Logbog for 2021

Her kan du se vores logbog, vi forsøger at holde den opdateret men det er klart at der kan være perioder hvor det ikke er muligt for os at skrive i den.

Kalmar (lørdag) d. 12. juni 2021
Det blev en meget blæsende dag, men vi lå godt beskyttet, så det generede os ikke. Vi benyttede dagen til lidt vedligeholdelse. Det var lænsepumpen til holdingtanken, der trængte til nye ventiler. Det havde jeg ikke regnet med allerede var nødvendigt, men de var slidte, og heldigvis havde jeg nye med. Nu skulle den virke igen. Pumpen sidder i rummet under kistebænken, så alt skulle op af kistebænken for at komme ned til den. Det tog det meste af formiddagen inkl. et efterfølgende bad. Vi kom for sent til de seværdigheder, vi godt ville se, så vi planlægger at blive i Kalmar i morgen formiddag og så se dem der. Det blev dog til en tur rundt på Kvarnholmen, der er den gamle fæstning i Kalmar. Det er blevet køligt i løbet af eftermiddagen, men det skulle kun være en overgang. Håber alt er vel derhjemme. En hilsen fra Kalmar.

Kristianopel - Kamlar (fredag) d. 11. juni 2021
Vi stod op til et flot vejr i Kristianopel, sol fra en letskyet himmel og let vind. Desværre fra en nordlig retning - den vej, vi skulle. Det fine vejr holdt desværre ikke ret længe. Det trak sammen, og vi fik et par få dryp på turen til Kalmar. Det blev igen en tur for motor på grund af for lidt vind. Turen var på knap 30 sm. og tog ca. 5 timer. Vi fik en fin plads i Kalmar gamle havn, der er lavet om til lystbådehavn. Vi fulgtes igen med Johannes og Jette i s/y Aurora. Vi bliver i Kalmar et par dage, skal have skiftet ventiler i lænsepumpen til holdingtanken, har heldigvis reservedelene med. Og så skal vi have set lidt på byen og slottet. De melder hård vind for i morgen, så det passer fint. Alt vel ombord. En hilsen fra Inge Lise og Martin.

Karlskrona - Kristianopel (torsdag) d. 10. juni 2021
Vi er nu kommet til Kristianopel efter en fin sejltur. Først gennem den østlige del af Blekingeskærgården med alle de små øer og skær, en spændende tur ad smalle og lavvandede løb. Da vi kom fri af skærgården fik vi fin vind til at sejle for sejl nord på op til Kristianopel. Det blev en tur på godt 27 sm., og det tog 5½ time. Vi blev budt velkommen af havnefogeden til gammelt dansk land. Kristianopel var grænseby, da Danmark havde herredømmet over den sydlige del af Sverige. De går åbenbart meget op i det, at det har været dansk. Mange ting står på både svensk og dansk. F.eks. har flere af gaderne både et svensk og et dansk navn på hvert sit skilt, og de flager med det danske flag på havnen. Vejret har været rigtig flot i dag, sol og solformørkelse fra en letskyet himmel, let vind og varmt – 25 grader. Vi nyder det oven på det elendige vejr i maj måned. En hilsen fra en gammel dansk besiddelse.

Karlskrona (onsdag) d. 9. juni 2021
Vi har slappet af i Karlskrona i dag i et rigtig flot vejr med sol og moderat vind. Det med at slappe af er nu så som så, vi har travet byen rundt og set mange forskellige seværdigheder. Det er en fin gammel fæstningsby, som er optaget på UNESCO verdensarvsliste. Vi besøgte et par kirker. Det er blevet lidt mere interessant for skipperinden. efter hun er kommet i menighedsrådet. Der er lige kommet nyt vedr. de lande vi har planer om at besøge sammen med flotillen. Der er åbnet for besøg i Estland og fra 15. juni også i Finland, hvis man har et coronapas. Det skulle også være muligt at komme op i Saimaasøen gennem kanalen, så nu er det kun Letland, der er lukket på nuværende tidspunkt. Det ser ud til at flaske sig, men første mål er Visby på Gotland, hvor vi senest skal være d. 19 juni. I morgen har vi planer om at sejle til Kristianopel, hvis der ikke kommer noget i vejen. En hilsen fra turisterne i Karlskrona.

Simrishamn - Karlskrona (tirsdag) d. 8. juni 2021
Vi stod tidligt op, vågnede allerede ved 5-tiden. Hvorfor vides ikke, men vi stod op og gjorde klar til afgang mod Karlskrona, en tur på ca. 57 sm. Der var en svag vind fra NV, som kunne støtte lidt på sejlene, men slet ikke nok til at sejle på, så vi startede for motor. Jette og Johannes var også stået tidligt op, og vi var ikke kommet ret langt, før de dukkede op i havnehullet, og vi fulgtes ad på turen over til Karlskrona. Ved middagstid drejede vinden om i SV, og vi fik en plat læns (vinden ind fra agter), stadig svag, men den øgede i løbet af eftermiddagen. Havde vinden bare været 10 grader til en af siderne, kunne vi havde sejlet fint på den, men vi fortsatte for motor hele turen og kom ind til Karlskrona Stadshamnen ved 16-tiden. Der var næsten ingen gæster på gæstebroerne, så vi kunne vælge og vrage mellem pladserne og fik en fin plads med vinden i stævnen. Selv om solen skinner fra en skyfri himmel, så er det fortsat lidt køligt i vinden. Vi bliver i Karlskrona i morgen, vi skal se lidt på byen, nu vi er her. Sidst vi var her var i 1998 sammen med Launy og Anne Lis. Alt vel ombord. En hilsen fra en træt besætning, der har været tidlig oppe.

Ystad - Simrishamn (mandag) d. 7. juni 2021
Vi sov lidt længe, efter den lange tur i går, og var først klar til afgang fra Ystad sidst på formiddagen. Vi havde talt om at tage en ekstra dag i Ystad, men blev enige om at sejle lidt videre, nu vejret er til det. Vi havde sol fra en skyfri himmel og let, meget let, vind. Vi satte Åhus som dagens mål, en lidt lang tur at starte på så sent, men det tegnede til at blive motor sejlads, så det skulle nok kunne lade sig gøre Det er normalt svært at komme til Åhus, der ligger inde i et stort skydeområde, men fra d. 2. til d. 15. juni var der ingen skydning, så det ville passe fint. Vi startede for motor på fladt vand, men ved halv to tiden kom der lidt vind, vi kunne sejle på. Vi rullede sejlene ud og nød stilheden, men glæden varede kun godt en time, så lagde vinden sig igen, og vi måtte atter have gang i motoren. Nu var det imidlertid blevet for sent til at nå Åhus, så vi valgte at gå ind til Simrishamn. S/y Aurora med Jette og Johannes var også sejlet til Simrishamn og lå der, da vi ankom. Johannes var lidt bekymret for skippers evne til at navigere - vi havde jo meldt, at vi ville til Åhus, og dette var altså ikke Åhus! Vi fik provianteret lidt og set lidt på den fine lille by. Byen er domineret af den store fiskerihavn. I morgen planlægger vi at sejle til Karlskrona. En sejlerhilsen fra Nausikaa.

Klintholm - Ystad (søndag) d. 6. juni 2021
Vi vågnede kl. 6 ved, at en båd skulle ind og tanke diesel tæt på, hvor vi lå. Da vi nu var vågne, besluttede vi at stå op og sejle til Ystad. Vi var klar til afgang ved 7 tiden. Det var helt stille, sol fra en let sløret himmel og køligt, men det ændrede sig hurtigt, og vi fik et rigtig flot vejr med sol fra en skyfri himmel og varmt. Turen blev på 56 sm på næsten blankt vand, hvor Møns Klint spejlede sig på smukkeste vis. En meget afslappende tur, men også lidt kedelig. Jerngenuaen har godt nok hjulpet os på denne tur, indtil nu. Vi kom ind til en næsten tom gæstehavn i Ystad. En af de få gæstebåde, der lå der, var s/y Aurora med Jette og Johannes, en af deltagerne i flotillen til Saimaa, som vi også skal deltage i. Vi lagde os ved siden af dem og fik en hjertelig modtagelse. En solskinshilsen fra besætningen på Nausikaa.

Stubbekøbing - Klintholm (lørdag) d. 5. juni 2021
Vi stod op til en flot morgen med sol fra en skyfri himmel. Det var Grundlovsdag og Fars dag og det blev fejret med det store morgenbord med æg, bacon og en lille bitter til, som skipperinden havde sørget for. Skipper siger tusind tak. Der var stadig en jævn østlig vind, som har blæst de sidste mange dage, men ikke mere end vi godt kunne sejle op imod den, så vi besluttede at sejle videre til Klintholm. Det var en kort tur på ca. 20 sm. og knap 4 timer. Det er en lidt speciel udsejling fra Grønsund, en smal rende fører ud til Østersøen gennem et lavvandet område. Vi kom ind til en næsten tom havn i Klintholm, hvor der kan ligge rigtig mange både, der var max 10 både sidst på eftermiddagen. Vi har nyt eftermiddagen i flot solskin, men der er bedst hvor der er læ. I morgen planlægger vi at sejle til Sverige, hvis vinden tillader det. Vi kan se, at flere fra flotillen, som vi skal mødes med på Gotland, også er på vej. Alt vel ombord. En solskinshilsen fra Klintholm.

Stubbekøbing (fredag) d. 4. juni 2021
Det blev til endnu en dag i Stubbekøbing. Den regn, som de meldte, kom i nat. Det har regnet det meste af natten, men holdt op i løbet af morgenen. Det tog sin tid, inden fronten havde passeret, og opklaringen nåede os. Når solen ikke skinner, er det fortsat køligt, men de lover, at det skal blive bedre i de næste dage - lad os håbe, de får ret. Vi har hygget os, og det blev da også til lidt traveture. I morgen har vi planer om at sejle til Klintholm, så vi er klar til at sejle videre. Vinden er stadig i øst, men den skulle lægge sig og dreje til vest på søndag, hvor vi har planer om at sejle til Sverige. Alt vel ombord. En hilsen fra besætningen på Nausikaa.

Stubbekøbing (torsdag) d. 3. juni 2021
Vi tog en overliggerdag i Stubbekøbing på grund af vejret og efter 3 lange dage til søs. Det blev en blæsende dag, så det var udmærket, at vi ikke skulle ud i Østersøen. Vinden er stadig i øst, altså lige på kysten, hvor vi skal sejle. Bortset fra vinden, så har vi været det rigtige sted i dag. Vi kan se, at det har regnet, i rigelige mængder, og med kraftig torden i Jylland og på Fyn, mens vi har haft sol fra en skyfri himmel. Her til aften er det begyndt at trække lidt sammen, og det ser ud til, at vi skal have regn i nat. Dagen er gået med forskellige gøremål. Vi har bl.a. været rundt i Stubbekøbing, den ældste købstad på Falster. En lille fin by, men der sker ikke så meget. En blæsende hilsen fra Stubbekøbing.

Omø - Stubbekøbing (tirsdag) d. 2. juni 2021
Vi stod op til en overskyet himmel på Omø, men det klarede hurtigt op, og vi fik sol med vekslende skydække på hele turen. Vi havde talt om at sejle til Fejø - det ville havde givet en fin tur for sejl og en noget kortere tur end den, vi valgte. Vi sejlede i stedet til Stubbekøbing. De melder fortsat opfriskende vind fra øst de kommende dage, og så ville det blive en meget frisk tur fra Fejø ind gennem Storstrømmen. Turen ned til Storstrømmen fra Omø gav os vinden lige i stævnen på hele turen, så det blev en tur for motor. Det blev en tur på knap 40 sm, og det gad vi ikke krydse. Det vil tage for lang tid og være alt for anstrengende. Vinden var ellers fin 6-7 m/sek. på det meste af turen, men altså lige imod. Vi ankom til Stubbekøbing efter 8 timers sejlads. Vi havde en del MODstrøm på turen. Ifølge loggen har vi sejlet godt 43 sm, men ifølge navigatoren har vi kun sejlet godt 37 sm. over grunden, så en del modstrøm. Vi har planer om at tage en overliggerdag her i Stubbekøbing, mens det blæser af, hvis det overhovedet bliver blæsevejr. Næste stop, efter planen, bliver Klintholm, før vi sætter kurs mod Sverige. Det lune vejr er passé, aftensmaden i cockpittet i dag blev en kold fornøjelse. En kølig sejlerhilsen fra Inge Lise og Martin.

Faaborg - Omø (tirsdag) d. 1. juni 2021
Bådebyggeren, som vi havde en aftale med, kom som aftalt og fik hurtigt klaret det, han skulle, og kl. 10:25 var vi klar til at forlade Faaborg og sætte kursen øst over. Vi havde først sat Svendborg som dagens mål, men da vi allerede ved 13 tiden passerede Svendborg, fortsatte vi mod Lohals. Vi havde meget blandet vejr på turen. Vi startede i næsten stille vejr. Ved Svelmø Trille satte vi sejl, men der var ikke vind nok til, at vi kunne holde en nogenlunde acceptabel fart, så vi lod motoren hjælpe til. Vi løb ind i stik modvind i Svendborg Sund, men var heldige med strømmen og havde 1,5 til 2 knobs MEDstrøm, så det gik rimeligt igennem sundet. Vi var allerede oppe ved Lohals ved godt 15 tiden, og da de meldte opfriskende østlig vind for i morgen, valgte vi at fortsætte til Omø. Det blev dagens bedste tur. Fra nordspidsen af Langeland og over til Omø fik vi fin vind og lidt slæk på skøderne og havde en fin tur for sejl. Vi ankom til Omø kl. 17:30 til en næsten tom havn. Vi kunne igen vælge og vrage mellem pladserne. Turen i dag blev på 42 sm. Igen aftensmad i cockpittet i et rigtig flot vejr. Den friske østlige vind, som de havde lovet i morgen, er udsat til torsdag, hvis det overhovedet kommer. Så vi har planer om at fortsætte til Fejø eller videre til Stubbekøbing i morgen, men det må morgendagens vejr vise, hvor vi havner. Vi skal mødes med de andre deltagere i FTLF flotille til Finland i Visby på Gotland d. 19. juni og vil godt have tid til at se lidt af Sverige på turen derop; derfor tager vi lidt lange ture her i starten. En sejlerhilsen fra besætningen på Nausikaa.

Kolding - Faaborg (mandag) d. 31. maj 2021
Så kom vi afsted på vort sommertogt. Det er første tur, vi er på efter søsætningen. Det har været et meget koldt og vådt forår. Der har ikke været mange dage, hvor det har været sejlvejr, efter vi har fået rigget båden til. De enkelte dage, hvor det har været sejlvejr, har vi skullet et eller andet, eller vi har ikke fået gjort båden klar. Men nu var vi klar, og vejret var rigtig flot, helt sommeragtigt. Vi fik lukket huset ned og vor ’inspektrice’ (Sonja) kørte os ned på havnen. Ved 9-tiden var vi klar til at vende skiltet til ’grønt’, så andre kan benytte vores plads, mens vi er væk, og sætte kurs ud ad Kolding Fjord. Solen skinnede fra en skyfri himmel, og vandet var spejlblankt, så det blev for motor. Det endte med, at vi sejlede hele turen til Faaborg for motor, vandet var blankt. Helnæs Fyr spejlede sig i vandet, da vi passerede det. Vi ankom til Faaborg kvarter i fem til en næsten tom gæstehavn, så vi kunne vælge og vrage mellem pladserne. Det blev en flot aften i Faaborg med aftensmad i cockpittet (uden cockpittelt). Vi har en aftale med Jens, der har lagt vort nye teakdæk, i morgen formiddag, angående en utæt fuge. Alt efter hvornår han har klaret det, sejler vi videre mod Svendborg eller videre. Det blev til 47 sm på loggen i dag. En sommerhilsen fra Faaborg.

Kolding (mast på) (fredag) d. 23. april 2021
Det kolde og blæsende forårsvejr fortsatte efter søsætningen indtil i mandags, hvor vi endelig fik lidt varme og fint vejr. Det varede dog kun et par dage. Jeg gik i gang med at få styr på masten og blev færdig tirsdag eftermiddag, men ikke tids nok til at få den på. Onsdag morgen kom det kolde og meget blæsende vejr tilbage; for megen vind til at jeg havde lyst til at sætte mast på. Men så i dag lagde vinden sig lidt - det er dog stadig hundekoldt. Jeg måtte i gang med at vaske masten igen, da det havde blæst så meget, at sandet var hvirvlet op, og masten så mildest talt ikke godt ud. Ved middagstid var vi klar, og et par garvede sejlervenner gav en hånd med. Tusind tak for hjælpen til Ole Kundgaard og Jørn Thomsen! Nu skal vi så have fyldt båden, inden vi er sejlklar, men det er til at overse. Vi håber, at vi kan komme lidt ud at sejle, inden vi efter planen sætter kurs mod Finland omkring 1. juni. En hilsen fra en glad skipper.

Kolding (søsætning) (torsdag) d. 15. april 2021
Det var en heldig dag, vi havde bestilt søsætning. Vi havde nogenlunde stille vejr, og hvor der var læ og sol, var det udmærket sammenlignet med de sidste mange dage, men vinden var stadig kold. Vi havde kæmpet for at få båden klar til i dag. Det har været et elendigt påske- og forårsvejr med kulde, regn og blæst, bortset fra et par dage før påske. Det har været så koldt, at det næsten var for koldt til at male bunden. Det kræver mindst 5 grader og mange dage var det under, men det lykkedes at blive færdig. Søsætningen foregik stille og roligt og uden problemer, og alt fungerede, som det skulle. Nu må vi så se, hvornår vi får masten klar og sat på. En hilsen fra en glad besætning.

skrevet af Martin Leo Hansen

Vælg fra hvilket år du vil se logbogen: »2021«  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001