Nausikaas rute til Middelhavet

Tilbage til: Ruten » Ruten 2010

Image Map

Rejsebrev 37 Sant Carles - Barcelona - Alcudiamar (Mallorca)
Rejsebrev 37
Sant Carles 17/03/10 – Barcelona - Alcudiamar (Mallorca) 11/04/10
Vi er på Mallorca, solen skinner, så der var dømt rosé til frokosten i cockpittet! Men der er også dømt rejsebrev, 2010’s første, så det forsøges kombineret. Indtrykkene fra sejlturen fra Barcelona her til Alcúdiabugten er endnu på nethinden – det var en perfekt tur: Skipperindens sommerfugle i maven, (kommer især, når vi skal sejle langt og om natten), forsvandt helt, da solen stod ildrød op. Forinden havde vi haft Barcelonas fantastiske lys, som langsomt forsvandt bag os, men fulgte os længe efter at skipper styrede os ud mellem en hel flok ankerliggere, som faktisk ligner små byer med al deres lys. Derefter fik vi et par timer med stjerneklart og en lille, meget brugt måne, som lige nåede at vise sig over horisonten. Vi havde natligt delfinbesøg; de kom igen om dagen, og da vi nærmede os Mallorcas fantastiske klippeformationer, opdagede skipper pludselig blåst fra en hval, som rigtigt lå og boltrede sig i vandoverfladen. Det var sjovt at se – vi snakkede om, at det var rart, vi ikke havde mødt den i nat… Der var ikke en sky horisonten rundt, og Nausikaa bare sejlede!
Vi har været hjemmefra i knap 4 uger, og hvor har vi dog oplevet meget i den tid. Vi fik mange stikpiller om sneen i Barcelona i marts, men flybilletterne var jo bestilt, så vi håbede det bedste. Især skipper havde et stort ønske om at opleve Fallas-festen i Valencia, og Semanta Santa i Spanien har vi altid talt om, vi gerne ville opleve. Da vi så fik aftalt, at Julie, Maiken og Jakob kunne komme på besøg i Barcelona i påsken, ja, så var det bare med at komme af sted og få gjort båden klar. Den lå i fineste stand og ventede på os, og selvom der var en del gråvejrsdage, var det intet problem at få den gjort klar til søsætning – alt forløb fint.
Turen til Valencia var virkelig en oplevelse. Overalt i byen stod der de mest fantastiske, store figurer, der forestillede alt muligt, men mange politikere har uden tvivl fået sarkasmen og kærligheden at føle. Figurerne var virkelig flotte; der var både sjov og ironi i de ledsagende tekster og figurerne var meget professionelt og detaljeret udført. Det er svært at beskrive, så der må billederne tale for sig selv. Der var et opbud af fyrværkeri, som vi ikke har set før, og det knaldede og bragede dagen lang. Alle folk var af huse – der var rigtigt fest i gaden. De såkaldte ”falleras” havde bygget på figurerne i ugevis – blot med det formål, at de skulle brændes af om aftenen den 19. marts! Det var en folkefest uden lige med alle de kæmpebål i gaderne. Brandmændene var i den grad på job, men alt forløb under fuld kontrol. Men altså for os kølige nordboere også lidt sært!
Ind imellem, vi arbejdede på båden, holdt vi også fri og kørte ud for at se på egnen. Vi havde lejet bilen for en uge, så der blev tid til besøg i byen Amposta og lidt rundt på Ebro-deltaet, som vi havde haft udsigt til fra vores ”på-land-plads”. Det er i dette delta, Spaniens efter sigende bedste ris dyrkes, men vi var lidt for tidligt på den til at se andet end bare, udtørrede marker. De er nok nu i gang med at overrisle og plante – det var nogle store vandingsanlæg, vi kunne se. Udkigspunkterne i deltaet var heller ikke helt på plads for turistsæsonen, men det lykkedes os at spotte en stor flok flamingoer, ligesom der selvfølgelig var et væld af sjove langbenede og langnæbbede fugle.
Det var lidt trist at sige farvel til Sant Carles, for der havde vi haft det godt, men dejligt var det til gengæld at gense Tarragona. Vi løb jo ind i en jazz-festival, og det var specielt at kunne gå gratis ind og høre gode orkestre – da vi havde lært, at man møder tidligt op for at få plads. Man bliver bænket, der er ikke nogen udskænkning – men stemningen fejler ikke noget af den grund. Fantastisk at gå rundt i sådan en skøn by og bare nyde livet – der kom det gode vejr for alvor, og det sætter jo prikken over i’et…
Vi havde en aftale i Barcelona, som vi glædede os til: Vi skulle hente Julie, Maiken og Jakob i lufthavnen mandag den 29.3. Derfor var det dejligt, vi fik fint vejr at sejle i om søndagen, og vi fik også en fin plads i den marina, vi lå i, da vi var der i oktober. (Nu til den dobbelte pris!)
Påskedagene var en dejlig kombination af at være turister – og dem var der MANGE af i forvejen – både sammen og hver for sig. De unge skulle have muligheden for at gå ud lidt på egen hånd, og vi benyttede os af alle bedsteforældres privilegium: At forkæle børnebørnene. Julie gav os i den grad mange sjove oplevelser, både på båden og i land – og vi ved, det var gensidigt. Legepladsen var lige ved at køre farmor træt, så farfar måtte tage lidt over med rutchebanen, mens forældrene så Sagrada Familia. Vi besøgte bl.a. Den Spanske Landsby sammen – det var grangiveligt som en rundtur i Spanien, i hvert fald kunne vi tydeligt genkende de særlige træk fra de provinser, vi har besøgt.
Et højdepunkt sammen med vore gæster var besøget på Cava-huset Ráventos i Blanc, hvor Jakob jo havde fået en kontakt hjemmefra. Ignasi hentede os på stationen i firmaets åbne landrover, og efter kaffen kørte han os rundt på vingården, hvor firehjulstrækkerens egenskaber kom helt til sin ret. Det var både sjovt og interessant at se hele foretagendet, og det lå meget smukt, så en oplevelse var det for alle sanser. Der var ikke salg af husets produkter, men vi fik en butik anvist, for vi ville jo gerne smage lidt af husets cava. Det var sandelig også en flot butik – sikke et udvalg, ikke blot af cava, men af ALT tænkeligt drikkeligt (alkoholisk, forstås!) Det resulterede i en hyggelig cava-smagning ombord med tilhørende tapas.
”Vi gamle” ville gerne opleve påskeprocessionerne – som vi havde nået en forsmag på i Tarragona – så vi gik op Langfredag om aftenen og så også flere forskellige, samt var inde og snuse til atmosfæren i en af kirkerne. Det er specielt at se disse optog med det højhellige sceneri og samtidig opleve, hvordan spanierne både går meget op i det og tager det aldeles afslappet. Man kan godt bryde ud af optoget og kindkysse en bekendt, hvis man lige får øje på hinanden… Barcelona er helt åbenbart ikke den by, der går mest op i at arrangere processioner – det skulle være ganske overvældende i Murcia og Malaga, ligesom Tarragona havde et stort program for påsken. Men pompøst og flot var det bestemt.
Vi havde et par ting, vi ikke nåede første gang, vi var i Barcelona; det har vi nu fået klaret. Gaudí bliver man ikke sådan færdig med, og nu lykkedes det os at komme ind og se Casa Batlló. Det er dog et fantastisk hus: Ikke en lige linie noget sted, alt formet efter naturen og med en funktionalitet forbundet med æstetikken! For en gangs skyld en virkelig god audio-guide, virkelig pengene værd (17,80 euros pr. billet) Og Palau de Musica Catalan, som vi heller ikke bare lige kunne komme ind i, men hvor det lykkedes at købe to af de sidste billetter til dagen efter. Hvor var det storslået! Selvom man måske ikke bryder sig om den temmelig overpyntede stil, må man beundre udførelsen. Ingen tvivl om heller, at akustikken er fremragende. Der kunne man da godt tage til en koncert en gang…
Montserrat! Egentlig var vi enige om at droppe det. Vi har set så mange flotte klostre og kirker i bjerge rundt omkring. Men disse bjerge har nogle meget specielle formationer, som vi kunne se både fra toget og fra vingården, hvis marker havde gavn af bjergkædens læ for nordenvinden. Vi så dem også, da Ignasi kørte os tilbage til Barcelona; og da han så opfordrede os til at tage derud, besluttede vi, at det måtte vi lige se at få tid til. Der kunne vi godt have brugt mere tid, for hvor er det et storslået sted. Vist er Basilica’en og Den sorte Jomfru, der står oppe bag ved og skuer ud over kirken, noget helt specielt, men turen derop med kabeljernbanen, hvor man praktisk talt kører ”uden på bjerget”, og området oppe mellem de kæmpestore klippeformationer, er i den grad betagende. Måske ikke lige for folk med højdeskræk… Der var rigtig mange mennesker og derfor kø flere steder, men det må man jo tage med – vi er der jo selv! Det kunne have været fint at tage sig en travetur i området. Der var fugle og blomster, som man ikke bare lige ser andre steder samt en udsigt, der er ubeskrivelig. Så, virkelig en perle, selvom man når at blive træt, for transporten dertil og derfra kræver sin mand. (Det kan selvfølgelig også spille lidt ind, at vi havde en særdeles festlig aften dagen før, hvor Niels inviterede ud at spise.)
Gensynet med Janne og Niels var nemlig en anden dejlig ting ved at komme til Barcelona igen, så det var fint, de nåede at komme herned, mens vi stadig var der. Det er rart at kunne få lidt gode tips af hinanden til de steder, man gerne vil besøge, og det er dejligt at møde andre danskere, så man kan tale sammen uden hele tiden at tænke: ”Hvad er det nu liiiige, det hedder på engelsk, tysk, fransk, eller spansk?” Og ekstra herligt at møde nogen, man føler at swinge godt med. Interessen for vin og jazz fandt vi hurtigt ud af var fælles…
Og nu er vi så nået til De Baleariske Øer! Det kan da godt være, vi vejrmæssigt er lidt tidligt på den, for her er ikke varmt, men når solen skinner – og det har den gjort nu i nogle dage – er her bare så smukt med blomster og træer, der står friske og grønne. Vi tager traveskoene på eller cyklerne frem og går på opdagelse, lejer måske en bil; øerne skulle være meget forskellige. Vi har aldrig været her før, så vi glæder os til at lære dem at kende. Gårsdagens sejlads gav også håb om nogle sejlture (kun for sejl), da distancerne mellem øerne ikke er så store, eksempelvis 30 og 60 mil. Det finder vi alt sammen ud af – nu har vi fået hvilet ud efter de mange indtryk de sidste uger og er klar til nye oplevelser.
Vi skal hjem et smut i maj; planen er, at sejle tilbage til området omkring Barcelona, men hvis vejret driller, eller vi ikke synes, vi har set det, vi gerne vil her, kan vi nok lade båden ligge og tage en færge. Det er dejligt med flere muligheder åbne.
Vi håber, foråret også for alvor har fået tag i Danmark, så I også kan nyde det. Vi vil så tillade os at opleve foråret 2 gange!
Tusind tak til alle Jer, der har skrevet til os. Det er bare noget af det, der betyder en hel masse!

Lev i nuet, få det bedste ud af dagen i dag! I morgen er en anden dag - i dag er her og nu, brug den!