så det blev en tur for motor, den bliver rørt på denne tur.

Oudeschild (Texel) fredag d. 30. juli 2004
Vi havde valgt at blive i Oudeschild i dag og så se lidt på øen Texel. Da folk begyndte at sejle ud af lystbådenhaven forlod vi fiskerihavnen og fandt en ledig plads mellem bomme, så vi kunne forlade båden. Det blev nu kun halvdelen af besætningen der kom på cykeltur, da vi kom op for at leje 2 ekstra cykler havde de ikke flere så Inge Lise og skipper cyklede først ligt rundt på Texel medens Launy og Anne Lis så nærmere på Oudeschild og så kunne vi bytte bagefter. Det blev en meget varm dag med 29 grader i skygge. En varm hilsen fra besætningen på Nausikaa.

Scheveringen - Oudeschild torsdag d. 29. juli 2004
Vi havde regnet lidt på strømmen og en afgang fra Scheveningen kl. 08 ville give medstrøm på det meste af turen nord på, så det gjorde vi. Der var noget mere vind i dag og vi fik en drømmetur op langs den hollandske kyst i ø-lig vind (foran for tværs) 6-7 m/sek, sol og 26 grader. Omkring middagstid lagde vinden sig helt og vi fik lidt motorsejlads indtil der atter kom vind, men en skøn sejltur. Skipper havde regnet rigtig, vi fik medstrøm vi har sejlet 57 sm i følge loggen og navigatoren havde målt 63 sm. Lystbådehavnen Ouderschild på Texel var fyldt så vi blev bedt om at fortøje i fiskerihavnen, men der var rigtig hyggeligt så det gjorde ikke så meget og så kostede det kun 2,80 € (i lystbådehavnen koster der 22,00 €). Alt vel ombord på Nausikaa.

Roompot - Scheveningen onsdag d. 28. juli 2004
Så begyndte transportsejladsen hjemad. De har meldt højtryk over Holland og dermed rolige vindforhold og varmt så vi gik den direkte vej, ud i Nordsøen gennem Roompot slusen og nord på med stop i Scheveningen. Vi havde håbet på lidt mere vind, men måtte ty til jerngenuaen det meste af tiden. Vi nåede Scheveningen sidst på eftermiddagen efter ca. 46 sm. Det var en overfyldt havn vi kom ind til og den mest kedelige på hele turen og den dyreste 23 €. Jeg skal love for at det er blevet sommer, dejligt, og de lover at det fortsætter de næste dage.

Goes - Roompot tirsdag d. 27. juli 2004
Goes er også en pragtfuld gammel by med en hyggelig lille havn. Vi har planer om at stikke nord på i morgen. De melder højtryk, let vind og varmt (25-26 grader) de næste par dage og det vil vi udnyttet til at komme lidt nord på. Vi sejlede derfor ud til Roompot, der ligger lige inden for slusen der fører ud til nordsøen, et odt udgangspunkt for morgendagens sejlads. Det blev en kort tur på 17 sm i næsten ingen vind, men vi fik da luftet sejlene lidt. Roompot Marina er en stor morderne parkeringsplads for lystbåde. Det er for alvor blevet sommer - dejligt. Hilsen fra alle ombord på Nausikaa.

Middelbrug - Goes mandag d. 26. juli 2004
Middelbrug er en skøn gammel by, hvor vi kom til at ligge inde midt i den gamle bydel. Efter at have set lidt på byen og fået købt lidt proviant tog vi videre. Turen til Veere gik uden problemer og da vi kom ud på den skønne Veerse Meer satte vi sejl og krydsede den for sejl. Det er lidt af et sejlerparadis vi er havnet i. Vi fortsatte gennem Zandkreeksluis og ud i Oosterschelde. Vi havde sat Goes som mål for dagen (ca. 20 sm) og kom til en overfyldt havn, man skal komme ind noget før vi gør hvis vi vil have en god plads. Vi måtte ligge mellen 2 broer lige inden den gamle havn, men vi lå udmærket og havde ikke 100 m til centrum. Området vi sejler i er lige så overfyldt som det sydfynske. Her er mange englænder, belgier og selvfølgelig hollandske sejler. Det er det flotteste sommervejr man kan tænke sig og vi nyder det. Alt vel ombord.

Antwerpen - Middelbrug søndag d. 25. juli 2004
Omkring kl. 10, hvor det var højvande og vi kunne komme ud af havnen, forlod vi Antwerpen og satte kurs mod Holland. Vi havde en kraftig medstrøm ud ad Schelde (vi loggede mellem 8 og 9 konb over grunden) så det gik hurtigt med at komme til Vlissingen, hvor vi blev sluset ind på Kanaal door Walcheren, som førte os til Middelburg. Det blev en tur på ca. 44 sm. Det tog lidt tid på grund af broerne på kanalen, jeg tro brovagten var fuld eller også var han træt af lystbåde for han generede os al det han kunne. Lukkede broen lige ned foran os, gav os ikke rødt lys eller lod os vente meget længe. Han havde desværre kontrollen over alle 5 broer. Det var et lidt kedeligt vejr i dag, med lidt regn.

Amtwerpen lørdag d. 24. juli 2004
Vi havde en overliggerdag i Antwerpen, d.v.s båden havde, vi tog videre. Vi tog over på den anden side af Schelde floden til Antwerpens gamle bydel og så lidt på skibene fra Tall Ships Race inden vi om eftermiddagen tog toget til Brussels for at se Grande Place og spise middag i kvarteret nede bag ved. Vi havde det skønneste sommervejr til udflugten.

Sint Annaland - Antwerpen fredag d. 23. juli 2004
Der kom en front med regn og torden ind over os i nat, det er det varme sommervejr der giver torden, da vi stod op var det lidt diset, men ikke mere end vi kunne sejle. Der var ønsker om en tur til Belgien - Antwerpen og da det passede perfekt med strøm, tidevand og åbning af slusen/havnen i Antwerpen kl. 19:30 besluttede vi at prøve det. Der var ikke rigtig mere at fore tage sig i Sint Annaland så vi sejlede en tur til Wemelidinge for at spise frokost og handle lidt og havde en dejlig tur for sejl. Vi blev desværre lidt forsinget under broerne og i slusen i Kanaal door Zd Beveland, så turen til Antwerpen blev for motor for at overholde ankomsttidspunktet en tur på ca. 28 sm fra Sint Annaland. Det blev et fantastisk flot vejr om eftermiddagen og aftenen, hvor vi besøgte Antwerpen, der havde besøg af Tall Ships Race. Alt vel ombord.

Willemstad - Sint Annaland torsdag d. 22. juli 2004
Vi stod op til et rigtig sommervejr i Willemstad, efter en tiltrængt nats søvn oven på den lange dag i går. Vi skulle lige se på den hyggelige gamle by, der er bygget op omkring en gammel fætning, inden vi sejlede videre i det skønne Zeeland. Vi havde planer om at sejle lidt syd på og havnede i Sint Annaland, en tur på ca. 18 sm. og med 27 grader i kahytten, skønt sommervejr. Sint Annaland havde en fin havn, men byen er ikke noget at skrive hjem om. Hilsen fra alle ombord på Nausikaa.

Amsterdam - Willemstad onsdag d. 21. juli 2004
Kl. 01 begyndte der at blive liv ombord på nabobådene og vi stod op og gjorde klar til nattens tur. Kl. 02 åbnede jernbanebroen, som vi havde ligget foran og ventet. Hele konvojen (ca. 20 både) gled stille og rolig gennem Amsterdams kanaler og brovagten fulgte os på knallert og åbnede broerne for os. Turen tager 2 timer og afsluttes med en slusning. Vi havde regnet med at gøre stop efter turen gennem Amsterdam for at sove lidt, men hele konvojen fortsatte ud på kanalerne i den mørke nat, så vi fulgte efter og det endte med at vi fulgtes ad hele dagen. Det blev en lang dag på 18 timer, dog kun ca. 60 sm. men med mange broåbninger og enkelte slusninger. Det at vi kom 20 både samlet gjorde at broerne var meget hurtig til at åbne. Vi i Willemstad, en skøn gammel fæstningsby, hvor man ligger i voldgraven. Vi nåede vort mål for ferieturen 2004, nemlig det sydlige Holland, nu skal der soves lidt inden vi skal til at udforske området, det har været en lang dag.

Amsterdam tirsdag d. 20. juli 2004
Det blev som forventet, morgenen gik med at forhale, vi lå lige i indsejlingen til havnen og spærrede for al trafik og da vi endelig havde fået en plads hvor i kunne tillade os at forlade båden, begyndet det at regne, så det blev til en bedre frokost inden vi begav os over på den anden side af kanalen for at se på Amsterdams centrum. Det endte med at blive en rigtig flot eftermiddag, hvor vi travet lidt og tog bl.a. på kanalrundfart. Et af skippers ønsker på denne ferie, var en tur gennem Amsterdam med mast på. Der er mulighed for at gøre det en gang i døgnet med afgang kl. 02, når man kommer fra nord. Man sejler over til Hotuhaven, hvor man betaler havnepenge/broåbningerne (i alt 8,80 €) og fortøjer så foran en jernbanebro, som åbner en gang i døgnet, nemlig omkring kl. 02. og venter så til kl. bliver 02. Vi flyttede fra Sixhaven til Hotuhaven inden aftensmaden og lagde os til at vente på nattens tur.

Enkhuizen - Amsterdam mandag d. 19. juli 2004
Vi havde planer om at sejle til Amsterdam i dag. Det er fortsat sommer i Holland og der var vind i dag, dog i en lidt kedelig retning, men det gik. Efter en rundtur i Enkhuizen og lidt indkøb, lidt mad skal der jo til, forlod vi Buyshaven i Enkhuizen for at blive sluset ind på Markermeer. Der er lige bygget en helt ny sluse ude på dæmningen over til Lelystad, hvor de har ført motorvejen under slusen, så trafikken ikke bliver generet. Vi satte sejl da vi kom ud af renden der fører ind til slusen og satte kurs syd på. Vinden var jævn til frisk fra vest så det blev biddevind ned til indsejlingen til Amsterdam. En flot eftermiddag for sejl tværs over Markermeer i høj solskin. Vi kom ind til en MEGET fyldt havn i Sixhaven i Amsterdam, men fik os lige klemt ind. Det blev til en sejltur på ca. 30 sm. Vi nåede at se Amsterdam by night og var en tur nede igennem det frække område, vi havde selv pigerne med.

Harlingen - Enkhuizen søndag d. 18. juli 2004
Det var ikke en helt almindelig tordenbyge, der trak ind over os i aftes, det var et kratigt uvejr der forvoldt flere skader. Der blev målt vind af stormstyrke. Sommeren er rigtig kommet til Holland og vi fik et flot sejlvejr, dog kunne vi godt have tænkt os lidt mere vind. Vi forlod Harlingen, efter at have set den gamle bydel, der var lidt dødt en søndag formiddag, og satte kurs ud i Waddenzee og videre ned til slusen i Kornwerderzand, hvor man bliver sluset ind på Ijsselmeer. Vi krydsede et spejlblankt Ljsselmeer for motor og nåede Enkhuizen sidst på eftermiddagen. Det var planen at sejle til Hoorn, men det trak op til regn eller torden og med uvejret i går aftes i tankerne, det var samme slags vejr, valgte vi at stoppe i Enkhuizen efter en sejltur på 32 sm. Enkhuizen er også en hyggelig gammel by, som vi besøgte første gang for 20 år siden, så vi kan godt tåle at se den igen. Alt vel ombord, vi nyder sommeren.

Dokkum - Harlingen lørdag d. 17. juli 2004
Vi stod op til en pragtfuld morgen i Dokkum, hvor solen kæmpede for at bryde igennem disen. Det blev en pragtfuld dag med sol fra en skyfri himmel og 25 grader. Efter en tur rundt i Dokkum, en pragtfuld by med gamle bygninger og gamle vindmøller, kastede vi los og kom igennem broerne og satte kurs mod Leeuwarden. Det blev en dejlig tur igennem Dokkumer Ee et skønt hollandske landskab. Vi fortsatte igennem Leeuwarden og satte kurs mod Harlingen hvor vi ankom kl. 18:00 og fik en fin plads inde midt i byen. Vi nåede at få fortøjet inden en kraftig tordenbyge trak ind over havnen. Hilsen fra alle ombord, alt vel, vi hygger os.

Lauwersoog - Dokkum fredag d. 16. juli 2004
Efter en formiddagslur vågnede vi op til et pragtfuldt vejr med sol fra en skyfri himmel, efter et bad, en god frokost, indkøb af søkort m.m. og tankning af disel, forlod vi Lauwersoog og satte kurs mod Dokkum. Det blev en fin tur, hvor vore gæster fik set lidt af det hollandske landskab og det afskrækkede dem ikke. Vi fik en fin plads i Dokkum, lige midt i centrum. Efter et par flasker rødvin gik besætningen på Nausikaa omkuld, efter nattens sejltur fra Cuxhaven til Holland.

Cuxhaven - Lauwersoog torsdag/fredag d. 15/16. juli 2004
Det blev heller ikke denne gang vi fik set Cuxhaven. Vi fik en fin vejrmelding for dagen, NV 5-10 m/sek. aftagende til 3-8 m/sek. i løbet af eftermiddagen og yderlig aftagende til under 6 m/sek. til aften. Da strømmen vendte til udadgående ved trettentiden forlod vi Cuxhaven og satte kurs mod Holland. Vi droppede Helgoland i denne omgang på grund af vejrudsigten de efterfølgende dage. Vejrmeldingen holdt nu ikke stik, det blev ikke Nv-lig vind med SV-lig i stedet, så det blev for motor med storsejlet sat som støttesejl. De havde også lovet lette regnbyger, dem vi fik vil jeg nu ikke kalde lette. Vi nåede Lauwersoog i Holland næste morgen kl. ca. 08:00 og tørnede ind efter en fin, men våd tur over Nordsøen.

Brunsbüttel - Cuxhaven onsdag d. 14. juli 2004
Vi stod op til tørvejr, for engang skyld og det endte med at blive skyfrit og rigtig dejligt vejr i løbet af formiddagen og shorts kom frem. Vejrmeldingen lød på 3-8 m/sek fra SV drejende til NV sidst på dagen og tiltagende til 8-13 m/sek. De havde også meldt udbredt regn i løbet af eftermiddagen. Vi havde som sagt et flot vejr i Brunsbüttel og gik igennem slusen og ud i Elben kl. 13:30, hvor strømmen skulle vende til udadgående. Vi fik en fin tur til Cuxhaven i tørvejr og vi nåede lige at få lagt til inden det for alvor begyndte at regne. Afstanden fra Brunsbüttel til Cuxhaven er ca. 16 sm.

Brunsbuttel tirsdag d. 13. juli 2004
Vi ligger trygt og godt i Brunsbüttel og der bliver vi indtil i morgen. De melder fortsat kuling for området, det er ikke mere end vi nemt kunne sejle til Cuxhaven, men vi har fået en rigtig god plads med stævnen indtil broen og elstrik i nærheden, samt gratis bad og det hele for 7,70 € (ca. 55,- kr.), det kan vi ikke få bedre og billigere i Cuxhaven og så er der rigtig meget at se på her i Brunsbüttel. Alt vel ombord.

Brunsbuttel mandag d. 12. juli 2004
Vi havde regnet med godt vejr i dag, da Jakob har fødselsdag, men hans indflydelse rækker åbentbart ikke så langt. Det har regnet og blæst hele dagen og de melder 7 beaufort, det er stiv kuling 14-17 m/sek. for området og det skulle det fortsætte med de næste par dage, så vi har besluttet at blive her i dag og så sætte kurs mod Cuxhaven engang i morgen. Vi har været en tur oppe og set på byen, der er meget kort afstand til indkøbsmuligheder og de har alt. Vi har fået installeret konverteren og lavet andre småting på båden og hygget os med god mand og vin.

Holtenau-Brunsbütel søndag d. 11. juli 2004
Sikke et møgvejr, godt vi ikke har ferie (ferien begynder først i morgen, vi er kun på weekendtur, men vejrmeldingen lyder ikke meget bedre for i morgen), det blæser, regner og er hunde koldt. Vi frolod Holtenau ved 9 tiden og ligger nu i Brunsbütel efter ca. 55 sm transportsejlads for motor på Kielerkanalen. Det var en meget afslappende tur hvor vi fik badet, spist og slappet af. Alt vel ombord.

Dyvig-Holtenau lørdag d. 10. juli 2004
Vejrmeldingen var ikke den bedste, men vindretningen var ok. De meldte regnbyger, hård vind 8-13 m/sek. tiltagende til kuling sidst på dagen fra mellem V og SV, vi skulle mod Kiel og mod SØ. Vi besluttede at se hvordan vejret var når vi kom fri syd for Sønderborg, hvis det blev for dårligt vejr kunne vi altid gå ind til Schleimünde, det blev ikke nødvendigt. Vi kom afsted fra Dyvig kl. ca. 9 og satte sejl da vi kom ud i Alssund og sejlede for sejl hele vejen til Kiel. Det blev en rigtig fin tur, med en halvvind til agten for tværs og vi undgik regnbygerne, de trak både foran og bag os, men vi slap. Det gik rigtig stærkt og kl. 17 lagde vi til i Holtenau lige uden for sluserne. Det var en tur på ca. 50 sm. Alt vel om bord. Vi planlægger at sejle til Brunsbüttel i morgen.

Sommerferien 2004 Kolding-Dyvig fredag d. 9. juli 2004
Så blev det vor tur til at holde sommerferie. Turen i år er planlagt til at gå til Holland, så må vi se hvor langt vi når. Vejret har været rigtig dårligt indtil nu med reng, blæst og kulde, men i dag hvor vi skulle afsted kom solen og vi fik et flot vejr til starten på ferien.Vi har inviteret vore venner - Launy og Anne Lis - med på sommerens togt. Vi kom afsted fra Kolding kl. halv fem, båden havde vi pakket i går og manglede kun at tømme køleskabet derhjemme. Vi havde svag skiftende vind til at starte med og satte kurs mod syd. Det meste af turen var det havblik, så vi fortsatte for motor hele turen og lagde til i Dyvig kl. 22:50 efter ca. 40 sm, så nu er vi godt på vej

Tunø - Kolding søndag d. 27. juni 2004
Tunø Festival 2004 sluttede i dag med Jam Session og Ceilidh. Vi hørte Jam Session og fik taget afsked med dem fra Thorsø, inden det blev almindelig opbrud i havnen og så vil jeg godt være ombord. Vi ville også godt afsted i nogenlunde god tid, vi har trods alt ca. 45 sm til Koldng. Vi kom ud af mylderet lidt i et og satte kurs mod Kolding. Det blev ikke jævn SØ-lig vind som de havde lovet, men svag (godt 1 m/sek) SV-lig vind og i perioder vindstille, så det blev en tur for motor og autopilot. Regnen som de havde lovet kom. Det blev en meget afslappende tur hjem og vi ankom til Kolding kl. halv ni efter at have have sejlet godt 50 sm i følge loggen, vi havde modstrøm hele vejen. Det blev en vellykket Tunø Festival trods vejret.

Tunø Festival lørdag d. 26. juni 2004
Det blev den bedste dag på Tunø Festivallen hvad vejret angår. Vinden lagde sig i løbet af dagen og det klarede op i løbet af formiddagen og vi fik sol, men det er stadigt koldt. Rent musikalsk blev det også den bedste dag, efter min smag, men smag og behag er jo forskellig. Musikken har været betydelig bedre i år end sidste år. Det blev en rigtig dejlig dag, men nu er vi også ved at have fået musik nok for denne gang. De melder jævn SØ-lig vind til i morgen, det skulle vi godt kunne sejle hjem på og regn i løbet af dagen.

Tunø Festival fredag d. 25. juni 2004
Det blæste godt i gå, op til stormende kuling, men efter hvad teltliggerne fortæller, har det blæst endnu mere i nat. De havde siddet oppe ved 4-5 tiden for at holde på teltet så det ikke skulle flyve væk. Det sov vi fra, har intet hørt eller mærket. Det blev lidt bedre vejr i løbet af eftermiddagen og der begyndte at komme lidt både til Tunø. Alt vel ombord og vi hygger os sammen med Launy og Anne Lis.

Tunø Festival torsdag d. 24. juni 2004
Tunø Festival 2004 startet efter planen kl. 13:00 i dag i et rigtigt møgvejr. Det blæste og regnede. Vinden var drejet i syd og vi målte i perioder over 22m/sek så der kom heller ikke mange både til Tunø i dag. Vi har aldrig før oplevet så dårligt vejr til en Tunø Festival og jeg har aldrig set så få både i havnen under en festival. De var ude for at slå ekstra pløkker i for at holde det store telt. Det var ikke sjovt at ligge i telt og det var da heller ikke alle teltene der holdt til det.

Tunø Festival onsdag d. 23. juni 2004
Vi var sejlet helt til Tunø i aftes og lå nu trygt og godt i havnen på Tunø. Det dårlige vejr de havde lovet kom. Vi fik op til 18m/sek fra øst, det er godt og vel kuling og det stod lige ind ad havnehullet, men det gav forbavsende lidt uro i havnen. Det var ikke mange både der anløb Tunø i dag. Vi fik taget imod alle gæsterne fra Thorsø og hjalp dem med at få rejst deres telte og nåede det lige inden det begyndte at regne - heldigt. Det blev ikke til de store aktiviteter i dag.

Tunø Festival Kolding - Tunø tirsdag d. 22. juni 2004
Tunø Festival 2004 strater på torsdag. Vi havde planlagt at sejle til f.eks. Juelsminde i dag og så fortsætte til Tunø i morgen, men på grund af vejrmeldingen i morgen - hård vind op til kuling fra øst og regn, der skulle begynde i nat - besluttede vi at sejle helt til Tunø i dag. Vi havde desværre for lidt vind til at sejle på, det var havblik da vi anløb Tunø sidst på aftenen, så den sidste halvdel af turen blev for motor. En fin tur hvor vi nød solnedgangen og kunne ikke rigtig forstå at det skulle blive dårligt vejr i morgen. Der var forholdsvis få både i havnen på Tunø, men vi er her også en dag tidligere end vi plejer og de har ændret havnen, så det er svært at sammenligne. Vi havde igen i år inviteret Launy og Anne Lis med til Tunø Festival.

Bågø - Kolding søndag d. 6. juni 2004
Da vi stod op havde vi et lidt kedeligt vejr. De havde lovet sol og SV-lig vind, det var imidlertid overskyet og vinden var stadig i NV, men den drejede til SV senere på dagen, da vi skulle til og sætte kurs mod Kolding, efter at have besøgt Bågø Fyr, der er blevet åbnet for besøgende, og efter en god frokost. Vi fik en fin tur hjem for sejl og har haft en dejlig weekend, hvor vi har slappet af og fået ladet op til den kommende uge.

Weekendtur Kolding - Bågø lørdag d. 5. juni 2004
Vi kom først afsted op på formiddagen lørdag så det blev en forholdsvis kort tur i denne weekend. De havde meldt NV-lig vind for i dag og SV-lig vind til i morgen, så vi valgte at sejle syd på til Bågø. Det blev en tur for motor, der var ingen vind at sejle på, Lillebælt var blankt, vi havde håbet at få lidt vind efter Stenderup Hage, men det udeblev. Det var en meget tom havn vi kom til på Bågø og der kom ikke mange både, der var stadig ledige pælepladser om aftenen. Vi fik kørt hele øen rundt på cykel og da vi kom tilbage til havnen lå 'Frigg' med Ove og Anette lige bag os. Vi fik en hyggelig aften sammen med dem.

Ballen (Samsø) - Kolding 2. pinsedag mandag d. 31. maj 2004
For engang skyld holdt vejrmeldingen. De havde lovet os Ø-lig vind til t sejle jem på og det fik vi, ikke så meget, men nok til at vi kunne sejle hele turen for sejl. Vi kom afsted fra Ballen kl. godt 10, efter at have hjulpet med at pakke 'klubhuset' samme og rydde op. Vi var i Kolding kl. 21 efter en lang tur. Vi havde meget kraftig modstrøm i Lillebælt og havde sejlet 54 sm i følge loggen, der er normalt 48 sm. Det har været et meget vellykket pinsetræf i Ballen.

Najadklubbens pinsetræf i Ballen søndag d. 30. maj 2004
Vi fik atter en dag med sommervejr. Sol fra en skyfri himmel og let Ø-lig vind, som de havde lovet. Det blev en trav dag. Der var allerede skippermøde kl. 10:00 og den alternative kapsejlads startede kl. 10:30. Vi blev indelt i hold og skulle cykle rundt efter kort og løse opgaver. Det gik fint for de fleste hold og målet var minigolfbanen ved Ballen Campingplads, hvor der var en afsluttende 'kapsejlads' med efterfølgende frokost. Om aftenen var der generalforsamling i 'klubhuset' og klubben var vært ved en hyggelig middag.

Pinsetræf i Ballen på Samsø lørdag d. 29. maj 2004
Vejret var slået om i løbet af natten, så da vi stod op skinnede solen fra en skyfri himmel og det var blevet lunt, næsten helt sommer. Der blev hygget oppe på kajen medens vi tog mod de sidste både, vi blev ialt 19 både. 'Klubhuset' blev rejst og der var fællesspisning til frokost oppe på kajen. Der blev slappet af om eftermiddagen og gjort klar til festmiddagen i 'Skipperly' om aftenen. Sikke en middag og aften, det var ligefør vi ikke turde række hånden op til det amerikanskelotteri, når vi vandt, det var ved at være pinligt med alle de gevinster, det var lige før vi skulle gå to gange for at bære dem ned til båden.

Pinseturen Kolding - Ballen (Samsø) fredag d. 28. maj 2004
Årets pinsetur gik til Najadklubbens træf i Ballen på Samsø. Vi holdt lidt tidlig fri og kom afsted ved to tiden. Vejrmeldingen var perfekt, de meldte jævn V-lig vind til turen over til Samsø og jævn Ø-lig vind til turen hjem. Vi fik en frisk V-lig vind derover og det gik stærkt, men selv om vi havde medvind var det hunde koldt. Inge Lise sad med et uldtæppe om sig for at holde varmen og så kneb det enda. Vi ankom til Ballen 21:25 efter at have tilbagelagt 47 sm. Vi blev budt velkommen af de besætninger der allerede var ankommet og Knud Erik fra 'Barca' bød på champange, han havde 60 års fødselsdag i dag. Det var ikke rigtig vejr til at opholde sig oppe på kajen på grund af kulden, så alle skyndte sig ned om læ efter at have skålet med Knud Erik.

Snaptun - Kolding søndag d. 23. maj 2004
Vi stod op til et flot vejr og vinden blev som de havde lovet os i torsdags, N-lig og NV-lig. Vi skulle til at vende stævnen mod Kolding og fik en flot sejltur fra Snaptun til Kolding. Vi kunne sejle helt fra Snaptun til ud for Strandhuse på samme halse. Det blev en fin tur, men en meget kold tur på ca. 33 sm. Det blev i det hele taget en meget kold Kr. Himmelfartstur. Nu gælder det pinseturen, som går til Najadklubbens pinsetræf i Ballen på Samsø. Vi håber meget på lidt lunere vejr i de kommende dage.

Horsens - Snaptun lørdag d. 22. maj 2004
Vi stod op til en flot, men kold morgen med jævn NV-lig vind. De havde meldt kuling og regn i løbet af dagen, så vi valgte at sejle til Snaptun medens det stadig var godt vejr og fik en fin sejltur for sejl. Da vi nåede molerne i Snaptun fik vi de første dråber og kom i havn inden det for alvor begyndte at regne. Det blev en meget blæsende eftermiddag, hvor den en kraftige byge afløste den anden og det blev heller ikke vejr til at cykle eller trave en tur i dag. Det er ikke megen motion vi får på denne tur.

Horsens fredag d. 21. maj 2004
Det blev en kold og blæsende dag i Horsens. Vi travede en tur ind til byen for at ose lidt, men det blev heller ikke til andet, vi kunne ikke holde varmen så vi gik tilbage til båden og fik tændt oliefyret, fandt bogen frem og hyggede os under cockpitteltet. Det var så koldt at, vi ikke engang havde lyst til at trave en aftentur, vi prøvede men opgav hurtigt.

Kr. Himmelfartsturen Kolding - Horsens d. 20. maj 2004
Vi kom først afsted i dag, i går var der kuling og koldt, så vi blev hjemme, men her til morgen var det et nogenlune sejlvejr så vi pakkede og tog afsted. Der var V-lig frisk til hård vind og koldt mellem 10 og 15 grader om dagen og ned til 0 grader i den kommende nat. Vi havde planer om at sejle til Als eller Tyskland og var på vej ned gennem Lillebælt da vi hørte vejrmeldingen kl. 11:45. De meldte regn over de SV-lige egne på lørdag og N-lig vind på søndag så vi vendte skuden og satte kurs nord på. Vi fik en fin sejltur for sejl helt til Hjarnøsund, hvor vi rullede sejlene sammen og sejlede det sidste stykke ind til Horsens for motor. Der var langt til Horsens i dag, vi havde 2-3 knob modstrøm i Lillebælt. De havde meldt NV-lig kuling for i morgen, så vi fandt en plads med vinden i stævnen og planlagde at blive i Horsens i morgen.

Årøsund - Kolding søndag d. 16. maj 2004
Det blev en kold nat i Årøsund, jeg var oppe og tænde oliefyret ved 6 tiden, så der var lunt og godt når vi skulle op. Vi stod op til en pragtfuld morgen med sol i cockpittet. Vi nød morgenkaffen i cockpittet og kunne slet ikke løsrive os, så det endte med at vi spiste frokost inden vi satte kursen mod Kolding. Vinden var NV-lig, så det blev bidde vind hele vejen til Stenderup Hage, hvor vi rullede sejlene sammen og sejlede det sidste stykke for motor. Det blev en kort og kold tur, det må vi gøre om en anden gang.

Weekendtur til Årøsund lørdag d. 15. maj 2004
Vi havde inviteret Jørn og Birthe Paaske med på weekendtur, men da vi stod op regnede det og var et rigtig kedeligt vej. De lovede imidlertid opklaring i løbet af formiddagen så vi aftalte at mødes på havnen kl. 11:00. Vi havde overskyet vejr, let til jævn NV-lig vind og koldt. Vi havde planer om at sejle til Dyvig, men da vi nåede Årøsund ville besætningen godt i havn og ned og have lidt varme, så vi gik ind til Årøsund. En hurtig lille tur på ca. 20 sm. Vi havde en hyggelig dag og aften i Årøsund, fik travet en lang tur og snakket.

Haderslev - Kolding søndag d. 9. maj 2004
Vi fik besøg fra morgenstunden til morgenkaffe af Morten, Marie-Louise og Christian (Susanne skulle have fred til at læse til eksamen). De havde lovet lunt vejr i dag med svag vind, så det endte med at Marie-Louise (vort barnebarn) sejlede med fra Haderslev til Kolding, hendes første sejltur i år. Det var helt sommeragtigt, vi kunne sidde uden jakker og det var helt stille, så det blev en tur for motor.

Årø - Haderslev lørdag d. 8. maj 2004
Vi skulle have handlet lidt ind og da der ikke er mulighed for at købe noget som helst på Årø (undtagen hvis man gider gå ud til campingpladsen) besluttede vi at sejle til Haderslev. Morten havde også meldt sin ankomst i morgen tidlig og så skulle det være et sted der var nemt at komme kørende til. Det blev en tur for motor på grund af manglende vind. Vi gik så langt ind som muligt, så er der ikke langt til byen. Der er ca. 10 sm fra Årø til Hadrslev. Det har været et dejligt vejr i formiddags, men det slog om og blev koldt og regnvejr i løbet af eftermiddagen.

St. Bededag på Årø fredag d. 7. maj 2004
Vi havde ingen planer lagt for dagen, men startede med en travetur rundt i Årø by. Jeg havde et lille projekt med installation af min nye radar, som ikke var afsluttet og det fik jeg afsluttet. Da vi sad og spiste frokost kom 'Tinje' med Gert og Lise fra Kolding, de lagde sig ind ved siden af os og det endte med at vi blev på Årø og havde en rigtig hyggelig dag og aften sammen med dem.

St. Bededagsturen Kolding - Årø torsdag d. 6. maj 2004
Det var en dejlig kort arbejdsuge. Torsdag eftermiddag efter arbejdet tog vi afsted på St. Bededagsferie. Vi havde ingen særlige plande for turen, vi skulle bare afsted og slappe af. Vi havde en Ø-lig vind fik en fin tur for sejl til Årø. Der var ikke mange både ude at sejle og der lå kun 5 både på Årø, så der var frit valg hvor vi ville ligge. Vi nåede enda en travetur rundt i Årø by inden sengetid.

Assens - Kolding søndag d. 2. maj 2004
Vi var heldige, at vi var sejlet mod syd i går. Vi stod op til et flot vejr, sol og næsten vindstille, og besluttede at sejle til Kolding lige efter morgenmaden. Medens vi stille og rolig drev afsted øst for Bågø, ringede Morten fra Lindved og spurgte hvor vi var henne, for det var et frygtelig vejr hos dem. Det tordnede og regnen stod ned i stænger. Vi havde en stille og rolig tur til Kolding og så ikke noget til regn og torden. I Kolding Havn var der hel sommerstemning, folk sad i cockpittet og nød det, dem der ikke var travlt beskæftiget med at klargøre deres båd. Der er forholdsvis mange, der ikke er kommet i vandet endnu.

Weekendtur til Assens lørdag d. 1. maj 2004
Vejret var ikke det bedste, da vi forlod Kolding og der var nogle der rystede på hovedet, da vi sejlede. Det blæste godt fra øst, var overskyet og køligt. Det blev for motor ud til Lillebælt, hvor satte sejlene og havde derefter en fin og hurtig tur for sejl til Assens. Det blev en fin eftermiddag og aften i Assens, meget bedre end vi havde turde håbe på. Vi sad ude i cockpittet og spiste aftensmad og nød solnedgangen.

Årøsund - Kolding søndag d. 25. april 2004
Vi havde aftalt med Jette og Rasmus, at de skulle komme til Årøsund og sejle med os hjem til Kolding. Deres båd 'Isegrim' ligger i Spanien og de ville godt have afprøvet deres elektroniskesøkort ved hjælp af vor GPS. Det blev nu ikke til noget, Rasmus havde glemt kablet til at forbinde GPS'en med den bærebar PC. Nå, vi fik en fin sejltur for sejl. Vinden var i NV og vi kunne næsten holde Stenderup Hage op. Hyggelig dag og det så ud til at Jette og Rasmus nød at komme ud og sejle i hjemmelige farvande, selv om det var lidt koldt.

Middelfart Marina - Årøsund lørdag d. 24. april 2004
Det var overskyet og koldt, da vi blev vækket af havnefogeden kl. 08:00 med et: "Godmorgen, du er årets første båd, hvad angår opkrævning af havnepenge. Vi begynder opkrævningen i dag." Sikke en morgenhilsen. Da jeg skulle tage flaget nede i kistebænken, opdagede jeg at der stod lidt vand i kistebænken. Vandhanen til cockpitbruseren var utæt, det var en mørnet pakning. Det var lidt at en opgave at finde en ny pakning i Middelfart, men vi fandt en, efter en meget lang travetur. Efter frokosten besluttede vi at sejle til Årøsund, det var klaret op og blevet et flot vejr, der var dog ikke megen vind og det endte da også med at vi måtte starte motoren. Vejret var pragtfuldt og vi fik en dejlig modtagelse i Årøsund af besætningen på Frigg og Tinje fra Kolding. Fin aften i Årøsund.

Årets første weekendtur Kolding - Middelfart fredag d. 23. april 2004
Vejret var ikke for godt, det var koldt og de havde lovet ned til frysepunktet i weekenden, men i håb om at det ikke blev så galt som de lovede tog vi afsted. Vi kom lidt sent afsted og nåede kun til Middelfart Marina. Vi ville have ligget ved en af bøjerne i Lænkevig, men fiskegarnene stod så tæt på bøjen, at vi ikke kunne sveje rundt, så det droppede vi og gik i stedet ind til marinaen.

Årets første sejltur søndag d. 18. april 2004
Det blæste lidt for meget til at montere sejlene i går, men her til morgen var det helt stille, så vi benyttede lejligheden til at få rigget sejlene til. Vejret var fint, så vi besuttede os for at vende fjorden for at se om alt fungerede som det skulle og det gjorde det. Skønt atter at have vand under kølen.

Båden klar til en ny sæson lørdag d. 17. april 2004
Så er Nausikaa klar til en ny sæson, det er vor 4. i denne båd. Vi har fået trimmet riggen, fyldt båden med tøj, sengetøj, udstyr m.m., der mangler kun lidt mad og så er vi klar til den første weekendtur. Jeg havde håbet på at vi kunne have sejlet en lille tur i dag, men vejret var ikke til det, det blæste og var hunde koldt - i Kolding.

Søsætning torsdag d. 15. april 2004
Så er båden klar til søsætning og vi havde et pragtfuldt vejr til at gøre det i, sol fra en skyfri himmel, let sydlig vind og lunt. Vejret i Påsken blev meget bedre end de havde lovet så klargøringen gik forholdsvis let. Søsætningen og rigningen af båden forløb uden problemer, da vognmanden endelig kom, han var 1½ time forsinket. Jeg havde god hjælp af Launy, vi gik og hyggede os med det. Nu skal vi så have monteret alt udstyret og fyldt båden så vi kan komme på weekend.

Forårsklargøringen påbegyndt søndag d. 4. april 2004
Så kom jeg igang med forårsklargøringen selv om det ikke var vejr til det. Det er koldt, regner og blæser, men der er en del jeg kan ordne nede om læ og der er fint at arbejde under presenningen, der stadig dækker båden. Nu bliver det spændende at se hvordan vejret bliver i Påsken, det tegner ikke alt for godt. De melder mulighed for sne/slud torsdag og fredag.

Vælg fra hvilket år du vil se logbogen: 2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  »2004«  2003  2002  2001