Nausikaas rute til Middelhavet

Rejsebrev 4 Nieuwpoort - Caen
Rejsebrev 04
Nieuwpoort 29/05/07 - Caen 08/06/07
Tænk, vi har nu været i Frankrig i 10 dage - det er ikke til at forstå!
Vores ankomst til Frankrig er ellers ikke noget at prale af: Som det fremgik af logbogen, røg flagsnoren fra skipper, så vi havde ikke Tricoloren under saling, da vi efter lidt strabadser ( skipperinden syntes mange!) ankom til Boulogne sur Mer. Vi havde en fredelig sejlads op til Calais, hvor vi diskuterede, om vi skulle gå ind der, da vinden var ret så sydlig - og så ville den være stik imod, når vi havde rundet Cap Gris Nez. men som skipper sagde, så kunne det jo også være, den lagde sig i stedet for at friske... Det gjorde den IKKE, og søerne var store og uberegnelige, men "Stout står den danske sømand", og efter lidt tid blev det også mere manerligt. Der kom så nogle regnbyger, der gemte alt - så da det viste sig, at det, vi først tænkte, var en færge, var molehovederne ved Boulogne - hvor de i følge kortplotteren også skulle være - var det da virkelig dejligt at komme i læ for sø og vind. Skipperinden fik sin første tur i masten - heldigvis kun til første saling - og så blev der styr på Tricoloren. Inden vi fik lavet mad ( risotto med belgiske muslinger, (Pardonnez, La France!)) kom aftensolen igennem, og vi slappede af i det skønneste vejr og fik os selv og båden tørret, før vi trætte tørnede ind.
Næste morgen var vejret ikke rigtigt til at blive klog på, men det blev en flot dag, hvor vi fik set meget på Boulogne, som er et dejligt sted. Vi fik også købt frisk fisk på fisketorvet. Og, Launy, du vil ikke vide det, men til kartoffelskrabningen gav det Pernod - i solskin! Med friske baguettes, brie m.m. syntes vi, vi havde gjort afbigt i forhold til aftenen før - nu var vi i hvert fald også på det kulinariske område kommet til La France!
Dieppe - jamen, her var jo også dejligt. Det var forholdsvis lunt - ikke meget liv - men lørdag formiddag, hvor vi da lige skulle op og runde før vi ville videre til Fecamp, var der marked - og der var et mylder, så vi nærmest hverken kunne komme frem eller tilbage. Når der er 20 steder, man kan købe ind, er det altså svært at beslutte sig, men det lykkedes da at få købt nogle tomater og en pragtfuld færdigstegt kylling med sauce. Tågen havde lagt sig tyk, men lettede så meget, at vi over middag sejlede til Fecamp.
Vejret var fantastisk flot om aftenen - naturen ved Fecamp er storslået med høje klinter, og der var meget at glæde sig over. Vi så på Benediktinerpalæet søndag samt resten af byen - og så kom tågen igen rullende ned fra klinterne om aftenen.
Vi var kommet til et område, hvor alt var inkluderet i havnepengene: el, vand og brusebad - ikke engang hækbølgen fra fiskerbådene natten igennem kostede ekstra! I Fecamp var det nu dønningerne fra havet, der holdt os vågne...
Sejladserne har været vekslende mellem (for) lidt vind og fint sejlvejr - skipperinden synes ganske vist, at bølgerne hurtigt bliver store på disse kanter... Men tågen, uha, Esther, hvor de uldne sokker er gode, når det er vandkoldt... Når man så kommer i land - og solen måske tilmed er kommet igennem, som tilfældet var i Honfleur, ja, så er det jo fantastisk!
De byer, vi har besøgt, har hver især haft meget at byde på: Middelalderidyl, små gader, blomster og grønne parker. Og kirker! Enhver by har haft en 2-3 kirker, den ene mere imponerende end den anden, så heldigvis er der dokumentation i form af fotos, for at skille dem fra hinanden, er ved at være svært. Og, ja, det er ikke rart at indrømme, men skipperinden har vist fået en overdosis af kirker - så det er helt fint, der skal til at ske noget andet nu i form af D-dagsmuseerne og et besøg på selve strandene.
Kirkerne ER flotte, og det er en speciel oplevelse at træde ind i kirkerummet hver gang og lade stilheden komme ind i en selv. Men når benovelsen har lagt sig, kommer også synet på det forfald, der er så tydeligt de fleste steder. Der er renovering i gang mange steder - og hårdt tiltrængt. Det får i hvert fald en til at tænke på, at man betaler sin kirkeskat med glæde, for et sådant forfald er umådeligt trist at se. Omvendt må vi også tænke på, at kirkerne i Danmark er noget nemmere at vedligholde på grund af den mere simple byggestil - og så er antallet jo langt mere beskedent. Her er der godtnok højt til loftet og mange udskæringer både ude og inde. Utroligt, hvad man har kunnet bedrive for så mange år siden! I det hele taget er det imponerende alt, hvad vi ser.
I Trouvuille/Deauville var det sjovt at sejle på en flod, der tørrer helt ud - men det var også specielt at se, hvad der er af penge mellem nogle mennesker. Deauville må kunne sammenlignes med St. Tropez i Middelhavet - det var ret så flot. Men mon de folk er lykkeligere????
Som skipper skrev i logbogen, var det et temmelig uroligt ophold vi havde i Ouistreham, før vi kunne komme i tryghed på den anden side af slusen. Man mærker, at vi er i åbent hav - tidevandet bestemmer, og derefter haver man sig at rette!
Her i Caen er det også flot - byen emmer af historie. Vilhelm Erobreren har vi lige været oppe at hilse på. I morgen gælder det museeerne og Invasionskysten. Vi skal også se nærmere på Bayeux, hvor det berømte tapet, der skildrer ovennævnte herres slag ved Hastings, befinder sig.
Vi oplever en masse, og det er absolut spændende og interessant. Indtrykkene er nok også ved at være så mange, at de ikke får helt den opmærksomhed, de måske fortjener, så der må nok vælges. Det vidste vi godt på forhånd, men det er jo svært, når man gerne vil det hele. Det kan man bare ikke...
Lev i nuet, få det bedste ud af dagen i dag! I morgen er en anden dag - i dag er her og nu, brug den!